A to im ešte nestačilo, veľké štáty pohltili malé.
Obchod s právami na lov je obchod so životom a jeho zničenie znamená aj pre teba smrť.
Malé štáty sa musia podriadiť veľkým.
To je ich zákon, to je ich boj s časom.
Je to bezohľadnosť, bezcitnosť, absolútna ignorácia všetkých volaní po zachovaní života.
"

Koľkokrát toto intro hralo z kaziet a neskôr z CD po celom Česko-Slovensku? Po celom svete? Vedeli a doteraz ho vie mnoho pankáčov naspamäť. Bol to určite pre mnohých šok, že po sedemdesiatsedmičkovom albume "Antropofóbia" DAVOVKA nahrala "crustový" či dokonca, počul som, že vraj aj "metalový" album. A pre niektorých je to šok dodnes a ide nejak mimo nich. "Antropofóbia" vychádza presne z kapiel, ktoré sa k nám dostali pred rokom 1989. Teda aspoň tie, ktoré sa dostali na Slovensko. Po revolúcii sem začali prichádzať aj iné myšlienky ako len to, že život je rocknroll. Ekológia, ľudské práva, práva zvierat, anarchizmus, squating, takže sa nie je vôbec čomu čudovať, že vôbec takýto album aj popri tých mnohých nových kapelách, ktoré začali hrať v 90-tych rokoch, vznikol. Bolo by práveže čudné, keby tomu bolo naopak. Rôzne hádky pri pive o tom, či je "Antropofóbia" alebo "Svet žaluje" kultovejší album, vyšli pri rôznom obecenstve asi remízou, ja som sa od prvých počutí (haha, ani neviem, či som ho nepočul skôr ako prvú LP) prikláňal práve k tejto nahrávke. A nielen ako najkultovejší album DAVOVEJ PSYCHÓZY, ale aj ako najkultovejší album celého slovenského angažovaného punkrocku. Pozerám do kalendára, dnes je rok 2016 a odvtedy u nás vyšli nahrávky, ktoré ho možno predbehli alebo mu dýchajú na krk: NONCONFORMISTI, IlÚZIA, DÁŠA FON FĽAŠA, RÚBANISKO, je to vec vkusu, nemusí každý súhlasiť, alebo má iné poradie, lenže toto nahrať v roku 1992 na ešte len zobúdzajúcom sa Slovensku? A za všetko hovorí aj fakt, že toto bol naočakávanejší vinyl zo všetkých Davoviek na PHR aj po toľkých rokoch. Hej, hej nostalgia ... Ale poďme si trochu zaspomínať na tento drsný album, na gitary, ktoré znejú kurva dobre aj dnes a excelentné a neprekonateľné texty, ktoré sú bohužiaľ stále aktuálne.
Intro, ktoré hudobne pri prvom počúvaní ešte vôbec nenaznačovalo, kam sa nový album "novej" DAVOVKY bude uberať. To až začala udávať krátka rovnomenná "Svet žaluje", ktorá nadväzuje na intro, a potom sa to už len pekne sype. "Terror reklamy": brutálny nástup, zapnutie cirkulárky a Janove štekanie textu o novootvorenom, ale hlavne hladnom východnom trhu, podriaďovaní sa kapitalizmu a krutom zobudení sa do reality. "Kult osobnosti" je jedna z mojich najobľúbenejších. Perfektná basa a ešte lepší text: "Prepychové vily, ktoré strážia vojaci, hojné zábavy, žrádlo a kurvy, to všetko z našich daní, z našej hlúposti, z debilizmu, v ktorom sme vychovaní ..." Stále viac a viac to graduje na rýchlosti - "Kto je na koho strane" s úplne ideálnou minutážou strieda možno ešte viac "štekajúci" "Môj hlas": "Prezident ost bloku sníva o americkom živote, budeme žiť ako oni - bojovať a vraždiť? Teraz sa vás všetkých pýtam - chcete byť ďalšia hviezda na handre týchto vrahov?". Nádhera pre poslušných občanov. Stopáž posledných dvoch skladieb má pomalšia, no textovo o nič paranoidnejšia "Agresia". Koľko myšlienok sa dá vyjadriť v jednom texte. Kratšieho "Homodebilisa" určite poznáš aj z koncertov. A stranu uzatvára skoro až sypačkový "Konzument" s pankovým refrénom: "Krásna pravda na papieri bez korupcie. Slová, ktorým slepo veríš, pre teba vhodné. Tupý úsmev, v hlave skrat a ďalšia nová show. Potrat tejto spoločnosti, tvár bez problémov." Hypnotická "Inkvizícia" je skvelé otvorenie ďalšej strany: "Jebať a srať, piť a žrať, modliť sa. Hej človeče, na čo máš svoj rozum, skús s ním trochu pohnúť, nebuď ako stroj ovládaný božou silou, za ktorou sa skrýva moc. Tisíce ľudí denne zomrie a váš boh to všetko vidí. Máš v rukách vieru, máš v rukách moc, tak ju ovládaj!" Aktuálne aj na toto desaťročie. Tempo sa jemne zmierni v "Megalománia", ktorá by sa nestratila ani na "Kríze", tam by ale mala určite inú tvár. "Žiješ v časoch, keď sa každý na teba vyjebe. Slobodne si vyber strom, na ktorom chceš vysieť." Ultrarýchlovka "Butique dog" a nasleduje najlepšia vec celého albumu - "Masaker": "Priprav sa, na rad pôjdeš ty. Teraz stojíš pri múre, tam je tvoja sloboda. Právo na prežitie? Musíš si ho kúpiť, pojebaná figúrka v tomto krásnom svete." Tak krásny a tak zlý. Opäť parádna basa na začiatok a je tu "Závislosť - bolesť" (o čom asi bude?). Len na to "nerozumia" mám výtku :) Mám rád tú zmeny gitarového efektu v "Kto je zodpovedný", ale ani text nie je o hovne: "Hovno, ktoré vidím plakať. Hovno, ktoré vidím kričať. Hovno, ktoré teraz vládne. Hovno, ktoré ma chce zabiť." Pomalšia "Skutočná vec" trochu z toho hluku vytŕča, ale ak sa ti nepáči to vybrnkávanie, treba počúvať text. "Bomberhead" začína ukážkou použitých efektov na tejto platni. Ináč sa v nej striedajú rýchle riffy s pomalším refrénom. "Reči jak fízel, chýba len hodnosť, vždy môžeš čakať nejakú podlosť. Je mi z vás zle." Finálna "Poslúchaj alebo zdochni" je len krásnou punkrockovou bodkou na tomto vraj drnom albume. Zámerne píšem finálnou, prtože LP obsahuje ešte bonus "Chcem ísť von". Predtým som mal väčšinou len verzie s vianočným rocknrollom "Veselé dni pokrytecké" a práve "Chcem ísť von" som na kazete považoval za nejakú živákovú raritu s nikde nevydaným songom nahranú preto, lebo na kazete ešte ostalo miesto. Bez jedného či druhého songu by som sa na tomto albume obišiel. Ináč by som žiaden iný song nevyhodil, všetky tvoria komplexný celok, ktorý sa dá počúvať donekonečna aj keď to už musíte poznať naspamäť aj odzadu. Tak isto nie je tu žiaden text, s ktorým by som nesúhlasil, aj keď niekomu sa môžu zdať na tú dobu až príliš paranoidné (vraj vtedy nebolo žiadne špehovanie na facebooku) a takisto to nie je žiadna vrieskanica, že by ste k nej potrebovali texty, aby ste aspoň niečomu rozumeli. Asi stačí, nebudem sa opakovať. Napísal som všetko, alebo možno ani nič (nové).
LP vyšla ako aj všetky ostatné albumy na LP u PHR s pre tento label štandartným, no v našich končinách luxusným spracovaním: Graficky pekne, ale jednoducho spracovaný obal, k nemu texty, dobový plagát a biely vinyl. K tomu remastrovaný zvuk od Jacka Controla. Deluxe. 1/4.
"Pochop, že človek je príčinou všetkého zla!"

davovapsychoza.punks.sk
  1. Svet žaluje