15.12.2012 BARNEY BUMBLE, MASSMORD, DIMENZIA X, DÁŠA FON FĽAŠA; Viedeň, Pankahyttn

Autor: RadoGumble | Počet videní: 1251

V poslednej dobe som nejako zanedbal písanie, čo bolo asi spôsobené úľavou po skončení sebatrýznenia na vysokej. Minulý týždeň ma chytil ošiaľ sebaaktivity, a preto som sa rozhodol, že budem, respektíve sa budem snažiť zapisovať nejaké tie chatrné spomienky z koncertov a akcií.

Sedím doma, lebo všetci sú v práci, počúvam dosky zo Zločincovho distra a preklínam úrad práce, kvôli ktorému som musel dojsť včera domov z Viedne ... hop, šak radšej pekne po poriadku.

Všetko začalo, keď nás Boris zavolal hrať na piate výročie autonómneho centra Pankahyttn do Viedne. Nebolo moc nad čím rozmýšľať a navyše keď chcel, aby sme prišli ešte s niekým, bolo hneď jasné, že to budú naši hovadoparťáci MASSMORD. Celé sa to trošku skomplikovalo, lebo Zločinec mal mať v ten deň koncert s LUTROU niekde v BA, ale koncert nakoniec organizátor zrušil a namiesto freak show a HxC koncertu tam hral METROPOLIS.

V sobotu vyrážame pomerne skoro cca okolo druhej, lebo koncert by mal končiť okolo 10. Ja samozrejme meškám ako vždy, ale ráno som ešte dorábal obaly na limitovaný live split MASSMORD / BARNEY GUMBLE z Dubníku a aj tak som ich nestihol spraviť šecky. Naložíme aparát, zastávka v Kauflande po pivný režim, Zločinec naskakuje v BA a fujazd na Pankahyttn. Cesta v pohode, GPS radí cestu spoľahlivo, na jednej križovatke to skoro najebeme do autobusu, ale nakoniec šťastne dorazíme a squat nájdeme na prvú šupu. Pohľadáme Borisa, vyložíme veci v hale a ideme sa rozkukať po squate. Pankahyttn je trojposchodová historická budova oproti ktorej je malý park, kde squatteri venčia svojich psov. A že ich nie je málo. Vnútri je cca 19 bytov (údajne, možno ich je menej neviem) s kuchynkou a hajzlíkom, dole je malý bar s vchodom z ulice aj z baráku a na malom dvore vnútri v bloku sa nachádza ešte jedna menšia jednopodlažná rozľahlá budova, ktorá slúži ako spoločenská miestnosť / koncertná hala s barom a infostánkom so zinmi a rôznymi letákmi, infomateriálmi atď. Budova nemala majiteľa a keď bola obsadená, magistrát Viedne vyšiel squaterom v ústrety a podpísali spolu zmluvu. De facto teda funguje ako sociálny projekt a všetko je legálne. Mesto dokonca vďaka tomu do budovy vrazilo nejaké peniaze a tak má celá budova nové plastové okná, v spoločenskej miestnosti sú nové hajzlíky (nerezové!), vzduchotechnika a podobné vychytávky. Obyvatelia si sami riešia bar, robia sa filmové večery (v spoločenskej miestnoti je plátno), koncerty, párty, varenia atď. Samozrejme za bývanie platia, ale tá suma je na Viedeň viac ako smiešna. Čo k tomu dodať - jak povedal Moky - u nás sa ani záhradná chatka nedá osquatovať.

Koncert má začať okolo šiestej, ale zatiaľ sme tu len my, tak rozkladáme veci, zvučíme a rozkladáme sa za veľkým stolom v kúte so psytrance maľovkami na stene, ktoré vďaka modrému svetlu vyzerajú popiči! Pijú sa pivká, vodenky, ja dokončujem obaly, debatujeme, ľudí je zatiaľ menej, čo sa dalo čakať, kedže je dosť skoro a navyše koncerty vo Viedni málokedy začínajú pred desiatou večer. Postupne doráža DIMENZIA a Dáša, ktorý nemal GPS a išiel na blind, spoliehajúc sa na ochotu Viedenčanov navigovať strateného Slováka na miesto určenia.

Okolo osmej sa už hala napĺňa a ideme hrať prvý s BÁRNYM. Hrá sa v pohode, so Zločincom sme triezvi, tak nám nejako tie príhovory nejdú a ideme s kratšími pauzami skladbu za skladbou, tak nás to dosť vyšťavuje. Křoví nám robia dvaja miestni tanečníci, jeden v krikľavo neonových pančuchách a riflovej minisukni. Týpek známa firma, riadny zver, ale že vaj super človek a nemám Borisovi dôvod neveriť. Odohrávame úplne spokojno a myslím, že aj ľudom sa páčilo. Po nás sa zapojí MASSMORD a bez nejakých väčších zdržovačiek začnú rachotiť. Po prvej skladbe trapoším na pódiu, lebo sa mi nezdal zvuk na gitare – bolo to potichu a nejako sa to zahlcovalo – tak sa to snažím nejako naštelovať so Špendlíkom, ale nakoniec to púšťame tak ako to bolo. Škoda toho, lebo zvuk gitary trošku kazil dojem. Chalani hrajú jak o dušu svoj nihilistický švédsky crust, má to riadne tlaky a nábeh, ľudia spokojne kývajú hlavami (čo je najviac čo sa asi vo Viedni dá dosiahnuť haha) Nebudem chalanov v kuse chváliť, asi sa už neviem odosobniť od ich hudby, playlist majú zdá sa mi opäť trochu obmenený, niektoré skladby nehrajú a pribudli nové, môj top favorit je "Stredovek" a riadna zverinka je aj "Stádo". Veľká škoda, že chalani ešte nemajú žiadnu nahrávku vonku, jedine už spomínaný live záznam z Dubníku, ale dohodli sa, že nahrajú niečo u nás v skúšobni. Dúfajme, že to bude čím skorej. DIMENZII X trvá príprava o kúsok dlhšie, lebo bubeník je ľavák a musia sa preštelovávať celé bicie. Ja sa presúvam zatiaľ k Dášovmu distru, kde nakoniec zakotvím na zbytok večera a pomáham strážiť jeho osobné poklady a pivné poklady čo sme dostali od Borisa. Veľmi som bol zvedavý na DIMENZIU X, musím sa priznať, že poznám iba pár skladieb starších a z tých najnovších tiež len zopár. Dúfam, že sa kapela neurazí, my sme to nazvali taká mladšia sestra DAVOVEJ PSYCHÓZY. Nie je to vykrádačka, skôr fakt punk na podobný štýl, veď aj prvé songy vznikali v rovnakom období. Neviem čím to je, možno to robia tie vyhrávky, sólička, melodické postupy. Niekto to určite vidí inak. Kapela hrá už nejaký ten rok, čo bolo aj počuť, boli zohratí, skladby malodické, rýchle aj pomalšie. Rakušákom sa to ľúbi, typan v minisukni dokonca v jednej skladbe spieva svoj vlastný text po nemecky (treba podotknúť, že to tam aj pasovalo) a zostáva na pódiu vlniac sa s eleganciou hadej ženy pričom odhadzuje posledných pár kúskov svojho oblečenia. Do konca večera potom ostáva už len v silonkách. Muzika sa mi páči aj keď nie je zrovna z môjho súdka, napriek tomu sledujem celý čas a užívam si to. Posledná "Homo homini lupus" ako dôstojná bodka za fajn vystúpením. Pôvodný zámer bol skončiť koncert pred 10 hodinou, lebo squat sa nachádza v obývanej zóne a susedia sa zvyknú sťažovať, čo následne musí riešiť polícia. Už teraz je viac ako pol jedenástej, ale na pódium ide Dáša a ten dobrú šou spraví aj s minimom decibelov. Prvá skladba po slovensky a vtedy si uvedomujem aké ťažké je hrať folk mimo svojej domoviny, keď ťažiskom tejto muziky sú hlavne texty. Dáša to však zvládol bravúrne, ľudia mu ten jeho úprimný folk žrali, počúvali slovenské skladby a pri anglických boli v pozore a chytali každé slovíčko. Nuž Dáša je ostrieľaný borec a bolo to vidieť. Koncert pekne vygradoval, stupňoval atmosféru a hral dlhý set. Nič viac, ako chvály sa k jeho vystúpeniu povedať nedajú.

Počas koncertov ľudí stále pribúdalo, bolo ich vyše sto a čakalo sa dokonca viac. Avšak ľudia zo squatu Pizzeria Anarchia, ktorí sa chystali na koncert mali v ten deň nejaké problémy s políciou, a tak museli ostať na budove. Pizzeria (http://pizza.noblogs.org) je momentálne jediný squat vo Viedni bez zmluvy akú majú napr. EKH a Pankahyttn a v poslednej dobe bojujú s majiteľom, ktorí ich chce vysťahovať. Situácia je veľmi komplikovaná a o osude squatu rozhodne v blízkej budúcnosti súd. Chalanom a babám držím silno palce! Trošku odbočka, zase som sa zamotal, chcel som povedať to, že počas koncertov ako sa hala naplnila sa rozpútalo neskutočné alko peklo. Domáci nasávali jak zvery, dve kalamitné holky behali s hadicou s primontovaným lievikom a všetkým naokolo dávali piť rum s kolou alebo pivo. Výsledok bol taký, že všade po gaučoch a kreslách spali ludia a tí čo nespali kalili. Skrátka peklo, pissing pod stolík s distrom, šecko pooblívané, na pódiu partia asi 6 ľudí hrá na imaginárnych a reálnych nástrojoch vyrobených zo všetkého čo momentálne našli v hale, hulákajú do mikrofónov a Pipo im do toho hrá na bicie. Zverina. To im vydrží asi 20 minút, potom sa púšťa muzika a ja zvyšok večera kecám s Dášom alebo Borisom a okolo 5 ráno sa zberáme do hajan s medzizastávkou na výborný kelový prívarok.

Ráno zverstvo pokračuje, zombíci vstali z mŕtvych a pokračujú v pití v bare, ja s Jarom, Pipom a Jambelom ideme pokukať po meste trošku, s Borisom nakúpime chálku, lebo nikto v dome nebol schopný nič pripraviť hehe. Vymotávame sa okolo štvrtej a trvá asi pol hodku kým MASSMORD dostaneme z baru. Úspešný sme len z troch štvrtín, lebo Kristus zostáva a domov ho berie v pondelok Dáša. Ten v nedeľu hrá v spomínanej Pizzerii a keby nemusím isť na vyjebaný úrad práce tak zostávam aj ja.