So 26.10.2019
ONEWAY SYSTEM (UK), ZIMMER FREI (CZ), the WILDERNESS (SK), LUCIFER EFFEKT (CZ)

Vsetín, 3 opice

10.00 €

ITS EVERYONE ELSE, MAKATA-O (18.10.2019, Bardejov)

ROZPOR - RADIKÁLNA ĽUDSKOSŤ 10" (recenzia)
Siedma nahrávka bratislavskej oipunkovej klasiky, ktorá to tiahne už sedemnásty rok. Drvivá väčšina ostatných (slovenských aj českých) kapiel s rovnakým alebo starším rokom výroby po čase vymäkla, dostala sa do stereotypu alebo nastavila samochod / samospád, ktorý živia len "starými dobrými časmi". Veď život je len rock´n´roll, tak načo si ho komplikovať? A prísť kvôli nejakým vymysleným alebo údajným informáciám o možnosť zahrať si? Hlavné sú predsa koncerty, je jedno kde a s kým. A peniaze a fanúšičky tiež nesmrdia. ROZPOR sa ale vydal tou zložitejšou cestou, pri ktorej si hádzal už od začiatku polená pod nohy, a to len pre nejaké pseudo ideály a klebety z tretej (samozrejme ľavej) ruky. ROZPORU sme pri tichých polnočných posluchoch (raz to sused nevydržal a odstránil so šrubovákom poistky) nejako uverili, že to myslia vážnejšie ako všetci ostatní (samozrejme všetci to vtedy mysleli naozaj vážne) už pri prvých dvoch nahrávkach, v tom období, kedy sa z pankáčov vo veľkom a na počkanie stávali skinheadi, vyjorilo sa tu zrazu kopec oi kapiel. Ale ROZPOR ako jedni z mála vydržali, nezabudli o čom kedysi spievali, neprevrátili mikiny a tričká, ale naopak, stále vymýšľajú čosi nové a treba uznať, že čím sú starší, tým sú "radikálnejší" a na plné ústa, ale aj skutkami vyjadrujú svoje názory. Zato veľký REŠPEKT!
Poďme ale už na novú nahrávku. Šesť úplne nových songov (skladbu "Vlk" musíš poznať z jútubáckej véhaesky) nahraných minulý rok v lete v štúdiu Šopa ešte v starej zostave. Odvtedy do kapely nabrali na base a k mikrofónu novú krv (s Amerikou plateným ľavičákom Datrom asi nikto dlho nevydrží), ale naživo im to vôbec vietor z plachiet neubralo, aj keď mne imidžovo ku kapele viac sedel Rumun. To som teraz pekne zapotil, čo? Áčko začína rovnomennou "Radikálnou ľudskosťou". Rozbeh dobrý, ale frázovaním v slohách a opakovaním normálne - radikálne sa z toho stáva monotónny verklík, ktorý ale zachráňuje bendžo. Dobrý nápad, viac netradičných nástrojov v punku. Apropo nič z textu naozaj nie je radikálne, ako sa píše v komentári, väčšina je zakódovaná v bežnom každodennom uvažovaní každého z nás (teda aspoň dúfam, lebo dnes je v panku možné všeličo). Nasleduje dvojka "Gershwin v punkovom balíku", a to je presne ten opus, ktorý nájdeš na každom albume a ktorý vytŕča z klasického repertoára kapely. Zas kvitujem, že je skvelý nápad takto okoreniť "surový oi!" s klasikou a zase sa len budem opakovať - viac takýchto nápadov aj u iných kapelách. "Hudba je len jedna - dobrá alebo na piču." Sólo v tej skladbe úplne vedie! A vraciame sa k "radikálnym" textom - "Vyjebané Rusko". Jednoducho a polopate vysvetlený postoj aj pre jednoduchšie nátury. Potrebuje to viac komentár? "Je to veľká smradľavá imperialistická piča.". Béčko otvára "Vlk". Pomalší a kľudnejší song s dobre napasovaným textom a vybrnkávacou gitarou, na ktorom konci čakám bubnové šialenstvo ako na koncerte, ale márne. V izbe som sám a bez bubnov. Už len názov "Vlastného xichtu" hovorí za seba, ale pripojím aj kúsok textu: "Nemať vlastný xicht, to není žiadna sranda. Je to ako mať namiesto xichtu riť. Ľahko si ťa spletú s kokotom ako Landa ...". KS! KS! KS! Stranu uzatvára inštrumentálny a atmosférický "Vlk 2" a už sa ihla točí na konci dookola.
Celá táto sranda vyšla na plnofarebnom desaťpalcovom picture disku (platňa s obrázkom). Bohužiaľ alebo vďaka tomu nemá obal, ale je uložená v tvdrom plastovom obale spolu s textovou prílohou s komentármi a plagátom s motívom z platne, ktorého rozmer sa mohol viac premyslieť. Ináč za všetko palec hore ako vždy a som zvedavý, akú nahrávku prinesie nová zostava.
"Kto nemá žiadne postoje, je buď hlúpy sedlák, ignorantský kokot, alebo nemá chrbtovú kosť."

rozpor.sk
  1. Radikálna ľudskosť