Rozhovor: WILDERNESS

Autor: Wrbo | Pridané: 16.7.2017 | Počet videní: 1207

The WILDERNESS je kapela, ktorú si myslím, že nie je potrebné nijako zvlášť predstavovať.
Na slovenské punkové podhubie originálne a atypické texty, ktoré skutočne majú čo povedať. Ak k tomu pripočítaš aj ich živelný pódiový prejav, dostaneš jednu z najzaujímavejších punkových kapiel v našom geopriestore. Na otázky odpovedal gitarista a spevák Denis a bubeník Tomáš.

Wrbo

Wrbo: Nebolo by na škodu si trochu pripomenúť, ako príbeh menom the WILDERNESS začal. Tak smelo do toho!

Denis: Začal sa asi už v škôlke, lebo ja, Martin a ex-basgitarista Lubo sme spolu chodili už do škôlky a aj celú základku. Keď sme sa porozpŕchali na stredné, po roku či dvoch sme rozbehli WILDERNESS. Zo začiatku to nebolo veľa o hraní. Bavili nás iné aktivity, ktoré sa dajú na skúšobni robiť. Je to dobrá zašívareň. Keď sme si povedali, že by sme mohli robiť aj niečo vážnejšie, začali sme cvičiť vlastné veci. Na prvom koncerte sme boli vyfakovaní a ja som schytal dva plasťáky rovno do hlavy. Pamätám si, že pivo pršalo ešte aj z odposluchov umiestnených nad pódiom. Museli sme zdrhnúť, lebo nám ľudia chceli dať na piču. Prvé tri roky sme sa vyhýbali internetu, boli sme totálne utajená kapela. Až po druhom albume sme to začali dávať von. A preto aj počítam oficiálnu existenciu Widlerness až od leta 2011.

Wrbo: Vaše začiatky sú uzko späté s punkom strihu 77. Celkom by ma zaujímalo, ktoré kapely Vás v začiatkoch inšpirovali, pretože po textovej stránke ste sa stále úspešne vyhýbali zabehnutým klišé témam. Odkiaľ teda chodila inšpirácia?

Denis: Z mojej strany to boli jednoznačne SEX PISTOLS, CLASH a DEAD KENNEDYS, ak ide o punk. Inak sa tam toho premlelo strašne veľa. Od Beatles cez Led Zeppelin až po Nirvanu. Najmä "Smells like teen spirit" pustená odzadu. Ale neboli to iba gitarovky. Ako taký soundtrack tých začiatkov sa mi vybavujú napríklad aj Turbo Boost a rôzne iné rapy. A tretia séria Slovensko hľadá Superstar.

Tomáš: Síce som neni vo WILDERNESS od začiatku, ale to 77 obdobie som ešte stihol, kým sa to nezačalo meniť ... U mňa to vtedy boli a stále sú hlavne rôzne druhy hc/punku, ale aj hocičo iné, takže len tak námatkovo napr. AT THE DRIVE-IN, THEMA ELEVEN, VIVISICK alebo Björk ...

Wrbo: Keď sme už pri tej mladosti. Boli ste známi svojou divokou pódiovou show, kde nejedna akcia bola vďaka tomu zrušená a niektoré afterparty nemôžu byť doteraz publikovateľné. Čomu prisudzujete to momentálne ukludnenie?

Denis: Stratilo to význam a navyše už s nami nehrá ústredná postava všetkých tých "nepublikovateľných" kultúrnych vsuviek. Ale to ukludnenie nemá určite nič spoločné s vekom, mladosťou či pubertou. Máme 25 rokov, a ešte cca tri roky dozadu sme si na tie vsuvky potrpeli.

Tomáš: Vlastne nás zrušili hneď na prvom koncerte, čo som s chalanmi hral, asi tri týždne od prvej spoločnej skúšky. A keby som vedel, že v niektorých prípadoch to bude ešte horšie ... Občas som mal chuť sa na to vykašlať. Niektorí ľudia vtipkovali, že som prišiel do WILDERNESS robiť dozor, nakoľko som od ostatných členov o 13 rokov starší. Zapôsobilo na mňa však čaro tejto pochybnej kapely a po tých rokoch som za to rád. Navyše si myslím, že tá divokosť sa tak celkom nevytratila, len sa presunula skôr do hudobnej produkcie, takže niekedy predvádzame docela slušný hudobný bordel :-)

Wrbo: Osobne vnímam, že ste hudobne pritvrdili až s odchodom pôvodného basáka. Resp. mala táto zmena v zostave výraznejší vplyv na hudobné, či textové zameranie kapely?

Denis: Išli sme tým smerom skôr, ako odišiel basgitarista. Už na akože krste albumu the WILDERNESS III na konci roku 2013 sme hrali dve pesničky, ktoré potom vyšli na EP 2015. Konkrétne "Den" a "Moc". Ale Lubov odchod mal určite vplyv na hudobné zameranie. Minimálne tým, že tú basu začal po ňom ošetrovať Martin, čo je noisový basgitarista a vlastne noisový muzikant celkovo, lebo čo on chytí, to len bzučí, škrípe a píska. Takže tá muzika potom aj tak vyzerá. Na texty to nemalo vplyv vôbec. Tam sú to stále tie isté blbosti dokola.

Wrbo: Prednedávnom ste avizovali, že sa pracuje na albume číslo IV. Na čo sa teda môžeme tešiť?

Denis: Na nič zvláštne.

Tomáš: Niekoľko vecí z toho pripravovaného albumu hrávame bežne na koncertoch, takže tí, čo na ne chodia už môžu mať aspoň približnú predstavu..

Wrbo: Hráte na Pohode. Pre niekoho to bol celkom šok. Iní zasa vítajú túto skutočnosť s patričnou dávkou radosti. Ako to celé beriete Vy a Vaše okolie? Prečo sa kapela fungujúca na princípoch DIY má potrebu predstaviť na pódium komerčného festivalu? Dostalo sa Vám výčitiek z kruhov pankovej polície?

Denis: Som veľmi rád, že sa na toto pýtaš, pretože sa vyskytli aj nejaké tie hecovačky, aby sme k tomu povedali čosi viac. Ale prišlo mi trápne písať dáke "vyjadrenie" na FB alebo na náš blog, pretože sme kapela, o ktorú sa napriek všetkému reálne zaujíma tak sto ľudí, ak nie menej, čiže o tom môžeme pokojne pokecať na koncertoch. Netreba k tomu písať články a obkecávačky, ako to máme vo zvyku pri iných príležitostiach.
Ja si myslím, že hranie DIY punkovej kapely na festivale ako je Pohoda nie je až tak v pohode. Nie je to ani nič strašné, ale diskutabilné to určite je. Príliš neuznávam ani Chumbawamba argument. Nemyslím si, že by sa autentický punk so všetkými jeho skvelými myšlienkami mal tlačiť viac do mainstreamu, aby sa niečo z jeho posolstva dostalo k masám. V extrémne konzumnej spoločnosti nemožno očakávať, že existuje nejaké posolstvo tak silné, aby odolalo komodifikácii. Takáto viera je oxymoron. Nie konzistentný argument ospravedlňujúci akési "zapredanie sa". Preto by som povedal, že skôr punk a jeho podzemná DIY forma by mali "kradnúť" ľudí zo stredného prúdu. Nie naopak. Inak tu budeme mať naveky punk, reprezentovaný obdobnými klonmi Vratka z Iné Kafe. A to je tak trochu fujky. Aspoň pre mňa.
Ja osobne verím v zlomové línie, ak si môžem požičať výraz od Samuela P. Huntingtona (jeho kontroverzné prognózy z knihy Stret civilizácií dajme nateraz bokom). A festival ako je Pohoda takouto zlomovou líniou je. Je to miesto, kde sa môžu premiešať rôzne prístupy, ako k hudbe, tak aj k otázkam politiky (samozrejme, že v istých medziach). Preto tento festival nedokážem dať na rovnakú úroveň, ako niektoré iné komerčné festivaly, na ktoré by sme pozvanie neprijali.
Skutočnosť je taká, že my Pohodu nepotrebujeme, rovnako ako Pohoda nepotrebuje nás. Zaobídeme sa jedno bez druhého. Je síce super, že sa niektorí ľudia z našej účasti tešia, rovnako ako je super, že nie každý to prijíma nekriticky. Ale žiadny veľká vec sa nekoná. Nie je tu dôvod myslieť si, že sa hraním na Pohode niekam posúvame. Nevnímame to ako príležitosť, ktorú treba využiť. Naše primárne záujmy ležia niekde inde. Nechystáme žiadnu špeciálnu show, nejdeme mladých liberálov spoliehajúcich sa na systém zastupiteľskej demokracie a kapitalizmu vyprovokovať k riotu a urobiť z nich anarchistov a anarchistky (čo by síce mohlo byť zaujímavé) a už vôbec nepotrebujeme odohrať najlepší set na svete, aby si nás všimol dáky osratý biznismen, sponzor, či nedajbože manažér so zmluvou od EMI v rukách.
Michal Kaščák nám zavolal a spýtal sa, či do toho pôjdeme. Vieme, čo je tento človek zač, preto vieme, že na nás nejde zarábať (čo by bolo naivné) a že nechystá na nikoho žiadne sračky. Jednoducho iba chce, aby sme tam zahrali. Tento človek, rovnako ako jeho práca, si nezaslúži bojkot. Samozrejme, že nikto nemá povinnosť ísť niekam zahrať iba preto, že ho pozvú. No my sme kapela, ktorá rada hovorí k ľuďom. A myslím si, že na Pohode, ako na zlomovej línii, periférii poľa pôsobnosti DIY punkovej kapely, to má zmysel urobiť. Rozhodli sme sa preto privrieť oči nad niektorými prvkami festivalu, ktoré sa nám nepáčia a prísť tam. Pre nás to ešte nie je úplne za hranicou. Ak to pre niekoho za hranicou je, v poriadku. Každý ju môžeme mať v týchto nie úplne jednoznačných dilemách posunutú inak. Dá sa to rešpektovať.
Aj pre toto mám rád punk. Že nie je úplne jedno, ako sa rozhodneš a čo urobíš.

Tomáš: Radšej by som hral na Mišmaši :-)

Wrbo: V začiatkoch ste hrávali na zväčša výlučne punkových akciách s klasickými kapelami ako SLOBODNÁ EURÓPA a Zóna a. Posledné roky ste sa pomaličky preskupili na akcie hardcorovejšie. Vidíte medzi týmito dvomi blízkymi komunitami nejaký zásadný rozdiel? Ak áno, v čom?

Denis: Samozrejme, že tam rozdiel je. Zóna A a SLOBODNÁ EURÓPA sú univerzálne kapely. Veľkú časť ich poslucháčskej základne tvoria nijak extra vyhranení študenti, čo majú v MP3 prehrávačoch mix Heleniných očí, Billy Barmana a Hrušiek. Zóna sa môže navyše pochváliť bonusom v podobe slušných, skutočne kresťansky orientovaných záchrancov tradičnej kultúry. Myslím si, že o komunite tu reč byť nemôže. Ale so SLOBODNOU EURÓPOU, prípadne s čímkoľvek, kde figuruje Sveťo Korbeľ, si vždy radi zahráme. Čo sa napr. o Zóne povedať už nedá. Tam sme to dávnejšie uzavreli.
Ale čo sa týka našej účasti na hardcorovejších akciách, nie je to úplne tak, že sme sa na ne pomaličky preskupili. Vždy sme na nejakých hrávali. Iba tých koncertov za rok bývalo celkovo menej. Takže logicky aj tých hardcorovejších.

Tomáš: Ono je to docela haluz, ked hráš jeden koncert so Živými Kvetmi a ďalší so SEDEM MINÚT STRACHU. V minulosti sa vyskytli aj také extrémy, ako napríklad vystúpenie na vernisáži istého ukrajinského umelca, alebo hudobný doprovod tanečnej skupiny.

Wrbo: Prednedávnom ste absolvovali cestu na Balkán. Keby ste to tak mali zhrnúť, či porovnať fungovanie punk/HC komunít tam a tu. Cítili ste, či videli nejaký rozdiel?

Tomáš: My tu sme už asi trochu rozmaznaní, ale to sa zrejme netýka len komunít, ale pravdupovediac som to nejak moc nesledoval. Ináč to trochu pripomínalo návrat do 90-tych rokov, zásah polície a vykradnutá dodávka v Sarajeve, koncetry na squatoch v Zadare a Novom Sade. Priatelskí ľudia a dovolenková pohoda. 9 x sobota. Mesiac som sa vracal do reality ...

Wrbo: Nedokážem si spomenúť na žiadnu trnavskú punkovú kapelu, teda až na KUNDOTKOV SYNDRÓM. Má Vaše mesto punkovo, či hardcorovú minulosť?

Tomáš: KUNDOTKOV SYNDRÓM bol po rokoch obnovený, v novej zostave a pod názvom KRVNÁ SKUPINA. Zhruba dva roky som tam hral. Vznikli nejaké nové veci odohralo sa zopár koncertov. Potom sa zase zmenila zostava a vznikla aj nahrávka. Myslím, že momentálne nehrajú. Ešte ma napadá kapela ČLOVEK Z MESTA, fungujúca na prelome tisícročí a hrajúca hc/punk so ženským a mužským spevom. Síce bez odohraného koncertu, ale aspoň stihli niečo nahrať. V roku 2001 na troskách tejto kapely vznikli ABSINTH DRIVERS.

Wrbo: Čo Trnava a punk/hardcore v šúčasnosti? Vznikajú u Vás nové kapely? Objavuje sa na koncertoch mladšia hlukom nadšená generácia?

Tomáš: Mladšia hlukom nadšená generácia sa na koncertoch objavuje, ale neviem o tom, že by vznikali nové kapely. V súčasnosti registrujem akurát ZOTRWAČNOSŤ (punk-metal), FISHARTCOLLECTION (hardcore-crossover) a ešte ABSINTH DRIVERS (emo hardcore), čo je vlastne moja domovská kapela. A prípadne ešte Nagy & Beni, čo síce neni moc hc/punk, ale je to dosť divné na to, aby to tu bolo spomenuté. Ale dúfam, že tu ešte nejaké kapely sú, len o nich neviem ...

Wrbo: K mačaciemu albumu mal byť natočený aj tématický videoklip. Prečo zišlo z toho plánu? Je tá idea už nadobro pochovaná?

Denis: Z plánu zišlo z viacerých dôvodov. Chalan, čo mal na starosti produkciu, viac riešil ako to odfinancovať pomocou rôznych crowdfundingových kokotín, čo k nám vôbec nepasuje, namiesto samotného natáčania. Tak sme sa väčšinu času naťahovali o toto. Ale nebolo to iba o tom. My sme na to tiež srali. My na veľa vecí serieme, a potom sa všetko naťahuje. Zvykneme o "plánoch" hovoriť skôr, ako sa vôbec začnú realizovať. Známym pri pive rozprávame, ako urobíme tamto a hento, a nakoniec nič. Myslím si, že je to milé. Mám tento náš zvyk rád. A videoklip možno niekedy bude, možno nie. Ktovie ...

Wrbo: Na pódiách sa pohybujete už nejaký ten rok. Zaznamenali ste nejaké zmeny vo vývoji, či smerovaní punk/hc komunity odkedy ju registrujete?

Denis: Myslím, že sa to začalo/začne viac vyhraňovať. Bude viac hádok o to, čo punk vlastne znamená. A to sa, najmä vďaka rôznym "kauzičkám" ako bola tá medzi ROZPOROM a SAS, už nejaký ten čas aj dá pozorovať. Teším sa na to. Urobíme slovenský punk great again.

Tomáš: K hc/punku som sa dostal niekedy koncom 90-tych rokov a vtedy sa mi to javilo viac uzavreté v porovnaní s dneškom, ale to bude asi vďaka internetu ...

Wrbo: Politika v punku. Prežitok, či póza, aby sa na oko zdalo, že "ako niečo aspoň v textoch riešime"? Je sebareflexia v tomto smere hnacím motorom alebo ide len o kalkul s ktorým sa jaksi počíta?

Denis: V dnešnej dobe to už ťažko v autentickom punku robiť z čistého kalkulu. Ak je niekto natoľko bez chrbtovej kosti, že by sa chcel "priživiť" na nejakom politickom odkaze, tak bude prirodzene inklinovať k tej kryptohnedej sračke, čo sa snaží pretlačiť do punku. Vtedy sa rovnako prirodzene aj vyobcuje z kruhov "levičáckých mrdek" a bude obrážať štácie s akože apolitickými kapelami. Takže si nemyslím, že by niektorá z kapiel v DIY HC/punk scéne riešila kalkul alebo pózu. Valnej väčšine to všetko verím.

Tomáš: Tak toto fakt neriešim.

Wrbo: Najzásadnejšia pieseň (piesne) z Vašeho repertoáru? A prečo?

Denis: Asi pesnička "Škola/Robota" z prvého albumu. Lebo to bola úplne prvá pesnička, ktorú sme ako The W urobili.

Tomáš: Tu by som mal asi spomenúť skladbu "Intelektuál" z prvého albumu, kde je v texte slovo smrt, ale na nahrávke vyznieva ako smrc a to bol dôvod, prečo som to s chalanmi skúsil.

Wrbo: Nejaký zážitok z koncertov, či patália z ciest hodná zverejnenia?

Denis: Toto nie je na stručnú odpoveď. Nedá sa vypichnúť jeden zážitok či patália. Zhrnul by som to iba tak, že vieme zo seba urobiť naozaj veľkých kokotov. To nám nikto neuprie.

Wrbo: Mimokapelné aktivity, či záujmy a záľuby?

Tomáš: Keď sa mi podarí prekonať lenivosť, tak sa venujem tvorbe grafiky, skúšam sieťotlač alebo niečo čítam, prípadne sa idem prevetrať na bajku.

Denis: Knihy, ziny, roj rými s nimi,
rob činy, slovné míny, prázdne pičoviny zakop do hliny bez pocitu viny,
s tými, s opodstatnenými z driny.
Murdar demles, ja z bojiska nezdrhám, stále v sebe stavám chrám sám :D

Wrbo: Aká skupina, osoba, či organizácia Vám v poslednom čase vytrela zrak, či sluch?

Denis: Z tých HC/punkových kapiel nemá zmysel niečo menovať, pretože mám pocit, že snáď každá, s ktorou sme sa stretli, bola buď veľmi počúvateľná alebo rovno skvelá. Aspoň pre mňa. Neviem. Mám pocit, že je tu veľa super muziky. Preto by som skôr vypichol EDOSHŮV KURNÍK, pri ktorých som po dlhom čase mal na koncerte chuť rozbíjať všetko okolo seba, no a Johnyho Násilníka, ktorého sa mi konečne podarilo vidieť naživo. A to som mal chuť už všetko podpáliť.
Ak ide o osoby a organizácie, nikdy mi asi neprestanú vytierať zrak chalani, čo sa tu točia okolo skejtovej scény. Myslím tým ľudí ako Rudko s Kočom a spol., rôzne kokotiny ako je ich Galéria Búdka, Srandizmus, ziny ako Sketord či DIY vydavateľstvo High forehead press, stavanie DIY skate spotov atď. Aj Igor Hanečák ... Je toho strašne moc. Uznávam týchto ľudí.

Tomáš: Prešiel už nejaký ten piatok, odkedy som ho čítal, ale musím to tu spomenúť, takže Zintaer číslo 2. Veľmi príjemné a inšpiratívne čítanie. Potom napríklad vystúpenie spolku EDOSHŮV KURNÍK v Kubiku a v polednom čase je to kapela LES MYZÉRABLES z Myjavy, pripomenuli mi starý WILDERNESS.

Denis: Áno, k tým LES MYZÉRABLES by som dodal, že ak niekto, najmä medzi našimi trnavskými punx, smúti za WILDERNESS z prvého albumu, nech si ošetrí rany touto kapelou.

Wrbo: Čo the WILDERNESS plánuje do budúcna?

Denis: Ďalšiu reedíciu the WILDERNESS III doplnenú o komentár z pera Silvie Šuvadovej.