2.50 €

DOWNFALL OF GAIA, DER WEG EINER FREIHEIT (15.9.2019, Košice)

(21.5.2014) BLIND RATTVISA, DEAD INSTRUMENT, PRETTY LITTLE FLOWER - Bratislava, Fuga (report)
Akonáhle som videl poster na koncert texaských P.L.F. v Blave, vedel som, že musím ísť. Jednak kvôli tomu, že americké kapely typu P.L.F. sa v našich končinách nehýbu tak často a za druhé preto, aby som konečne videl naživo šialenca menom Bryan Fajardo, ktorý bubnuje v tých najkvalitnejších projektoch z US grindcore scény. Mám na neho smolu. PHOBIA sa do Európy nie a nie dostaviť, na posledný koncert P.L.F. u nás som nemohol kvôli práci a na koncert KILL THE CLIENT som sa tiež nedostal, lebo som ležal v posteli s chorobou. Tentokrát ale nič nestálo v ceste, rozhodil som siete a grindový spoj LC-NR bol dohodnutý. Z LC vyrážame dvaja, o šiestej doplňujem auto nitrianskou posádku v zostave krsný otec aka Lepra, Cyprus a jeho polovička. Smer Blava zahájený.

Do Fugy prichádzame dosť skoro, ešte je zavreté, tak sa posilňujeme v  Batelieri a po otvorení brán sa presúvame. Duše sa hromadia, debatíme so známymi, gitaristu Dave-a spovedám, ako prišli k rozbitému obloku na dodávke a pri rozhovore s Gargamelom zisťujem, že s mojou krátkodobou pamäťou to nebude také ružové (sic). Z rozhovorov ma vytrhne riadny náklad, ktorý sa začal rozpriestierať areálom. Mr. Fajardo a spol. si dáva sound-check a už len zvukovka kvalitne navnaďuje a potvrdzuje, že niekedy sa oplatí jebať na koncert aj cez pol republiky.

Koncert zahajujú kolo deviatej, možno neskôr, slovenskí BLIND RATTVISA, ktorí servírujú šikovný mix crustu, punku a hardcoru. Muzika je relatívne fajn, ale mám pocit, že do hudobného konceptu večera moc nezapadajú. Set bol podaný solídne a zohrato, muzika mala šikovné nápady, ale sem ľudia prišli zrejme hlavne na poriadne výklepy, ktoré tejto bande chýbajú. Navyše bol prejav (s výnimkou frontmana / speváka / gitaristu) dosť statický, basák mi niekedy doslova pripadal, ako keby tam bol povinne. Inak by však určite pôsobili na koncerte, kde by bol podobný line-up a myslím, že tam by ich set našiel väčšiu odozvu, ako tu.

Po nich nasledovalo ale úplne iné kakao. DEAD INSTRUMENT som doposiaľ nepoznal. Vlastne je to jediná dánska grindcore kapela, s  ktorou som prišiel do styku. Lepra sa po ceste podelil o svoje pozitívne dojmy z tejto kapely a musím sa priznať, že nepreháňal, skôr naopak. To, čo predviedla táto dánska štvorica, ma zanechalo v šoku a vyrazilo dych. Taký intenzívny set som dlho nezažil. Grindcore v tých najrýchlejších obrátkach, zahratý bez zbytočných kecov a naťahovaní. Kapela pôsobila ako napalmový nálet, ktorý ničí všetko v dostupnej vzdialenosti. Agresívny, muzikantsky pestrý a napriek extrémnej rýchlosti maximálne posadený masaker, ktorý nepoľavil ani na sekundu. Tu a tam sa objavilo aj nejaké stredné tempo, či náznak spomalenia, ale boli to len ostrovčeky v plnom mori hyper-rýchlosti, kde človek akurát stihol chytiť dych a pripraviť sa na ďalšie kolo totálneho rozjebu. Ani neviem ako, bolo po sete a ostal som tam stáť bez slova s gambou dole rozmýšľajúc, prečo som túto kapelu doposiaľ neobjavil. Kvalitatívne ide podľa môjho skromného názoru o jednu z top kapiel v Európe. Ak si promotér a  dostaneš ponuku na ich koncert, rozhodne ber všetkými desiatimi. Je to náklad ako sviňa!

Príprava na set PRETTY LITTLE FLOWER trvala minimum, keďže už stihli predtým spomínanú zvukovku. Na stage nastupujú prakticky pár minút po Dánoch a odpaľujú takisto intenzívny set, ktorý je oproti DEAD INSTRUMENT síce menej nahustený (Dave medzi songami prehodí aj nejaké to slovo s publikom), ale zato viacej technicky a muzikantsky prepracovaný. Kombinácia grindcore a thrash elementov v šialenom riffovaní, ktorými je táto banda typická a k tomu zahratá v potrebných otáčkach a s  kombináciou dvoch vokálových polôh, je naživo poriadny výprask. Hlavne povestná Fajardova bubnová kombinatorika sa počúva a hlavne sleduje úplne náramne. Tento muzikant je zjav, jedinečný bubeník s vlastným štýlom a ksichtom hrania, ktorého na nahrávke rozpoznať okamžite. Som nesmierne rád, že som mal možnosť ho konečne nielen vidieť naživo, ale aj osobne s ním podebatiť pri nejakom tom jointe. Veľký muzikant a skromný človek, ktorý miluje to, čo robí a je to kurva počuť! P.L.F. do nás za necelú polhodinu natlačili songy z posledných radoviek, najebali čo sa vošlo a predviedli výkon, ktorým rozhodne potvrdil ich status jednej z najzaujímavejších kapiel z USA. Thrash grindcore, ktorý nemá obdobu a nemôžeš ho vidieť hocikedy. Tu si mohol a ak si nebol, tak si to dojebal!

Keďže nás ešte čaká dlhá cesta s menšími odbočkami potrebnými na vyloženie posádky, opúšťame Fugu zanedlho po koncerte a po nevyhnutnom nákupe nejakého toho asfaltu (recenzie čoskoro). Po dlhej a náročnej ceste padám do perín o štvrtej ráno, síce maximálne unavený, ale rozhodne spokojný. Koncert mal perfektnú atmosféru, stretli sme sa s  tvárami, ktoré stretneš len na podobnej akcii a k tomu sme videli dva top grindcore nájeby. Ako som napísal vyššie, niekedy sa oplatí byť diskomfortný a jebať sa cez pol republiky! Veľké dík Adamovi, že to pre nás celé spáchal!

Tento report už bol zobrazený 433 krát!
1 2 3 4 5