"Začalo sa to vtedy, keď zostrojili továreň, ktorá sa plavila na vode.
Obrovské mraziarne, ktoré dokážu spracovať každý živý organizmus na mrazené kúsky mäsa.
Obrovské smrtiace stroje plaviace sa pod zástavami vrahov.
A krvavé divadlo sa mohlo začať.
Každý deň, každú hodinu našlo stovky veľrýb svoju smrť.
Každú minútu nachádzajú tony rybích kŕdlov svoju smrť.
Stále väčšie a väčšie siete nedávajú zvieratám možnosť uniknúť.
Obrovský biznis v rukách zabijakov.
A čo sa stalo potom?
Svet si rozdelil moria s obavami pred konkurenciou a každý chcel byť prvý, každý.
A to im ešte nestačilo, veľké štáty pohltili malé.
Obchod s právami na lov je obchod so životom a jeho zničenie znamená aj pre teba smrť.
Malé štáty sa musia podriadiť veľkým.
To je ich zákon, to je ich boj s časom.
Je to bezohľadnosť, bezcitnosť, absolútna ignorácia všetkých volaní po zachovaní života."
Koľkokrát toto intro hralo z kaziet a neskôr z CD po celom Česko-Slovensku?
Po celom svete? Vedeli a doteraz ho vie mnoho pankáčov naspamäť. Bol to
určite pre mnohých šok, že po sedemdesiatsedmičkovom albume "Antropofóbia"
DAVOVKA nahrala "crustový" či dokonca, počul som, že vraj aj "metalový"
album. A pre niektorých je to šok dodnes a ide nejak mimo nich. "Antropofóbia"
vychádza presne z kapiel, ktoré sa k nám dostali pred rokom 1989. Teda aspoň
tie, ktoré sa dostali na Slovensko. Po revolúcii sem začali prichádzať aj
iné myšlienky ako len to, že život je rocknroll. Ekológia, ľudské práva,
práva zvierat, anarchizmus, squating, takže sa nie je vôbec čomu čudovať,
že vôbec takýto album aj popri tých mnohých nových kapelách, ktoré začali
hrať v 90-tych rokoch, vznikol. Bolo by práveže čudné, keby tomu bolo naopak.
Rôzne hádky pri pive o tom, či je "Antropofóbia" alebo "Svet žaluje"
kultovejší album, vyšli pri rôznom obecenstve asi remízou, ja som sa od
prvých počutí (haha, ani neviem, či som ho nepočul skôr ako prvú LP) prikláňal
práve k tejto nahrávke. A nielen ako najkultovejší album DAVOVEJ PSYCHÓZY,
ale aj ako najkultovejší album celého slovenského angažovaného punkrocku.
Pozerám do kalendára, dnes je rok 2016 a odvtedy u nás vyšli nahrávky, ktoré
ho možno predbehli alebo mu dýchajú na krk: NONCONFORMISTI, IlÚZIA, DÁŠA
FON FĽAŠA, RÚBANISKO, je to vec vkusu, nemusí každý súhlasiť, alebo má iné
poradie, lenže toto nahrať v roku 1992 na ešte len zobúdzajúcom sa Slovensku?
A za všetko hovorí aj fakt, že toto bol naočakávanejší vinyl zo všetkých
Davoviek na PHR aj po toľkých rokoch. Hej, hej nostalgia ...
Ale poďme si trochu zaspomínať na tento drsný album, na gitary, ktoré znejú
kurva dobre aj dnes a excelentné a neprekonateľné texty, ktoré sú bohužiaľ
stále aktuálne.
Intro, ktoré hudobne pri prvom počúvaní ešte vôbec nenaznačovalo, kam sa
nový album "novej" DAVOVKY bude uberať. To až začala udávať krátka rovnomenná
"Svet žaluje", ktorá nadväzuje na intro, a potom sa to už len pekne
sype. "Terror reklamy": brutálny nástup, zapnutie cirkulárky a Janove
štekanie textu o novootvorenom, ale hlavne hladnom východnom trhu, podriaďovaní
sa kapitalizmu a krutom zobudení sa do reality. "Kult osobnosti"
je jedna z mojich najobľúbenejších. Perfektná basa a ešte lepší text:
"Prepychové vily, ktoré strážia vojaci, hojné zábavy, žrádlo a kurvy,
to všetko z našich daní, z našej hlúposti, z debilizmu, v ktorom sme vychovaní
..." Stále viac a viac to graduje na rýchlosti - "Kto je na koho
strane" s úplne ideálnou minutážou strieda možno ešte viac "štekajúci"
"Môj hlas": "Prezident ost bloku sníva o americkom živote, budeme
žiť ako oni - bojovať a vraždiť? Teraz sa vás všetkých pýtam - chcete byť
ďalšia hviezda na handre týchto vrahov?". Nádhera pre poslušných občanov.
Stopáž posledných dvoch skladieb má pomalšia, no textovo o nič paranoidnejšia
"Agresia". Koľko myšlienok sa dá vyjadriť v jednom texte. Kratšieho
"Homodebilisa" určite poznáš aj z koncertov. A stranu uzatvára skoro
až sypačkový "Konzument" s pankovým refrénom: "Krásna pravda na
papieri bez korupcie. Slová, ktorým slepo veríš, pre teba vhodné. Tupý úsmev,
v hlave skrat a ďalšia nová show. Potrat tejto spoločnosti, tvár bez problémov."
Hypnotická "Inkvizícia" je skvelé otvorenie ďalšej strany: "Jebať
a srať, piť a žrať, modliť sa. Hej človeče, na čo máš svoj rozum, skús s
ním trochu pohnúť, nebuď ako stroj ovládaný božou silou, za ktorou sa skrýva
moc. Tisíce ľudí denne zomrie a váš boh to všetko vidí. Máš v rukách vieru,
máš v rukách moc, tak ju ovládaj!" Aktuálne aj na toto desaťročie. Tempo
sa jemne zmierni v "Megalománia", ktorá by sa nestratila ani na
"Kríze", tam by ale mala určite inú tvár. "Žiješ v časoch, keď
sa každý na teba vyjebe. Slobodne si vyber strom, na ktorom chceš vysieť."
Ultrarýchlovka "Butique dog" a nasleduje najlepšia vec celého albumu
- "Masaker": "Priprav sa, na rad pôjdeš ty. Teraz stojíš pri múre,
tam je tvoja sloboda. Právo na prežitie? Musíš si ho kúpiť, pojebaná figúrka
v tomto krásnom svete." Tak krásny a tak zlý. Opäť parádna basa na začiatok
a je tu "Závislosť - bolesť" (o čom asi bude?). Len na to "nerozumia"
mám výtku :) Mám rád tú zmeny gitarového efektu v "Kto je zodpovedný",
ale ani text nie je o hovne: "Hovno, ktoré vidím plakať. Hovno, ktoré
vidím kričať. Hovno, ktoré teraz vládne. Hovno, ktoré ma chce zabiť."
Pomalšia "Skutočná vec" trochu z toho hluku vytŕča, ale ak sa ti
nepáči to vybrnkávanie, treba počúvať text. "Bomberhead" začína ukážkou
použitých efektov na tejto platni. Ináč sa v nej striedajú rýchle riffy
s pomalším refrénom. "Reči jak fízel, chýba len hodnosť, vždy môžeš čakať
nejakú podlosť. Je mi z vás zle." Finálna "Poslúchaj alebo zdochni"
je len krásnou punkrockovou bodkou na tomto vraj drnom albume. Zámerne píšem
finálnou, prtože LP obsahuje ešte bonus "Chcem ísť von". Predtým
som mal väčšinou len verzie s vianočným rocknrollom "Veselé dni pokrytecké"
a práve "Chcem ísť von" som na kazete považoval za nejakú živákovú
raritu s nikde nevydaným songom nahranú preto, lebo na kazete ešte ostalo
miesto. Bez jedného či druhého songu by som sa na tomto albume obišiel.
Ináč by som žiaden iný song nevyhodil, všetky tvoria komplexný celok, ktorý
sa dá počúvať donekonečna aj keď to už musíte poznať naspamäť aj odzadu.
Tak isto nie je tu žiaden text, s ktorým by som nesúhlasil, aj keď niekomu
sa môžu zdať na tú dobu až príliš paranoidné (vraj vtedy nebolo žiadne špehovanie
na facebooku) a takisto to nie je žiadna vrieskanica, že by ste k nej potrebovali
texty, aby ste aspoň niečomu rozumeli. Asi stačí, nebudem sa opakovať. Napísal
som všetko, alebo možno ani nič (nové).
LP vyšla ako aj všetky ostatné albumy na LP u PHR s pre tento label štandartným,
no v našich končinách luxusným spracovaním: Graficky pekne, ale jednoducho
spracovaný obal, k nemu texty, dobový plagát a biely vinyl. K tomu remastrovaný
zvuk od Jacka Controla. Deluxe. 1/4.
"Pochop, že človek je príčinou všetkého zla!"
25.02. 23:31 Skulda: že se to Maskilovi bude líbit. jsem myslel, že tady to pokročilé discordance axis štýlo je na tebe málo primitívne
>> BANDIT - Warsaw MC (recenzia) 23.02. 16:39 Theresa: Koupim LP GRIDE-Záškuby chaosu
Díky
>> (guestbook) 23.02. 16:37 Theresa: Koupim toto album. Diky
>> GRIDE - Záškuby chasu 12" (recenzia) 23.02. 11:32 masskillah: kokot dobra sypanica!!!!
>> BANDIT - Warsaw MC (recenzia) 17.02. 14:01 zintaer: ... a Šanov sú poslovia lásky.
>> (novinka) 17.02. 12:39 deegee: axc: Hate liberali sú podľa teba kto? Tí čo nesúhlasia s rasizmom. Upádáš a opúšťaš fest poslednú dobu.
>> (novinka) 17.02. 08:48 axc: to wrbo:aby to hate liberalom robilo vrasky :-D
>> (novinka) 17.02. 05:23 Wrbo: Sa inak celkom cudujem, ze PHR vydava dosky tejto pochybnej kapele. Neviem, ako je to v sucasnosti, ale v dobe nahratia tohoto zivaku bola kapela znama svojimi rasistickymi vyr ..
>> (novinka) 10.02. 16:30 Theresa: Tak shanim uz jen Gride.