18.3.2017 FAJRONT, POZITIVNÍ DEVIACE, UPROSTŘED PÁDU, TABULA RASA, FINIS AFEMIE, DJ KOLONA; Děčín, Biograffs

Autor: Wrbo | Počet videní: 1233

Hneď na začiatok musím podotknúť, že kapelné reuniony idú zväčša úplne mimo mňa. Kde na jednej strane ide o akúsi spomienku na staré zlaté časy, tak na druhej ide väčšinou o suché koncerty bez tej potrebnej dávky energie a hlavne zapálenia pre vec, ktoré v mnohých prípadoch aj priemerné (ach, ako nemám rád toto slovo) kapely robilo kapelami výnimočnými. A keď sa toto vykopávanie mŕtvol deje u nejakej kapely 2x, či až 3x, tak mi to príde prinajmenšom riadne smutné. Musím ale podotknúť, že v tomto prípade som nad tým nerozmýšlal ani len sekundu. Prečo?
Na baby z TABULA RASA mám len príjemné spomienky. Pred 4 rokmi sme ich zavolali na slovač a podnikli sme spolu 3 nezabudnuteľné koncerty (cestopis z tých koncertov nájdeš niekde na tejto stránke). Ešte stále mám pred očami ich sety a presne si pamätám na ten pocit, čo som pri nich zažíval. Vôbec ma neodradzovala skutočnosť, že pre jeho opätovné zažitie budeme musieť absolvovať dokopy viac ako 1400 km a v aute stráviť 20 hodín. Plusom bolo, že celá akcia bola akciou benefičnou na ABC, takže nie je čo riešiť, ideme do toho!
Presne o 6:00 vyrážame z Banskej Bystrice do Ostravy, kde nás čakal piaty člen našej posádky. Meníme autá, nakupujeme posledné potrebné veci na cestu a hurá za dobrodružstvom. Z mestečiek ako Havířov, či Libouchec na mňa dýchal duch minulosti. Hlavne pri tom druhom spomenutom, kde sa v 79 punk ako taký prvýkrát stretol s policajnou represiou zo strany štátu. Aké príznačné ku téme dnešnej predkoncertovej prednášky. Na miesto dorážame okolo 16:00. Hneď od začiatku som ohromený architektúrou Děčína a hlavne polohou mesta, ktoré bolo z každej strany obklopené lesmi. Toto sa v Česku moc nevidí. Dávame si welcome drink, kecáme s babami a navrhujeme menšiu prechádzku na miestnu výhliadku. Trocha šantenia na detskom ihrisku a ideme pokukať ešte nejaké zákutia mesta. Samozrejme zapadneme v tom najväčšom pajzly, aký sme len mohli nájsť. Vináreň Skackavá v BB je oproti tomu ťažký luxus. Nikdy som si moc na toto nepotrpel, ale tunajšie obrusy o praní nikdy ani len nechyrovali :-). Vraciame sa späť do Biografu a nedá mi nepovedať pár slov k samotnému miestu koncertu. Klub schovaný v pivnici historickej budovy s barom, samostatnou fajčiarňou, koncertnou miestnosťou s pódiom a miestnosťou na premietanie s gaučami na sedenie. Predovšetkým ale ukážová čistota! Toto miesto si sama spravuje miestna HC/punk komunita a otvorené mávajú len na koncerty, či akcie priamo/nepriamo spojené s tunajšou hudobnou scénou.
Večer začína prednáškou Anarchistického čierneho kríža na tému "S fízlama se nemluví". Celá bola venovaná policajnej akcii Fénix, ktorá odštartovala na jar roku 2015. Čo to som už mal načítané, ale info z prvej ruky je vždy lepšie. Nebudem tu zachádzať do detailov, bolo to pútavé a poučné. Celý dnešný koncert bol benefičný a dobrovoľné vstupné (80kč a viac) išlo na pokrytie právnych nákladov pre väzneného Lukáša. Podľa posledných správ sa vyzbieralo 12000 KČ (len na vstupnom!).
Prvou kapelou bol FAJRONT. Cca týždeň pred akciou im baby z TABULA RASA píšu, že keď už sem idú, tak by mohli aj zahrať. Slovo dalo slovo, a tak do nás táto dvojica napálila pár svojich piesní. Gitara mala prebudený vstup, takže dodávala celému setu poriadnu špinavosť. Prvých pár skladieb vyznelo trochu neisto, ale potom sa to už rozbehlo naplno. Set bol síce okresanejší ako obvykle, no vzhľadom na značný časový sklz, spôsobený výpadkom prúdu pri chystaní aparátu, to bolo na mieste. Kapelku POZITIVNÍ DEVIACE poznám len podľa názvu. Pestrý rýchlejší punk na dva spevy čerpajúci nielen z neopunku. Celá ich tvorba mi prišla ladená trochu melancholicky vzhľadom na pesimistické názvy piesní. Nemám ale čo vytknúť, energia z toho tiekla dostatočne a bavilo ma to po celý čas. To isté platí aj na v poradí tretiu kapelu UPROSTŘED PÁDU. Fanúšik NYHC moc niesom, no našťastie to nebola klasická lopaťárna :-). Energický, skôr rýchlejší hardcore s ukričaným spevom. Stihol som asi len posledné 3 piesne, keďže sme sa celý čas zakecávali pri aute. Únava z celodenného cestovania zmizla akonáhle TABULA RASA spustila svoj set. Sakra, neviem ani popísať čo všetko sa vo mne odohrávalo počas prvých piesní. Úsmev od ucha k uchu, zdvihnutá päsť a masívne spievačky spolu s kapelou. Ak som si správne zapamätal, tak holky nemali pred koncertom ani jednu kompletnú skúšku a pritom zneli presne tak kompaktne, ako si ich pamätám spred štyroch rokov. Energia, energia a ešte raz energia. Asi v polke setu prišlo prerušenie a baby začali dražbu s obrazmi na motívy kapiel TABULA RASA a FINIS AFEMIE. S 200 KČ v peňaženke som si moc neškrtol, kedže skoro každý odišiel po 1500 KČ (výťažok z predaja bol taktiež benefičný). Paráda! Dokonca jednu pieseň zahrala na bicích aj bývalá bubeníčka z ich predošlej kapely PARKOVÁNÍ TAKÉ VZADU. Jednu zo záverečných piesní "Na tvý strane" s textom "Tak zatni zuby a nastav dlaně, vždyť jsme tu všichni na tvý straně" spievala komplet celá sála. Vau, neopísateľný pocit. Keď som na začiatku spomenul môj vzťah k reunionom, tak keby takto vyzeral každý taký koncert, žiadnych výhrad by som nemal :-). Cez ich set nastala ešte zaujímavá situácia. Bol avizovaný live skajpový hovor priamo z väzenia (bolo už okolo polnoci) so zadržaným Lukášom. Nepochopil som to presne, kedže nám bolo pustené len nejaké video, kde Lukáš niečo vysvetloval (pre zlý zvuk som toho veľa nepočul). Neviem, čoho chceli borci týmto zavádzaním docieliť, ale vo mne to zanechalo nie moc pozitívne dojmy, keďže bolo okolo toho urobené veľké haló. Nabudúce by som poprosil viac úprimnosti, nerobte z nás blbcov :-). Na záver videa padla veta: najväčšími fízlami sme my sami. Tak na to pamätajte. FINIS AFEMIE bola sesterská kapela TR orientujúca sa na uvrieskaný a emotívnejší hardcore/punk. Stojím s otvorenými ústami a nestíham pozerať, čo sa to deje na a pod pódiom. Uf, ich nahrávku som počul naposledy pred 4 rokmi a na živé vystúpenie sa absolútne nechytá. Nejdem to opisovať dopodrobna, lebo by som musel napísať to isté, čo k Tabule. Obrovská škoda týchto dvoch kapiel. Strašne mi chýba v domácej hardcore/punkovej scéne tento nezameniteľný ženský rukopis - iný cit pre muziku, iný pohľad a nadhľad v textoch. Sakra baby, chopte sa nástrojov a rozvalcujte nám hlavy!
Po koncerte ešte chvíľu kecáme, ale ja už od únavy skoro ani nevidím, a tak uľahnem spánkom spravodlivých. Sem tam sa budím na piesne z afterparty DJ KOLONA, ale sú to len malé záblesky a opäť spím.
Ráno klasika - nákup, kecačky a poberáme sa čo najrýchlejšie domov. O 20:00 kotvím doma a vyčerpaný padám do postele.
Díky babám za parádny večer, skvelý koncert a nocľah - nemalo to jedinú chybu!