2.50 €

ŠANOV 1 - ON THE SHIT 12" (recenzia)
Konečne som si našiel trochu času, aby som čo to napísal k tejto, dnes už zásadnej a pre mňa najlepšej nahrávke od teplických ŠANOV 1 ... Pre tých čo náhodou nevedia, samotná kapela vznikla v roku 1987 a názov si požičala od štvrte, v ktorej zakladajúci členovia bývali. Prvú zostavu tvorili Pavel Báča / basová gitara, spev, Pavel Kyselka / bicie, Petr "Biafra" Čermák / gitara, spev a Karel "Galantní" Kalousek / gitara spev ... Už v 88 sa ale zostava mení a Šanov ďalej hrajú v trojici, v podstate za svoju existenciu prešla kapela pomerne častými, nielen personálnymi zmenami, čo je možno v ich prípade podľa mňa aj trochu škoda, pretože sa nikdy nevymaniila z  tieňa "slávnejších" kolegov ako boli či už SPS alebo E!E a tým pádom ostali nedocenený vlastne dodnes. Prvý radový počin vyšiel 3 roky po vzniku a niesol názov "Konec sveta" ... Šanováci vydali za svoju existenciu 8 radoviek, 1 žívák a tuším 2 alebo 3 kompilačky ... Ale dnes sa zameriame na druhý album "On the shit, ktorý pôvodne vyšiel v 92-tom roku iba na MC a CD. Po 24 rokoch dostáva vďaka Papagájovi priestor aj asfalt, aj keď nechápem prečo, keďže ich prvotina na LP vyšla ... Noo asi sa to bolševikom nepozdávalo. Obal ostal nepozmenený, jedine v čom som si všimol rozdiel je, že žltá farba v logu je o čosi ostrejšia a výraznejšia ako bola napr. na MC ... Čo sa celkového prevedenia týka, vydavateľ sa určite hanbiť nemusí, obal sa drží pôvodného vydania, navyše určite poteší aj jedno strana s textami a históriou kapely plus ručne číslovaná, v mojom prípade 65. kópia z 350 ... Neviem ako to bolo so zvukom na pôvodnej nahrávke, keďže ju nevlastním, ale z čierneho kotúča to má grády a všetko je dokonale vyvážené ako má byť, takže predpokladám, že LP prešlo očistou od drnčiacej basy cez bicie až po svojský, okamžite rozpoznajúci originálny vokál a rezavé gitary ... A stranu otvára pre mňa najväčší hit na albume "No fun" ... Hneď som sa v duchu pousmial a vrátil sa asi 15 rokov dozadu, keď som si to sem tam pustil z veľmi zlej zempétrojkovanej kokotiny ... Hrôza ... Chytľavá skladba v strednom tempe s ľahko zapamätateľným refrénom, ktorá by nemala chýbať na žiadnom ich živom vystúpení, mne sa to zatiaľ podarilo iba raz a pevne dúfam, že nie posledný. Ďalšia parádna vec je aj "Brouček", kde spevákovi síce zopár slov z textu nerozumiem doteraz, pretože miestami mám pocit, že polkol dedinský rozhlas aj s elektrickou rozvodnou. "Hej hou" strieda pomalšia skladba "Krysy" s prapodivným textom, máličko mne pripomínajúca HNF ... Rýchla melodická a spevavá "Neverending story" končí ani neviem ako a nasleduje "Balada o šestnáctileté", hudobne fajn, ale ten text ... Sorry ani zo srandy. Polka albumu pomaly za nami a béčko začína opäť o čosi pomalšie, "Šlem" s erotickým nádychom vymieňa hitovka jak sviňa "Zlatý voči", ktorá sa nesie v exloitedovskom duchu. "What for" je príjemná melodická vec v strednom tempe, kde opäť, ale spevákovi rozumiem iba časť textu ... Čo už. Predposledná skladba "Vlastenec" hovorí o tom, aký sme "my" ľudia, či už u nás, alebo u susedov, alebo kdekoľvek inde na svete, názor nech si urobí každý sám. Záverečná na "Bežicím pásu" je pomalšieho charakteru, pre mňa trošku menej výrazná ... Ale pekne uzatvára celok albumu, ktorý pôsobí pomerne kompaktne a rozhodne sa nenesie v jednej rovine ... Mimochodom som veľmi rád, že tieto skoro zabudnuté veci vychádzajú v reedíciach, či už je to ŠANOV, TELEX, DAVOVKA, HNF a podobne, pretože niektoré albumy, buď vôbec na LP nevyšli, alebo sú dávno vypredané, a viac menej nezohnateľné ... Amen

bandzone.cz/sanov1
  1. No fun
  2. Brouček