24.11.2017 NÖ FEST 2017; Horná Lehota

Autor: Wrbo | Počet videní: 1205

Priznám sa, že som mal tento rok z Nö festu trochu strach. Na FFUDe Zuza, Dášo a Dávid oficiálne zverejnili dátum konania sa tejto zimnej akcie (ešte bez jedinej potvrdenej kapelky) a pár dní potom, čo kamoš objednával ubytko už bola väčšina izieb obsadená (o zruboch ani nehovorím, tie podľa mňa odišli v prvej minúte haha). Ono nie je sa ani čomu čudovať. Prvý ročník bol neskutočný a podobná akcia od čias Okthober festu v Smokovci tu vyslovene chýbala. Začnime pozitívne. Výber vegánskeho jedla sa mierne rozrástol a oproti minulému roku si ľudia z kuchyne zaslúžia rešpekt, pretože chuťovo bol ten rozdiel fakt citeľný! Ďalej by som chcel vyzdvihnúť výber kapiel. Sakra, to bola trefa do čierneho. Pestrá paleta štýlov a žiadna kapela neznela podobne druhej - to chceš! A negatíva? Počiatočná predstava kvanta ľudí sa nakoniec nenaplnila a mojím okom tam mohlo byť o niečo menej ľudí, ako tomu bolo minulý rok - ale popravde odhad na takéto veci nemám, berte to preto s rezervou. Inak dva dni na horách plné srandy, kamošov a kamošiek, dobrej nálady, snehu a skvelej muziky ... no môžeš sa mať zle? Možno len tá vysokohorská prirážka hehe :-).

Piatok niečo po šiestej prichádzame na miesto činu. Hneď sa mi vynárajú matné spomienky spred roka na všetky tie dekadentné zverstvá, ktoré sa tu cez ten víkend odohrali. No teraz tu ešte všade panuje ticho a kľud. Usadáme na izbe č. 13 a začíname sa družiť. Zábava bola natoľko intenzívna, že prvú kapelku PRACH nevidím. Síce som už mal tú česť pred 2 týždňami, no aj tak ma to trochu mrzí. C.A.C.I.B. DORTMUND si už ale vychutnávam naplno. Tento live hip hop je už plne aklimatizovaný na HC akciách, takže publikum dostáva do varu prakticky okamžite (pamätám ich premiéru na Opičom bále, kde niektorí ľudia zo začiatku len znechutene postávali s výrazom "rap na pankovej akcii, to ako vážne?" a ku koncu setu už mávali rukou hore (samozrejme ľavou :-D)). Ide z toho energia a patričný nadhľad - to dokazujú aj párty disko oblečky dvoch MCs. Nový album je už zavesený na ich bandcampe, takže si to naštuduj. K BOILING POINT nemám čo dodať. Ich surový skate hardcore US strihu poznajú už hádam všetci. Chalani hrávajú už len sporadicky, čo je strašná škoda, pretože takáto muzika je u nás celkom vzácnym prvkom. Chválim parádne príhovory pred piesňami. I keď po poslednom rozhovore s MEDICATION TIME som sa chvíľu zamýšľal nad ich rušivosťou, no s mierne omámenou mysľou som si len utvrdil, že pre mňa osobne sú jedným z pilierov pankových koncertov :-). Neviem, koho nápad bol zavolať kapelu OHEŇ 2, ale tá osoba by sa odteraz mala nosiťvýhradne len na rukách. Pred očami mám 5 muzikantov, ktorí by mohli mať v kľude jednu ruku za chrbátom a nič by to nemenilo na kvalite ich produkcie. Zo začiatku na nich bola vidno mierna rozpačitosť. Pochopiteľne. Asi nehrajú často po kapelách ako BxPx :-). Myslím, že to ale netrvalo dlho a borci sa aklimatizovali na jednotku. Celá sála tancuje, spieva a baví sa, ako sa len baviť vie. Fakt paráda. Niekedy po druhej prestávke sa odoberám na izbu, aby som aspoň čo to naspal, pretože byť v Nízkych Tatrách a neísť sa aspoň niekde prejsť, by bolo trestuhodné!

Po prebudení sa preklínam a pýtam sa sám seba, či mi tento deštruktívny spôsob prežívania akcií za to vôbec stojí. Je pojítkom našich priateľstiev a zábavy práve alkohol? Neviem, vravím si, že večer sa nad tým zamyslím a pritom hladím do kúta na flašku Becherovky.
Hodíme rýchle raňajky, zadelíme kafčo a vyberieme sa na Štefánikovu chatu. Hneď z kraja túry mi ide roztrhnúť srdce a pot, ktorý ma kropí je ľadový ... Nedávam to, ale aspoň, že nie som sám :-). Prekonávam sa a opäť druhá kríza prichádza asi 15 min pred cieľom. Všade je hmla a fučí nepríjemný vietor. Trhám sa od partie a s vidinou teplej sprchy a pár hodinového spánku zbehávam dole rekordným časom. Niekde v tretine cesty stretávam bystrickú výpravu. Trochu sa zakecávame a jaksi ich presvedčím a vracajú sa so mnou (aj keď som v tom nevinne). Vyťahuje sa rum a pivo a začína byť všetkým jasné, ako to všetko skončí. Tú sprchu som si doprial, no spánok nahradila párty na izbe č.5 ... Takto nejak to pokračovalo až do začiatku koncertu. Hádam si to dokážete predstaviť :-). Takže aj prednáška VLKa, či premietaný dokument je pasé ... Poďme na kapely.
CHOROBOPOP sú vlastne 3/4 kapelky TELEFON. Nedá mi teda tieto dve bandy neporovnávať. Pauzujúci bubeník je nahradený automatom. Ctib okrem spevu hrá aj na gitaru a sólo spevy sa rozložili medzi všetkých ostatných členov. Moja dedukcia, že ten, čo pieseň napísal ju aj spieva, bola čiastočne potvrdená. Ruka všetkých troch skladateľov je v tomto prípade osobitá, takže každý jeden do toho vložil kúsok svojej vlastnej skladateľskej duše, takže som mal miestami pocit, že predomnou stoja až 3 rôzne kapely. Škoda toho automatu, ale asi nebolo moc na výber. Ak sa nemýlim, tak DISTAX vidím tento rok v rozpätí 6 mesiacov už tretí krát. Po sete sa chalanom zverujem, že neviem, ako je to možné, ale stále ich vidím hrať s iným basákom. Napr. za ten posledný polrok je to už 3 kus :-D. Čo napísať k samotnej muzike? Sú to proste páni a dáma hudobníci a majú to presne mierené na bránku, takže aj ja, človek čo vôbec neobľubuje tieto severské krasty, stojí s otvorenou papuľou a zabáva sa. Počas menenia roztrhnutej struny zaznie aj song druhej Andrejovej kapelky RANA, aj keď len symbolicky - jednou neúplnou skladbou. Absolútna spokojnosť. MACGYVER je kapelka, na ktorú som sa tešil asi najviac. Osobitý ako po textovej, tak aj po muzikálnej stránke. Tento raz otvorili set čisto novými piesňami (ak som správne rátal, tak ich mohlo byť tak 5-6). Posledné zaznamenané songy sa vyskytli na kompilačke Na krev a znamenali mierny hudobný odklon oproti ich poslednej veľkej LP. Veľmi ma teda prekvapilo, že sa v nových songoch vrátili muzikou práve k "Panthalasse". Zverím si to pod pódiom celý čas s úsmevom na tvári a opäť v mysli ďakujem organizátorom a organizátorke, že môžem byť súčasťou toho, čo sa tu odohráva. Záverečný cover "Nečekej" od K.S. spieval/a hádam každý/á, kto sa v sále nachádzal a aspoň ako tak poznal tú pieseň. Dík moc, opäť jeden z top setov. I keď pravdupovediac - chalani ma odpiekli zatiaľ vždy. CONTROLED EXISTENCE sledujem len od baru, čo ma aj trochu mrzí, lebo som sa celkom na nich tešil. Ale debaty majú tentoraz prednosť. Chvíľu len tak bezprízorne chodím a zrazu predomnou stojí Martina z NAIVEFIGHTERS, Ctib, Zajíc a Kečup. Bylinný macerát Jána Bechera koluje v žilách na lodi kapitána Morgena a s miernym emočným rozpoložením sa k tejto skupinke pripájam, aby som im zo srdiečka poďakoval za všetky tie ich textové posolstvá, ktoré som si za tie roky osvojil. Uznávam, mohlo to z ich pohľadu pripomínať skôr somráka pred kauflandom, ktorý si pýta drobné, ale ja som to ale v tú chvíľu proste potreboval zo seba dostať von :-). Verím, že to ale zobrali s patričnou dávkou nadhľadu hehe :-).
Trochu ešte von kecám a rozhodujem sa ísť spať. Jednak už je dosť hodín a kapelku RUTKA LASKIER všetci tak neskutočne vychválili na FFUDe, že som o to akosi stratil záujem. Ani neviem po čo som išiel ešte dnu, ale povedal som si, že tú minútku vydržím a aspoň si pozriem, pre koho bolo tak veľa kriku. Človeče, sú momenty, kedy by som si za svoju povahu dal pár faciek. Ten moment bol práve teraz. Celý čas ich sledujem s úsmevom, pokyvkávam uznanlivo hlavou a som úplne v riti z toho čo vidím. Tak, ako som písal v minulom reporte o tom, že RAVELIN 7 v Čadci dali koncert roka, tak RUTKA LASKIER im v kľude mohol konkurovať, ba neviem, či to aj nepredčil. Krásne čisté vybrnkávačky, ktoré navzájom gitaristi dopĺňali kadejakými vyhrávkami a neustále zmeny nálady a tempa ... Wau. Do toho plus neskutočne pozitívna energia a samotná výmena tej energie medzi spoluhráčmi. Celý ten moment, celý ten set bol jedným emočným výbuchom a ja im za to ďakujem! Po tomto sete už nepotrebujem nič viac. Stratil som slová a môžem sa odobrať na izbu.
Z videí, čo som som videl ma to aj trochu mrzí, pretože párty, ktorá sa rozpútala na DJ POTKANa, bola tiež viac než solídna. Ráno ešte stojí za zmienku všeobecná panika z toho, že si fízli pár kilometrov pod chatou odchytávajú šoférov a dávajú im fúkať ... Čo poviete, neskúsime to nabudúce bez chlastu :-)?