2.50 €

DOWNFALL OF GAIA, DER WEG EINER FREIHEIT (15.9.2019, Košice)

(2.6.2013) HOPSASALA, STERCORE, JAKUBYSKO, LAHAR - Žiar nad Hronom, Underground club ´84 (report)
Už keď som prvýkrát zbadal reklamu na koncert LAHAR v Žiali nad Hrobom, bolo mi jasné, že tam budem. Za prvé preto, že na LAHAR som mal poslednú dobu smolu a nevedel som ich vychytať nikde v klube. Za druhé preto, že akcie v Žiari, ktoré robí Rišo, sú zakaždým výdatné a panuje na nich perfektná atmosféra, čo sa potvrdilo aj teraz, ale nepredbiehajme.
Z Lučenca som sa pohol s dvomi kamošmi, po ceste vo Zvolene vyzdvihol ďalšie dve existencie a šup smerom do 84ky. Mimochodom, ak ste z okolia, podporujte tento skvelý podnik – rozhodne si to zaslúži! Na miesto prichádzame kolo pol ôsmej, zisťujeme, že sa to kus natiahne, lebo LAHAR meškajú (predpokladám, že kvôli povodniam) a tak čakáme, debatujeme a menšia časť posádky vstrebáva THC.
Začína sa o približne o pol deviatej. Prvá kapelka ja HOPSASALA. Musím sa priznať, že som ich ešte nevidel a ani doteraz nepoznal. Škandináviou reznutý crust ako ho poznáme – presne toto sa nám dostáva. D-beat songy v ich podaní sú síce nadupané, svieže, ale troška aj rovnaké. Set má však energiu, chalani sa do toho poriadne opreli a celkovo na mňa kapela pôsobila zohrato a hlavne bolo vidieť, že napriek tomu, že nie sú zo Švédska, táto muzika im je rozhodne blízka a hrajú ju s radosťou.
Ďalší v poradí sú prievidzkí STERCORE, v zostave ktorých figuruje bratské gitarové duo, ktoré pôsobí v EMBOLISM. Ich set sa dočkáva ohlasu hlavne u mladších fans, keďže v sebe kombinuje dnes tak moderné prvky deathcoru a breakdowny. Celkovo by som skôr túto kapelu zaradil medzi deathcore, myslím, že označenie grind, alebo grindcore je dosť nepresné. Chýbali mi tam poriadne sypačky a hlavne poriadne HC/punk prvky, ktoré ku grindcoru, aspoň pre mňa, neodmysliteľne patria. Set bol vyvážený, zohratý, ale nijak výraznejšie ma nechytil. Skôr by som na akcii tohto typu privítal spomínaných EMBOLISM. Ale chalani mali na svoj set ohlas, takže určite necestovali zbytočne.
JAKUBYSKO je v miestnych vodách stará známa banda. Na ich set som sa tešil, lebo aj v Lučenci pred FUBAR to rozjebali a očakával som to isté na takmer domácej pôde. Nebol som sklamaný, chalani dali do setu maximum a bolo to vidieť. Zahrali veci zo všetkých nahrávok, tá posledná vyjde u Adrika a opakujem to v reporte opäť, ale tú nahrávku treba mať doma! Skladby z novinky sú poriadne fastcore preplesky, ktoré, napriek svojej dynamike, v ničom nezaostávajú za hravosťou a pestrosťou skorších nahrávok týchto Zvolenčanov. A od Filipovej pravačky som nevedel oči odtrhnúť, ten chalan v nej musí mať osobitný spaľovací motor. Ničiace songy popretkávané klasickými Trangyho hláškami, ktorý sa stará o show pomedzi songy a baví publikum – to je JAKUBYSKO v plnej forme a dáva tlak na všetky strany! Perfektný set!
Poslední idú na rad samozrejme LAHAR. Tí to odpaľujú vo veľkom. Nekompromisný thrash nájeb sa rozlieha celým klubom a napriek tomu, že kapela a jej členovia patria skôr medzi tých starších (bez urážky), intenzitou a nasadením predbehnú kopec generačne mladších kapiel. Súkajú do nás jednu bombu za druhou, bez prestávky a bez momentu na vydýchnutie. Tvorí sa riadny kotol a ľudia sú v aktívnom pohybe. Práve v tomto momente mi zážitok narušuje päsť nepozorného moshera, ktorá mi celou silou vráža do nosa. Ustupujem pár krokov dozadu, utieram si oči, ktoré sa mi v momente zaslzili na maximum a kontrolujem nos, z ktorého sa derie krv. Po menšom vytriezvení sa dokážem opäť sústrediť na LAHAR, kde ako všímam, aj spevák už je poznačený krvou na čele. Či si to spôsobil sám, netuším (ošetroval som si nos tak som moc nevidel), ale pri tej intenzite by som sa ani nedivil. LAHAR hrajú prierez tvorbou, najviac mi ale píšu songy z posledného EP "Až příde čas", ktoré sú aj naživo kurva neskutočne našlapané. Druhým vyrušením zo zážitku je pivo, ktoré mi priletí opäť rovno do tváre a hlavne do oka, ktoré nemôžem chvíľku otvoriť. Našťastie, toto zažehnávam rýchlejšie ako päsťačku do nosa. LAHAR zahrajú set ako z veľkej knihy, medzi songami majú čo povedať a kotol je neskutočný. Presne takto to má vypadať. S odkazom na potrebu našej jednotnosti a so slovami "Vážte si, čo tu máte!" odohrajú posledný song a je po koncerte. Masívna intenzívna show, ktorá musela položiť na kolená každého – taký bol LAHAR!
Žiar opäť nesklamal. Koncerty tam majú super atmosféru a Klub 84 sa takýmto tempom stane určite vyhľadávanou lokalitou, nielen pre miestnych. Jedinou chybou na celom večeri boli len spomínaný rozbitý nos a pivo v oku. Mohol by som tu ešte polemizovať o tom, ako si kto má dávať na koncerte pozor ako na seba, tak aj na iných, aby iným nedojebal večer. Toto je ale vyčerpaná téma, také veci sa proste stávajú, keďže nie všetci sú aj v rámci svojej bavky a pohybu ohľaduplný. Aj taký je UG. Aj taký je mosh. Nos je zahojený, oko funkčné a LAHAR úspešne za mnou. Najbližšie sa v 84ke určite vidíme na DESPISE YOU!

Tento report už bol zobrazený 773 krát!
1 2 3 4 5
Hodnotenie reportu: 2