BROKEN DEAD - Extent of pain CD

V úzkostnej depresii vzbury

Express your feelings #10 / KAZ #5 / 0

Cuketa na kari

EXTIP 12" (recenzia)
"Život je rocknroll!"
Tak už došlo aj na EXTIP a ich prvú bezmennú LP známu tiež pod názvom "Pekný škaredý deň", aj keď si myslím, že táto LP nie je ešte takou úplne nezohnateľnou raritou a ceny pôvodného vydania nestrieľajú k trojciferným číslam (videl som aj prvú verziu lacnejšiu ako reedíciu :). EXTIP je najstaršia a najhyperaktívnejšia slovenská punkrocková kapela. Najstaršia ak počítame všetky prestávky a odmlky a najhyperaktívnejšia preto, lebo vydať dva albumy za viac než štvrťstoročie sa nepodarí len tak hocikomu. Takí UK SUBS by ešte len plánovali album začínajúci sa na písmeno C ... Toľko trochu srandy a odľahčenia na úvod. LP vyšla pôvodne v roku 1991 pod značkou Únie mladej slovenskej kultúry, takže žiaden major label, ktorému zrazu nevadili podvratné kapely z garáží a videl v nich len možnost zarobiť. Platňa ako jedna z mála v tej dobe vyšla aj s textami, respektíve obal tvoril veľký šesťpanelový rozkladací plagát. Reedícia ho "zredukovala" na roztvárací gatefold, v ktorom ale nájdeš úplne totožnú (aj keď možno menej chaotickú) grafiku, texty a všetko ostatné, čo obsahovala i pôvodná verzia. Ako bonus dostaneš nanovo zremastrovaný zvuk a zlatý vinyl. A čo muzika? Štrnásť skladieb, ktoré ako sa píše v promo kecoch, do dnešných čias zľudoveli a pozná ich naozaj každý, aj keď momentálne neviem z pamäte vyloviť žiadnu kapelu, ktorá by sa na koncerte pokúšala o cover EXTIPu. Nahrávalo sa v ´91 v Slovenskom rozhlase v legendárnej zostave Miki Mikuška, Sveťo Korbeľ a Tibor Čech. Sveťo tam hrá opäť (či je to iba na tomto nostalgickom turné?), Tibora draftovali do kapely Lojzo, takže jediným fúzačom a ťahúňom ostal Miki. Hudobne by sa skladby dali rozdeliť na rocknrollové (zrejme tie staršie?) a exploitedovsko-motorheadovice (novšie kúsky?). Tak poďme aspoň stručne pekne po jednej: Otváračka "Kengura" je presne z tých rocknrollových rýmovačiek, ktoré nedávajú veľmi zmysel. "Šalalala mimemámomú ..." Nerozumieš? Pre mňa najslabší kúsok z celej platne. "Život je rock ´n´ roll" je ostrejší song, aj keď stále ostávame pri, ako už názov napovedá, rocknrolle. Typický Sveťov rukopis, ktorý potom ďalej rozvíjal na "Pakárni" v SLOBODNEJ EURÓPE. Sebaironizujúci "Ideál" mi dosť evokuje "Útok na špicu hitparády" od ich hnedších rovesníkov. Len satan vie ako by to bolo, keby za týmito kapelami prišiel niekto s pekne tučnou zmluvou ... Ale text je zrejme o všeobecne o ľuďoch. Nasledujúca "Nič nenechám náhode" je ďalšia Korbeľovka s parádnou basovou linkou. Čistá SLOBODNÁ EURÓPA. Alebo SLOBODNÁ EURÓPA je čistý EXTIP? Že ešte tieto dve kapely nenapadlo vymeniť si spevákov a takto zvečniť tieto staré pecky. "Je krásny deň, dneska pôjdem von, ľahnem si na pláž, zaliatu slnkom. A aby bol ešte krajší, ten deň slnečný, kúpim si dve pivá, alebo radšej tri - a ďalších desať!" Haha, dobrý plán! Vo "Vadim rock" pristane do toho r´n´r aj trochu motöru a táto kombinácia sa im teda vydarila na jednotku. "Ryby" a ďalšia zoologická v izbe und asi najznámejšia skladba vďaka pamätnej kompilačke Punk rock made in Slovakia. Tempo sa opäť nakopne v skladbe "Čakám na zelenú". Z reprákov razí zatuchnutý bolšievistický odér: "Čakanie má jeden háčik, hoci čakáme už traja, kým pominú tieto časy, zmizneme my z tohto kraja." Ale našťastie ste sa dočkali. V temných krajoch ešte zostaneme - "Krajina času". Smutné, až beznádejné verše: "Kým pavúk dotká moju sieť smrti, spočítam bolesti, ktoré som mal. Koleso času ma tak hroznedrtí, dnes je mi jasné, že slabo som hral, zverenú úlohu, čo mi svet dal ..." Zamŕzajú nielen okná. Pritvrdzuje sa. "Anjel" s ťažkou basou je silne inšpirovaný kapelou EXPOLOITED z obdobia "Horror epics" a ja pri jeho počúvaní normálne vidím Wattieho s červeným čírom a vypúlenými očami ako sa točí niekde v tme pod stroboskopom. Na striedačku opäť rocknrolla - "Tak žijem" - a opäť sklamanie zo života: "Roky už beží ten istý čas, takto to nechcem prežiť, som tu len raz" Pre zmenu depresia zo šedého bolšievizmu - "Nechceme vaše heslá" známej aj pod menom "Choďte preč!" z druhého dielu už spomínanej kompilačky, kde je živšia verzia. Ale v tejto je tiež veselo: "Viem ako chutí pelendrek a kto tu pánom je, viem na čom stojí základ tejto ´demokracie.´" Dnes sa o tom pekne píše. Bé strana je celá smutná. "Nikde nikto": "Kráčam plným mestom, všetko bol len hlúpy sen, už sa tlačím pred ním, od úľaku vykríknem, ten istý nápis s pripináčkou na dverách, hoc´ je nás na tisíc, padá na nás divný strach." Rýchle vytriezvenie z revolúcie prišlo v "Novej smene": "Nová Smena, tie isté mená, ďalšie kolo, ktoré nebolo, skvelé plány - hráme na dve strany, čerstvá krv - leukémia ako prv." Musím uznať, že sa vedia pohrať so slovami a pointami, a to nielen v týchto dvoch skladbách. Posledná apokalyptická "Symptóm z vesmíru" je akýsi hudobný aj textový predchodca "Krakena". Myslel som si, že "Budvar" aka "Troops of tomorrow" bude vynechaný, ale nie, je tam. A ním tento výlet do minulosti plný rocknrollu, piva, bezstarostnej puberty a následneho vytriezvenia z nej končí. Ak chceš na chvíľu vypnúť alebo veľa toho neriešiť, iste ti netreba pripomínať, že tu existovalo a stále existuje kapela ako EXTIP. Poznáš to predsa naspamäť, nie?
"Život je rocknroll!"

bandzone.cz/extip
  1. Kengura