Zaujalo nás:

Posledné komentáre:

dnes 08:09 Rado:


Adrik,čo sa tu deje za posledné mesiace?trochu pridaj sú to roky,a či som šťastný? Áno som tu vcelku šťastný,nezaujíma ma politika bohužiaľ tak ako by mala,uveďte mi prosím ťa príkla ..
(novinka)

včera 23:00 adrik:


Rado: A ty si šťastný, čo sa tu za posledné mesiace deje? Ten exodus mladých ľudí už nezastaví nikto, aj keby sa to tu otočilo o 180°.
(novinka)

včera 14:07 Mx:


Hej Rado, však si to presne vystihol - sme pojebaná krajina plná plochozemcov, kde ľudom robí najväčšiu radosť nešťastie druhých. A nepíše sa všade iba zlovensko, sem-tam sa objaví eš ..
(novinka)

včera 10:06 Rado:


Nechápem prečo stále všade ľudia píšu že zlovensko,aký to má význam? akože sme všetci kokoti,alebo že krajina je skurvena alebo že čo..... to musí byť človek nešťastný v takej kr ..
(novinka)

01.09. 14:26 fog:


tomy, zabudol som ti ten report pochvalit, hlavne to, ako rychlo si ho stihol dat dokopy. a mocne dik za hrejive slova na nas set. moc si to vazime!
9-10.8.2024 Ffud fest Sereď @ Kemping (report)

30.07. 18:40 Axel:


Výborně napsaný report! Z letošního ročníku mám podobné pocity. Bylo to mocné. Tak zase za rok:)
3-6.7.2024 Obscene extreme 2024 Trutnov @ Bojiště (report)

24.07. 09:30 Elramon:


aha takto, ja len ci sa ten report nezabudol uverejnit. tesime sa.
7.7.2024 SOLIPSISM, WIEGEDOOD Bratislava @ Pink whale (report)

20.07. 11:06 fog:


pracuje sa na nom. som v polke. ak vsetko vyda, tento vikend to doklepem. skorej napisem report na jednu kapelu ako zhruba styridsat. trpezlivost. vsetko je na ceste.
7.7.2024 SOLIPSISM, WIEGEDOOD Bratislava @ Pink whale (report)

20.07. 10:02 elramon:


Nemal tomuto reportu predchadzat report na oef? Ten uvod tomu nasvedcuje
7.7.2024 SOLIPSISM, WIEGEDOOD Bratislava @ Pink whale (report)

22.06. 18:19 fog:


planujem.
Čurby (rozhovor)

Rozhovor: NIČITEĽ

Autor: Wrbo | Pridané: 28.2.2017 | Počet videní: 744

NIČITEĽ je bezpochyby jednou z najosobitejších kapiel v našom geopriestore. Nedávno vydali vynikajúci album "Matka", ktorý sa Vám v nasledujúcich riadkoch pokúsime priblížiť. Na otázky odpovedal basgitarista Tomáš ...

Wrbo

Wrbo: Na úvod by nezaškodilo povedať niečo o historii. Ako sa teda dal NIČITEĽ dokopy? A hlavne, čo bol impulz hrať muziku akú hráte, keďže široko ďaleko je tento štýl nepočuteľný. Hlavný podnet?

Tomáš: Ja s Martinom sa poznáme od základnej školy. Na strednej sme spolu hrali v jednej kapele, tá sa potom rozpadla. Ako sme sa vrátili domov zo škôl, napadlo nás začať znovu hrať. Reunion projekt starej kapely nevyšiel a náš bočný projekt, v rámci ktorého sme chceli skúsiť hrať niečo tvrdšie a primitívnejšie, sa nakoniec stal hlavným. Najprv sme fungovali bez speváka, potom s nami chvíľu spieval Tomáš, ten kapelu opustil, no a následne ničiteľské duo doplnil Vlado.

Wrbo: Boli nejaké kapely, kde ste hrali pred NIČITEĽOM?

Tomáš: Kapela, kde sme hrali spolu s Martinom, sa volala QUALLUDES. Fungovala v rokoch 2000 až 2003. Bol to taký uletený inštrumentálny rock. Vlado hral na gitare v punkovej kapele PREZIDENT KLAUN.


Wrbo: Odkiaľ ste čerpali hudobnú inšpiráciu? Sami ste niekedy písali o sebe, že podobnú hudbu doma nepočúvate, tak by ma celkom zaujímalo odkiaľ zafúkal vietor :-)?

Tomáš: Pri zakladaní kapely Martin nejaké temnoty doma už počúval, ja menej. Veľký vplyv na mňa ale mali koncerty v Semafóre 2, ktoré organizoval Marek Marchin. Tam som pocítil silu živých vystúpení kapiel tvrdších žánrov. Tak sme si povedali, že niečo tvrdšie skúsime aj my.

Wrbo: Prvý album "Hnev panteónu" je vcelku zaujímavý svojím textovým konceptom. Celkom by ma zaujímalo ako Vás to napadlo?

Tomáš: Piesne dostali svoje mytologické názvy ešte kým boli inštrumentálne. Proste sme si len z brucha vybrali nejakú postavu, ktorá sa nám hodila. Vlado mal potom tú náročnejšiu úlohu napísať o týchto postavách text. Všetky tieto skladby potom vyšli v rámci prvého koncepčného albumu "Hnev panteónu".


Wrbo: Bolo od začiatku zámerom hrať len v trojici? Neuvažovali ste doplniť túto trojku napríklad o gitaru, či iný nástroj?

Tomáš: Našou dlhodobou snahou už skoro od začiatku bolo doplniť zostavu o sláčikový nástroj, buď husle alebo čelo. Je to však neuveriteľne náročne a doteraz sme v tomto neboli úspešní. Nakoniec sa nám to však podarilo aspoň pri nahrávaní albumu "Matka", kde na husliach hosťuje náš kamarát Patrik Korinok. Ten mal s nami zahrať aj naživo v rámci krstu, zistili sme však, že bez elektrických huslí to pri takom hluku nepôjde.

Wrbo: Ako vznikala "Matka"? Kde ste nahrávali? Pikošky z nahrávania by sa nenašli :-)?

Tomáš: Matku sme nahrávali vo Vranove nad Topľou, v Tretradrot štúdiu, ktoré je mnohým už určite dosť známe. Nahrávanie zabralo dva víkendy. S Petrom Tatarkom sa spolupracovalo výborne, boli to príjemne strávené dni. Pikošku nemám, možno len jedna zaujímavosť - Peťo večer partii z Vranova púšťal hlavne Patrikove husľové party. Husle sa v jeho štúdiu asi až tak často nenahrávajú :)


Wrbo: LP "Matka" je už nejaký ten mesiac von. Akú spätnú väzbu ste registrovali a ako sa pozeráte na samotnú nahrávku s odstupom času?

Tomáš: Na Matku vyšli v podstate len pozitívne recenzie, za čo sme radi. Aj ľudia sa väčšinou vyjadrovali pochvalne. Ja osobne si myslím, že to bol veľký krok vpred oproti "Hnevu panteónu". Ako zvukovo, tak aj obsahovo. Venovali sme tomu však aj podstatne viac energie a s výsledkom som aj dnes veľmi spokojný. Nové veci však opäť znejú trochu ináč :)

Wrbo: Veľmi zaujímavo pôsobí obal. Ako vznikal samotný koncept? Je to Vaša práca?

Tomáš: Obal mal na starosti Martin rovnako ako pri "Hneve panteónu". Ako vyštudovaný akademický maliar má na to najlepšie predpoklady. Ide v podstate o linoryt, ktorého vzorom bola fotografia zo začiatku 20. storočia niekde z Kanady. Vedeli sme, že druhý koncepčný album bude o prírode a tento vizuál sa nám úplne hodil.


Wrbo: Máte už čo to odohrané ako doma, tak aj v zahraničí. Existuje nejaká udalosť, či zážitok, ktorý bol dostatočne silný, že na neho doteraz (ne)radi spomínate?

Tomáš: Dosť náročným bol koncert v zabarikádovanom squate Argo v Izole, v Slovinsku. Chlapci začali mať vážne problémy s miestnou políciou tesne pred našim odchodom na turné. Koncert nechceli zrušiť, nechali to na nás. Akcia dopadla až na menšiu účasť výborne, musím ale priznať, že som celú noc uvažoval nad tým, ako to poriešime, keď do budovy vtrhne nejaká ozbrojená jednotka.

Wrbo: Ak sa nemýlim (opravte ma ak áno), niektorí z Vás prišli z totálne nepankového prostredia. Ako sa s odstupom času pozeráte na punk/HC komunitu ako takú. Čo Vás na nej inšpiruje a naopak?

Tomáš: V podstate máš pravdu. Síce sme všetci traja vyrástli v družnej komunite okolo podniku Semafór, kde sa stretávali punkáči, metalisti a nezavisláci, ja s Martinom sme vtedy skôr patrili do “klubu” posledne menovaných. Punk bol vtedy pre mňa tým, čo sa dnes definuje ako alko agro punk a žije si svojím vlastným životom. Inú tvár punku som začal spoznávať viac až návštevami Marekových koncertov tak pred 7 rokmi. On aj so svojou manželkou Jankou patril aj v minulosti medzi tých angažovanejších z komunity. Ľudí z iných miest sme potom spoznali vďaka koncertovaniu s NIČITEĽOM, alebo cez S.U.M.A. koncerty. HC punk komunita ma inšpiruje hlavne svojou angažovanosťou, chuťou veci meniť k lepšiemu. Robia sa rôzne benefity, koncerty sprevádzajú prednášky a pod. Rovnako tak uznávaním hodnôt DIY, ktoré stierajú hranice možností ľudskej sebarealizácie. Umenie, ktoré chce niečo povedať a nielen zarobiť, má vďaka tomu možnosť sa globálne šíriť a nepotrebuje k tomu súhlas či odobrenie "zodpovedných".


Wrbo: Často organizujete koncerty v SNV. Čo Spišská Nová Ves a podzemná scéna? Zakladajú sa nové kapely/organizácie? Vidieť na koncertoch mladšiu generáciu hlukom nadšených deciek?

Tomáš: Nás veľmi teší hlavne kolektív Chaloši zo Spišskej, ktorý asi netreba veľmi predstavovať. Na posledných akciách som však zaregistroval už aj ďalšie skupinky mladých ľudí, nedá sa však hovoriť o nejakých veľkých počtoch. No vždy lepšie ako nič. O nových kapelách, ak nerátam COCO BONGO, neviem.

Wrbo: Často sa v textoch obraciate na prírodu. Je práve príroda tou hlavnou textovou inšpiráciou? Čo ostatné texty?

Tomáš: Prírode sme sa čiastočne venovali už aj na "Hneve panteónu", "Matka" bola koncepčným albumom práve na túto tému, alebo lepšie povedané na tému "človek a príroda". Mali sme niečo na srdci, tak sme tomu venovali album. V nových skladbách riešime témy ako farmaceutický priemysel a zdravotníctvo, takže nejaké tématické mantinely si určite stanovovať nechceme.

Wrbo: Plánujete vinylové split EP s martinskou bandou ZOZOO. Ako vznikla táto spolupráca a čo môžete prezradiť o novom materiály? Postrehol som, že sa opäť na nahrávke objavia husle. Môžme sa tešiť aj na nejaké iné nástroje, či postupy?

Tomáš: Novým témam sme nechceli venovať celý album, stačili nám dve skladby. Vedeli sme preto, že ak to budeme chcieť vydať, tak najlepšie ako split ešte s niekým. S chalanmi z kapely ZOZOO máme veľmi dobrý vzťah. Nevidíme sa často, ale keď k tomu dojde, tak sú z toho strašne príjemné posedenia. Je tam nejaká taká zvláštna vzájomná chémia :) Takže sme dlho neuvažovali a oslovili ich. Čo sa týka nových skladieb, klasickú zostavu doplnia aj tentokrát husle. Náš bubeník Martin tvrdí, že skladby znejú opäť trochu ináč, ja to neviem takto posúdiť, veď čoskoro zhodnotíte sami :) Okrem dvoch nových skladieb sa na EP objaví aj ZOZOO cover "Národ kokotov".

Wrbo: Pýtam sa to skoro každej kapely, ktorá vydáva vinyl. Prečo práve toto médium a čo pre Vás znamená?

Tomáš: Vinyl zažil ako médium v posledných rokoch veľký návrat, v HC punk komunite (aspoň sa mi tak zdá) je ale už dlhodobo dosť bežnou formou fyzického vydania albumu. Tento nosič oslovil aj nás, preto sme nad tým nejako dlho neuvažovali. Ja CD nekupujem už asi viac ako 7 rokov, odkedy aj mne učarovali platne, ten svojský zážitok pri počúvaní, praskanie ihly, fyzická podoba tohto nosiča, nehovoriac už o životnosti a kvalite zvuku.

Wrbo: Najzásadnejšia pieseň (piesne) z Vášho repertoáru? A prečo?

Tomáš: Ťažko povedať. Ak mám vybrať jednu, tak asi "Chata". Na koncerte ma vie asi najviac strhnúť. Vždy sa teším, keď po úvodnom "verši" nastupuje ten temný "refrén". Veľmi silná vec. Neviem, ako sa nám to podarilo :)

Wrbo: Mimokapelné aktivity, či záujmy a záľuby?

Tomáš: Organizácia koncertov v rámci S.U.M.A. kolektívu a potom také tradičné - koncerty ako návštevník, kvalitná hudba na vinyloch, kvalitný film, turistika, plávanie, snowboard v zime, trávenie času s mojou manželkou Lindou a našim psom Edom.

Wrbo: Aká skupina, osoba, organizácia Vám v poslednom čase vytrela zrak, či sluch?

Tomáš: Ja som nadšený z the WILDERNESS. Tá pozornosť im právom patrí. A zvedavý som na SAMORAST. Počul som len pozitívne hodnotenia :)

Wrbo: Čo NIČITEĽ plánuje do budúcna?

Tomáš: V apríli by sme radi nahrali 3 nové skladby na spomínané spoločné splitko s kamarátmi z kapely ZOZOO. A radi by sme koncertovali. Niečo máme už dohodnuté, ak by nás ale niekto chcel vidieť vo svojom meste, nech sa ozve, radi prídeme.

nicitel.bandcamp.com

Pridaj komentár k rozhovoru:

Meno:

Email:

Antispam: S+Q+9

Správa:

Pozývame:


Št 12.9.2024
Košice @ Collosseum

ACTIVE MINDS (UK), the WILDERNESS (SK), MY O VLKOCH (SK)
... ostatné koncerty

Vyhľadávanie:


Najnovšie fotky:

MIND OFF, MÖR, BLACK LIGHT, DRUGS, RANA, NERVA, ADACTA, OTRAS (17.8.2024, Svidník @ Minigolf vonku)

Najnovší rozhovor:

Čurby

Najnovší report:

Ffud fest (9 - 10.8.2024, Sereď @ Kemping)

Najnovšia recenzia:

HORSEBASTARD – From the axial to the appendicular - an equestrography MC

Najnovší cestopis:

INCRIMINATE (Rakúsko, Slovensko, Česko)

Najnovší článok:

Pozvánka na Riot over river 8

Naposledy naskenovaný zin:

Predčasná vzbura #10 / 2018

Naposledy preložený text:

ARTURO - Walzer

Najnovší recept:

Goody foody na cibuľke a hríboch