ŽELEZNÁ KOLÓNA - KAŽDÝ DEŇ PÍŠEME DEJINY 7"

Nakladateľstvo Bod Zlomu
Keď som nedávno zistil, že na dosku ŽELEZNEJ KOLÓNY nikde nevyšla recenzia, rozhodol som sa, že sa o to v stručnosti pokúsim. Kapela hrá nejaký ten piatok a svojími politickými textami a postojmi sa na československé pomery vymyká zo škatuľky klasických punkových kapiel. Príde mi teda škoda aby nebola nikde spomenutá a zapadla prachom. Po 12. rokoch od vydania albumu "My sa trosiek nebojíme" Kolóna znovu symbolicky na 1. mája (2019) vydáva svoj druhý počin, tentokrát na malom sedempalcovom vinyle s názvom "Každý deň píšeme dejiny". Nájdeme na ňom celkom päť songov. Štyri kratšie, jeden dlhší. Dosku otvára krátke klavírové intro a svižný song "Podstata života". Čo sa týka rukopisu tvorby skladieb, sa toho až tak moc oproti Troskám nezmenilo. A to je dobre. Drzé, priamočiare oi punkové skladby s chytľavými, zborovými refrénmi. Musím povedať, že stará doska sa mi páčila, ale táto je hudobnejšie dosť napred. Vidno, že sa s tým chlapci pohrali. Neskôr mi bolo zdelené skromné tajomstvo, že je to tým, že niežeby sa naučili lepšie hrať, ale že skôr strávili dlho času v štúdiu :) Každopádne výsledok stojí za to. Texty jak už to u Kolóny chodí sú tradične politické, nakopávajúce a motivujúce. Keď potrebuješ dodať tie správne grády, nič sa ti nechce, strácaš chuť v nejakej aktivite/aktivizme, siahnutie po tomto albume bude určite to pravé. Inak texty o slobode, odpore, hľadaní odpovedí a podstate života sú doplnené komentármi, ktoré hlbšie vysvetľujú o čom songy vlastne sú. Prezerám si obal, info o nahrávaní, komenty. Pár minút muziky a je koniec. Proste malá doska. Veľká by určite spravila väčšiu radosť, ale pri tempe kapely asi môžeme byť radi aj za malú. Možno nabudúce. Vypichol by som parádne zvládnutý, výrazný Šupov spev, už spomenutý hudobný posun celej kapely a celkový sound a atmosféru, ktorú sa zo štúdia podarilo na dosku preniesť. Spomeniem ešte, že táto nahrávka je už s novým bubeníkom Kovim, ktoreho môžeme poznať napr. z emoviolencových IF THERE IS A HOPE. Zbory v poslednom refréne songu "Zastav" pomohla vytuniť Svetlana Rymarenko. Doska vyšla v auguste 2019, najprv v náklade 70 priesvitných kusov, čoskoro sa ale dalo vyrobiť ďalších 30 čiernych kusov. Kto zaváhal, mal smolu. O nahrávanie sa postaralo Pulp studio, o výrobu lathe cut vinylov slovenský Kush Gong Vinyl, o grafiku Déé X Géé a o vydanie Nakladateľstvo Bod zlomu. Dosky sa predávali za sympatický dobrovoľný príspevok. Pochybujem síce, že by si mohol/la ešte vinyl zohnať, kapelu ale furt môžeš podporiť kúpou digitalnej nahrávky na bandcampe. Ak výjde ďalšia nahrávka o desať rokov, bude to haluz. No ja dúfam, že by sa mohlo podariť aj skôr. Necháme sa prekvapiť.

zeleznakolona.bandcamp.com

1. Podstata života
  2. Pre seba