DÁŠA FON FĽAŠA, ANTISOCIAL SKILLS, the PUBLIC (13.10.2017, Lučenec, Slimák)

MÖRKHIMMEL / THE TOWER CD

V úzkostnej depresii vzbury

Express your feelings #10 / KAZ #5 / 0

Echt kapustnica

LISHYNEEC - IBA PRE MŇA! CD (recenzia)
Už dávnejšie mi pristálo v schránke prvé CD kapely LISHYNEEC aka po našom lišajník. Dopredu pripomínam, že hudobne nejde o moju šálku ipy, ale čo na tom, obzory si treba neustále rozširovať aj v alternatívnom metale. V kapele napríklad pôsobí Peter Lipovský, ktorý má alebo mal prsty na nahrávkach GALADRIEL, FEVER, DOGMA INC. alebo takého ŠVABLASTu a hlavne prelínanie nápadov a motívov prvých dvoch spomínaných je na tomto albume dosť počuť. Ale poďme poporiadku. Album je zabalený do pekného obalu z ručne rezaného a 100% recyklovaného papiera a citujem z obalu "a odporného plastu". Čo ma hneď zarazilo, bola informácia o použitých časti diel zastupovanými výpalníkmi Soza. Pritom nejde o žiadne covery ani vykrádačky časti piesní, ale o dve pársekundové intrá vystrihnuté zo slovenských rozprávok. To fakt iba kvôli tomu? Našťať všetkým výpaníkom do nádrží esúvečiek. Ináč k tým rozprávkovými intrami, nie sú prví ani poslední. Naposledy ma takto prekvapili MALOKARPATAN, ktorí na tom postavili celý svoj debut. Po rozprávkovom úvode to teda začína na môj podiv celkom pekne sypať. Holoruby alebo predaj dreva (primárne je ale tento song o vode) to sú témy, ktoré chýbajú nielen u punkových kapiel, tobôž v metalovej scéne. V emotívnejšie podanej skladbe "Novou krajinou" je až priam po básnicky podaný vzťah globalizácie na pôvodných "primitívnych" obyvateľov. A to od ich vykorisťovania až po genocídu. Pomalšia, hypnotická až atmosférická "Vy-ja" je ďalším dielom nekonečnej telenovely Materiálne statky sú viac ako nejaká príroda alebo životné prostredie. Tento motív je ešte viac rozvinutý v ďalšej skladbe "Koľko krás": "Rýchlo míňame aj to neminuteľné ... Rýchlo zničíme aj to nezničiteľné ..." Iná téma sa rozoberá v "Iba ja". Celý ten srandovný boj o najkrajšieho, najinteligentnejšieho, najsilnejšieho jedinca naberie v budúcnosti iný rozmer nástupom génového inžinierstva. To sa budeme musieť ešte len vtedy poriadne otáčať my po starom "vyrobení". Ach to scifi ... Song "Slobodan" obsahuje text uverejnený v srbskom denníku Politika a prepíšem ho tu celý:
"Ďakujem ti za všetky klamstvá, klamstvá a krádeže. Za každú kvapku krvi, ktorá sa kvôli tebe preliala. Za strach a bezmocnosť, za zmarené životy a generácie. Za sny, ktoré sme nemohli uskutočniť. Za boj, ktorý si viedol v našom mene a neopýtal si sa nás.
Pamätáme si tanky v uliciach Belehradu a krv, ktorá vytiekla. Pamätáme si Vukovar, pamätáme si Dubrovník. Pamätáme si Krajinu, Sarajevo. Pamätáme si Srebenicu. Pamätáme si bombardovanie. Pamätáme si Kosovo.
A budeme si to pamätať navždy.
Myslíme na umučených, zavraždených, unesených a nezvestných.
Myslíme na naše zničené životy.
"
Silný text (!) aj keď trochu s kostrbatým podaním. "At the soundawn" je jediný track spievaný po anglicky a čo ja viem čo o ňom? Ak by to bolo celé v angličtine, určite by som o túto kapelu kvôli hudbe nezavadil. Ostatní možno áno, ale ja by som do budúcna určite ostal v slovenčine. Predposledná "Komíny" sa vracia do celkovej koncepcie albumu a kapely - ekológii a v tomto prípade o lenivosti alebo až ľahostajnosti niečo zmeniť. Záverečná "Voda moja" je už len taký krátky epilóg k prvej skladbe.
Nakoniec som to celé prežil bez újmu na zdraví. Rozporuplné pocity sa po niekoľkých posluchoch stratili. Treba si zvyknúť nielen na muziku, ale i na spev. To všetko však kladne vyvracajú nie až tak bežné texty v našej subkultúre, takže sa dajú prepáčiť aj tie nadštandartné hráčske schopnosti :), ale tie sú asi v danom štýle bežné. Ako pozerám, kapela dosť málo koncertuje, snáď nejde len o jednorazový projekt a časom sa dočkáme ďalšej nahrávky a aj ďalších koncertov. A to nielen na veľkých pódiách, ku ktorým majú určite ťah - síce by si to vypočulo viac ľudí, ale snáď niekedy niekde aj v klube, kde som najviac zvedavý na príhovory.

bandzone.cz/lishyneec
  1. Úvod
  2. Moja voda