NIČITEĽ - MATKA 12"

Autor: Števo Holos | Počet videní: 691

Skaven
Tenkrát poprvé, čo sa týka tejto kapely, bolo v jeden marcový víkend pred tromi rokmi v hlavnom meste borovičky. Chlapci si vymysleli zaujímavú prezentáciu alternatívnej muziky v ich rodisku: vybaliť svoju produkciu v opustenom výklade starej drogérie priamo na hlavnom námestí. Či už na zaujatých návštevníkov alebo len na náhodných okoloidúcich. Pohľady a dojmy práve tých náhodných tu ani nemusím opisovať. Výkladné sklá rezonovali pod ľúbivými tónmi NIČITEĽA a 7MS feat. SUPRAPHON FAMILY. Ešte aj zástupcovia z mesta, čo to povolili, si museli ísť kúpiť fľašu umu, aby zvládli v zdraví svoje rozhodnutie. Nie, nezvládli. Zdekovali sa, len čo sa k tomu všetkému spustila poriadna snehová fujavica.
A drsným severom, chladom, snehom a surovou prírodou zaváňa celá ničiteľská produkcia. Však Spiš a Kysuce patria medzi najchladnejšie oblasti Slovenska, tak čo čakať inšie. Tie Kysuce nespomínam len tak ledabolo. LEŇOCHOD / GREEN MONKEY / MRAVCOLEV to drhnú na podobných strunách a v podobných odtieňoch. A s jednými, ikeď ide stále o tie isté persóny, si už strihli aj spoločné splitko. OK, bez veľkých rozpakov hneď na začiatok priznávam, že sa tu nejedná o môj "cup of tea". Ale keďže ma tak veľmi zaujali už pri prvom spomínanom stretnutí, bol som samozrejme zvedavý na každú ich novú nahrávku. Demo ma trochu sklamalo po zvukovej stránke. Dosť veľmi čisté a suché. Uberalo to z celkovej nálady ich muziky. Pri demo-nahrávkach to tak môže byť jedno, ale som predsa len rád že pri svojej prvej dlhotrvajúcej platni stavili už na istotu. Vranovské Tetradrot štúdio si už za tak krátky čas urobilo dosť dobré meno viacerými kvalitnými prácami.
K tejto LP som sa teda odhodlával s nejakým tým váhaním, až si teda ona našla skôr mňa. Predzvesťou toho, že si kapela na svojom prvom albume dala naozaj záležať, je už obal a jeho dizajn. Naozaj veľmi kvalitné a jednoduché spracovanie v akože kartóne. Potom už spomínaný zvuk, ktorý dáva ich hudobným nápadom značne vyniknúť a pohráva sa s danou atmosférou nahrávky. Samozrejme v tom pravom slova zmysle. Ako už mnohí viete, zloženie NIČITEĽa jest bicie, basa a spev. Čo spev, poriadny škrek. Hrdelný, plný zúfalstva a žaloby. Ľudstvo to v textoch schytáva v prvej rane. Od prírody, od zvierat, od lesov ... atď. To sa dá však dozvedieť len z textov, z toho krákorania určite ťažko. Vôbec ten škrek a ponuré melódie to napúšťajú celkom silne black metalovým hnusom a chladom. Samotné hudobné postupy sú skôr post až (božechráň) math core. Tempo skladieb sa väčšinou drží v pomalších intenciách. Tak akurát hlavou si knísať do rytmu. Žiadne pomalé bahno. Sem-tam sypačkové výjazdy, ale naozaj ľahko prehliadnuteľné. Celkovú atmosféru potom ešte dotvárajú rôznymi nasamplovanými vsuvkami a zvukmi, dokonca v niektorých skladbách dôjde aj na husle. Hudobné nápady tam sú a myslím, že to má celé potenciál aj do budúcnosti, ako bude táto trojica postupne dozrievať. Sprvoti som mal mierne výhrady k dĺžke albumu, reku skrátiť o nejakých 10 minút by mu len prospelo. No dnes to počúvam asi štvrtý krát dokola a minutáž ma teda fakt už určite netrápi. Vôbec ďalším a ďalším počutím sa mi to páči viac a viac.
Myslím, že nie každá kapela sa môže pochváliť takto dobre zvládnutým prvým albumom vo svojej kariére. Mám taký dojem, že chlapcov to hranie baví a  myslia to vážne. Na vydaní tejto platne spolupracovalo deväť labelov, z  toho štyri zo Slovenska. Nemal by byť teda problém si to kdekoľvek zohnať.

nicitel.bandcamp.com

1. Medveď
  2. Chata