PAST - CZARNO / BIALA 12"

Kto ma pozná vie, že mám averziu k žánrom s prefixom post. Za toto slovo sa vie skryť úplne všetko a z vlastnej skúsenosti viem, že je to veľa krát úplne mimo nášho díejváj pieskoviska. Jasné, nedá sa takto paušalizovať, ale ak chcem nejaký experiment, radšej si vyberiem starých fotrov so saxofónmi a bicími, ktoré sú zahrané podľa nôt ako nejaký učesaný a umytý post noisy neviem čo s kufríkmi plných efektov, na ktoré by som šetril desať rokov. Ale aj motyka občas vystrelí a taký je prípad aj poľských PAST. Zase aby ste ma nemali za neandertálca, Španielskych SECT som sa jeden čas nevedel nabažiť a tak isto mnoho švédsko - dánskych spolkov, ktoré vyšli z garáží za posledné roky tiež stojí za zmienku, hlavne naživo. To už ale hovoríme konkrétne o post punku, nie o post rock / metalových zívačkach s desaťminútovými riffmi. Haha, dnes som zlý. Nič proti, každý nech si hrá čo chce, ale ja sa chcem na koncerte baviť a nie počúvať scénickú hudbu. Poďme k PAST. V roku 2015 nahrali štvorskladbové demo, ktoré následne vyšlo až v troch pressoch, síce každý len o počte 200 kusov, ale aj tak je to na demo asi úspech. Takže bolo len otázkou času, kedy sa vrhnú aj na dlhohrajúci album. Ten sa nahrával začiatkom minulého roka v štúdiu Dobra 12 v poľskom Białystoku, kde stihli zvečniť osem nových plus nanovo nahrať všetky štyri skladby z dema. A čo z toho vzniklo? Úplne ľahučká muzika, ktorá sa dá počúvať k ľubovoľnej činnosti, schválne nechcem napísať oddychovka, ale možno to je to správne slovo. Voľné stredné tempo, ktoré sa nikam neponáhľa. V Seredi som pri počúvaní prvej skladby tohto albumu dostal otázku: "To je celé také?" "Je!" Melancholický spev a výrazná basa, ktorú doplňujú klávesy. Všimni si, Adrián chváli u kapely klávesy. Neviem čo viac napísať, len že je to fakt svieža muzika, ktorú pomaličky unáša vietor do neznáma. Neviem ku ktorým kapelám chodia po inšpirácie, alebo kam ich zaradiť (viď. prvé vety recenzie), ale môžem s kľudom napísať, že takú hudbu u nás naozaj nikto nehrá. Samotnou kapitolou o sebe sú texty. Poľština do tejto muziky úplne pasuje! A väčšine sa dá v pohode rozumieť, preto ti možno na tvári úsmev vyčaria slohy ako "jezyky ostre jak nozyky", "Czemu chodzi pani na czarno ... nie wierze w ksiedza, nie chodze do kosciola." a dá sa tu toho nájsť oveľa viac. Nebudem tu už viac filozofovať alebo variť z vody, zhrniem to tým, že tento album sa naozaj podaril a počúva sa úplne ľahko.
Doska vyšla pod logami Samuel records, P. trash records PHR a Contraszt! records.
PS: Pre mňa najlepšie skladby z tohto albumu nájdeš aj na spomínanom sedempalcovom deme, kde sú v mierne inej, bordelovejšej verzii a ktoré je tiež pekne spracované a koncepčne k LP pasuje. Alebo LP pasuje k sedmičke. Zožeň si ho tiež!
PS2: Nebuď lenivý a vybehni niekde poblíž domu na koncert. Sú totiž momentálne na turné:
31.3. Rožnov pod Radhoštěm @ T klub + ITS EVERYONE ELSE (Slovinsko) - plagát
1.4. Brno @ Kabinet múz + SONIC AVENUES (Kanada), TELEFON (CZ) - plagát