2.50 €

DAVOVÁ PSYCHÓZA / ZEMĚŽLUČ 12" (recenzia)
Nová nahrávka DAVOVEJ PSYCHÓZY po dlhých desiatich rokoch striedmeho fungovania a nefungovania. A opäť split s českými generačnými kolegami ZEMĚŽLUČ, tentoraz pre zmenu ako split LP. Nie, na doske nie sú skladby zo split 7" doplnené o niečo nové. Oplatilo sa čakať? Na strane Davovky sú tri nové skladby, prerábka známej veci z kedysi legendárnej kompilácie Punk rock made in Slovakia (prvé tri diely obsahovali fajné rarity a pecky, zvyšné diely ich už ani rýchlikom neprekonali) od PASTIEROV STROMOV a cover od austrálskej kapely MIDNIGHT OIL. Všetky nahrané minulý rok v lete v zostave Jano Kassa, Marcel Duchoň, Rasťo Gore a Tibor Cibi Adamec. ZEMĚŽLUČ opäť v novej zostave vyrukovali tiež s piatimi, predtým nikde nevydanými skladbami. Začnime s Davovkou. Pri tejto kapele sa určite k môjmu úsudku pridala aj istá dávka nostalgie. "Kríza vedomia", ktorej spolu s týmto splitkom vychádza už jej druhý LP press, bola moja úplne prvá punková kazeta. Bol som v piči z toho, ako niekto môže hrať tak rýchlo, o textoch ani nehovoriac. Proste pecka. Ale časom ju samozrejme preválcoval album "Svet žaluje". S "Nakŕmte prežratých" som mal na začiatku trochu problém, ale po viacerých vypočutiach to už bolo zase ono. No a to isté sa deje aj pri tejto novej nahrávke. Zvukovo aj štruktúrou je dosť podobná poslednému albumu, ako keby odvtedy neubehol ani rok. Najlepšiu strelu si Davovka vystrelila hneď na začiatku. "Spoločná vina" - rýchlejšia punkovica, ktorá by sa nestratila ani na starších albumoch. "Cesta k dokonalosti" so saxofónom a "Komunisti" (sólo presne ako z "Nakŕmte prežratých") sú už pomalšie oddychovky (s minutážou nad 4 minúty!), ktoré pripomínajú čudnú skladbu "Veselé dni pokrytecké", takže viac rock n roll ako punk. Aspoň v textoch to nezostalo pri len rock n rolle, jednotka a trojka majú fakt silné texty ("Tí istí fízli, čo zatvárali ľudí, sú ministri platení z našich daní"). Spomínanú "Chatrč" si už musel počuť predtým v Marcelovom podaní a cover MIDNIGHT OIL radšej ani nehodnotím. U mňa nepočúvateľná vec a dúfam, že tá angličtina je tam len zo srandy. Musí byť. Nechcem konštatovať, že ide o zbytočnú nahrávku a určite jej musíš dať viacero vypočutí. Jednotka a trojka sú dobré skladby, ale ako celok to veľmi do seba nepasuje, chýba tam nejaká hitovka, ktorú by si si mohol hmkať pri sprchovaní alebo po koncerte. A po desiatich rokoch som čakal o trošku viac. Obraciam na stranu ZEMĚŽLUČU a hudobne je to ako návrat do predrevolučných čias. Energiou aj zvukom. Od prvej sekundy idú hneď na vec, žiadne zbytočné intrá, rýchlejší a dravejší punk ako na opačnej strane. Nahrávka s väčším nasadením ako bolo "Hledání", ktoré bolo viac osobnejšie, ale ako celok úplne komplexné dielo. Síce pre mnohých ľudí si idú stále to isté, ale za tie roky nepoľavili ani v muzike a ani v názoroch a pri tejto kapele nikdy nesiahneš po vyslovene somarine. Najviac ma baví posledný melodickejší "Zázrak". Farebný obal tvoria vylepšené štátne znaky oboch republík, rozkládací insert obsahuje koláže fotiek, texty a ich preklady, takže nič nechýba. Veľké plus za etikety. Takže ako vravím, skús dať tejto LP šancu aj keď ti na prvý raz nesadla. A možno by ľudí potešila aj reedícia spoločného sedempalca.

davovapsychoza.punks.sk
zemezluc.net
papagajuvhlasatelrecords.bandcamp.com/album/split-4