AHOJ, NULAJEDNANULANULA, ZMAR (1.3.2020, Žilina)

Mišo Kralovič: "Blog is the new výmena kaziet"

VOLE, DEGENS, BAHRATAL (23.2.2020, Brno, Bajkazyl)

VARUKERS / SICK ON THE BUS 12"

Brněnská vrtule #1 / 1991

GOOD REASON - THE SIMPLICITY OF CONDOMING A FRUMP CD (recenzia)
Bratislavská HC/punk kapela GOOD REASON je jednou z mála slovenských kapiel v tomto žánri snažiaca sa presahovať hranice Slovenska (prípadne Česka), a svojimi už niekoľkými európskymi tour to aj patrične dokazuje. Táto šikovná partia pôsobí na scéne od roku 2001, keď začínala covermi od NOFX, Bad Religion, či INE KAFE. Vplyv hlavne tej prvej menovanej je výrazne cítiť v ich muzike až dodnes.

Po prvom EP počine „BEHIND THE WALL“ (2004), split CD s kapelou King Ly Chee “UNDER ONE FLAG” (2006) a albume “AGE OF REASON” (2008) vychádza v roku 2009 v duchu DIY nové EP, ktoré nesie názov „Simplicity of condoming a frump“. Toto cédlo obsahuje 6 našľapaných vecí, ktoré kľučkujú na rozhraní veľmi svižného amerického punk-rocku a hardcoru.

Nosič je zabalený do jednoduchého bookletu so zaujímavou grafikou, kde nájdeme okrem informácií o kapele a nahrávaní aj kompletné texty, čo v tomto prípade skutočne nie je na škodu.

Čo sa týka hudobnej stránky, nie je čo riešiť. Jasne vidno, že chlapi majú svoje nástroje vynikajúco zmáknuté – hlavne čo sa týka gitár. Tie sú v tejto kapele dve a dokonale si plnia svoju úlohu. Muzika je dostatočne zložitá a prepracovaná, ale pritom nestráca na melodickosti. Po zvukovej stránke je táto záležitosť taktiež na veľmi vysokej úrovni, bicie a gitary znejú nekompromisne, trošku je škoda zanikajúcej basy.

Tažšie je to po textovej stránke. Nemyslím teraz, že by texty kapely Good reason mali slabú úroveň - skôr naopak. Nasledovné riadky budem riešiť čiste z môjho subjektívneho hľadiska. Ja osobne som nikdy moc nebral slovenské punkové kapely spievajpce po anglicky. V mojom ponímaní punku je výpovedná stránka textov v tejto muzike úplne to najdôležitejšie, a tak ak chce kapela niečo skutočne povedať svojmu publiku, musí byť pre to publikum čo najzrozumiteľenjšia. A tu práve nastáva problém pre anglicky tvoriace kapely. Nechcem tým naznačiť, že angličtine tu nikto nerozumie, ale na úrovni, na akej to predvádzajú títo chlapci je to už skutočne, dovolím si tvrdiť, pre drvivú väčšinu obecenstva absolútne passé. Zložitosť textov je skutočne značná, a problém porozumieť im nebudú mať tak maximálne v anglicky hovoriacich krajinách. Na jednej strane chápem pointe presadiť sa aj za hranicami, na strane druhej veľká škoda pre tunajších poslucháčov.

Preberme si teraz detailnejšie jednotlivé kúsky tracklistu. EP odpaľuje song s kratším názvom „Eye for eye and soon we`ll miss the canine vision”. Je to tipická svižná pecka, ktorá v podstate charakterizuje tento album. V piesni sa strieda klasický spev s vokálmi a zbormi, nástrojovo je to doplnené o husľový prvok v závere, borci vystrihujú aj celkom husté gitarové sólo. Druhá v poradí „Solid Green“ začína v strednom tempe, ale po pár sekundách sa to celé zmeni na poriadnú rýchlovku. Vynikajúci je melodický nástup refrénu. Nasleduje len 50 sekúnd trvajúca „Reload and regret“ – možno trošku škoda, pretože hudobný nápad je veľmi dobrý, a mohol byť využitý plnohodnotnejšie. Ako štvrá nasleduje skladba „American Dream“, čo je už staršia oprášena pecka Good Reason, pokiaľ sa nemýlim. Tu niekde museli ale soudruzi z NDR urobiť chybu, pretože informácia na booklete hovorí, že „American Dream“ má nasledovať až ako skladba číslo 5. Možno je to chyba iba môjho kusu:) Táto vec je taktiež dostatočne kvalitná, ale pre mňa málo výrazná a nejako mi celá akoby zapadá medzi ostatné. Na rad prichádza hudobný vrchol tohto EP – song s názvom „Hypothetic“, kde sa gitary totálne prekonávajú, záseky su nečakané, nápady neotrepané – po hudobnej stránke skutočne perfektná skladba, pri ktorej nacvičovaní chalani určite strávili nemálo času! EP uzatvára oddychovka, ktorá nesie opäť jednoduchší názov „We share the same hash brownie and a glass of foul wine“. Veľmi pohodový song s jednoznačne najspevavejším refrénom na tomto albume, ktorý si konečne bude s kapelou mohlo zaspievať aj širšie publikum. Good Reason v tejto skladbe zrejme vyvetľujú svoju predstavu ich muzikantského posolstva – „We`re the messengers of peace and unity / in the hardcore punk community”.

Na vypočutie „SIMPLICITY OF CONDOMING A FRUMP“ vám bohate postačí 15 minút vášho drahocenného času, a práve z tohto dôvodu ja vôbec nie som veľkým zástancom týchto polovičatých albumov nazývaných EP. Chlapci z Good Reason zrejme aj preto nezaháľajú, a už na jeseň tohto roku chystajú svoj druhý album, pre ktorý už majú aj meno – „The Asceticism of Mutiny and Rebellion“. Verme, že sa máme na čo tešiť.

Táto recenzia už bola zobrazená 1280 krát!
 Autor: Balki
1 2 3 4 5