CINNAMON WIND

DVERE, COCO BONGO, MITE DE CEMITIÉRE (14.9.2018, Košice, Collosseum)

HYDRAULITER 12"

Sami sobě #8 / 2003

KAZOSTROJ - PRIEMYSELNÁ SKAZA CD (recenzia)
Potkanov kabaret
KAZOSTROJ je one man projekt z Bánoviec nad Bebravou, ktorý vznikol ako prirodzený ventil rastúceho idiotizmu, buranstva a nenávisti v tejto krajine, ale aj krajinách okolitých. Vlastniť taký one man band má svoje plusy aj mínusy. Záporom častokrát býva slabé, až chabé hudobné prevedenie, ktoré ešte vedia zaklincovať elektronické bicie. Čo iné ale ostáva, ak nechceš niekde po koncertoch recitovať básničky? Samozrejme sú jednočlenné projekty, ktoré dokážu vopchať do vrecka aj zabehnuté regulérne kapely. Hlavnou devízou takéhoto podniku je podľa mňa flexibilita. Skúšaš kedy chceš, nahrávaš kedy chceš, a ak netrpíš pokročilou schizofréniou, tak sa tak ľahko "nerozpadneš", ale hlavne vieš novými skladbami takmer okamžite reagovať na dianie doma i vo svete. A hádaj čo? To je presne aj prípad KAZOSTROJA! Len nedávno vyšlo toto CD, na svete je už ďalšia nahrávka - split kazeta s folkpankerom SEGERom a dokonca na internetoch sa dá vypočuť singel "Protestsong" o nedôvere tejto vláde. O tom snáď niekedy nabudúce. Zafóliované CD vyšlo v počte 25 kusov. Neviem ako iným, ale mne ho na žiadnom stroji neprehralo. Spravil som si z neho mp3 ako za starých čias. Čo už. CD obsahuje deväť trackov, z ktorých prvé je pazvukovo inštrumentálne intro a posledný je cover od AVANAVANY. So zvukom a naprogramovanými bicími sa zoznámiš už počas intra "Nočného návratu domov". Nasleduje "rýchlovka" "Sekera" s totálne plechovou elektro hajtkou, ale kričí sa v nej na plné hrdlo: "Načo sa budíš? Aby si spal? Nie si tu na to, aby si len žral." Parádne intro v "Jasnom názore" ("Zavri ... dieľňu" od nesmrteľného Jožka K.) a text ukazujú bez nejakého vykrúcania sa alebo skrývačiek jasný postoj autora k tomuto odpadu. Na PC funkcia zbíjačka z Lidlu, ľahko neopunková gitara a nasraný hrdelný spev. Pazvuky na začiatku ďalšej skladby mi pripomínajú konkurenčný one man projekt BARBAR. Že by rovnaký softvér chlapci? :) Text opäť trefný. Má (nielen) naša scéna problém s alkoholom? Za ňou apokalyptická špina "Kazostroj". Skazená skaza. Všetko sa kazí. Obdobný odér majú aj "Steny", v ktorých ale nájdeš emočnejšiu výlevku. Mojim najobľúbenejším zárezom je dvadsaťštyri sekundovka "Neznášam": "Neznášam feťákov, kurvy a socky, ľudí čo vrhajú dlažobné kocky." Toto je fakt vykričanie sa na tento hnusný svet. Rovnomenná "Priemyselná skaza" pokračuje v nastolenom pochmúrnom obraze dnešného sveta. "Nemáme v génoch zoprieť sa drábom, melieme hubou, no to je málo." Poetika the WILDERNESS pre ešte chudobnejších. Outro mi silne pripomína podmaz z videa z okupácie, ehm pardón oslobodenia Košíc v ´68. Posledná je, ako som už písal, prerábka zabudnutej, ale skvelej kapely AVANAVANY. Tak toto sa vážne podarilo! Vezmem Rebelie trojku za rozumnú cenu. Kľudne aj s vyškriabaným HASIACIM PRÍSTROJOM na áčku.
Verdikt? Ak hľadáš vymakané gitary, efekty a aparatúry za tisíce, tak sa tomtu počinu zďaleka vyhni. Ak sa rád hrabeš v hline a špine a chceš z nej vykopať aj nejaké úprimné posolstvo, skús to. Možnože nájdete spoločnú reč. Ja som rád, že tu táto potreba vykričania sa do sveta vznikla.

bandzone.cz/kazostroj
  1. Nočný návrat domov
  2. Sekera