Zaujalo nás:
Posledné komentáre:
včera 18:34 Oscar:
Ahoj supelak. AMI antimilitaristicka iniciativa je internacionalist platforms zdielania textov revolucionarov*riek.. pisem to na DIY underground platforms lebo toto je nasa nazorova lynia. Dobre texty ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
07.12. 10:16 supelak:
Cau @Oscar,
vo svojej reakcii spominas "zname fakty". Kde si sa to docital? Prosim ta, zazdielaj aj nejake linky k tym faktom.
Precital som si prispevky, co sa ti pacia. Vo mne z nich za ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
16.11. 06:48 Oscar:
Brefta pekne napisane.. Dedo aj ty si pisal k veci. Banderizmus su Azov, keby rozpor zajtra tahali bojovat za UA vlast zacali by prave v azove alebo inej podobnej brigade.. Vojaci ktorich oznacuju za ..
ROZPOR: "Kto chce mier, nech sa pripraví na vojnu!" (rozhovor)
09.11. 12:43 adrik:
Rudo: Áno, ale až o 9 rokov neskôr. Pôvodne to vyšlo naozaj iba na kazete.
(novinka)
05.11. 19:14 Rudo:
Slovenský label Gore Cult productions zo Svätého Jura vydal CD verziu v 2003, takže to nevyšlo len na kazete
(novinka)
16.10. 15:30 fog:
dobry report. EDUV SYN bol popici, ja som zaciatok kus neodstrehol, ale poznal som dost songov nasledne. bavilo ma to, striedali sa rozne nalady a polohy v tom, takze to bolo pestre, vyvazene a hlavne ..
12.10.2024 FAJRONT, BACKSTAGE BOYS, the WILDERNESS, RÚBANISKO, EDÚV SYN Banská Bystrica @ Bosorka (report)
07.10. 14:00 stvorka zachod:
pane X vy ste blb?
(novinka)
01.10. 14:00 x:
handry na hubach ,pharma lobing+experiment na ludoch a papik za 5 mega to bola krasa doba budes doma o 19 povinne ne ze nemas papier ku babke do dalsej dediny a a ju chemickuhhc ganju nam vybavili:) k ..
(novinka)
01.10. 13:25 vy ste kto:
Skutocne som sa nesnazil ti nic vnucovat. V prispevku nizsie sa tesis zo zdravia a deti, tak ma uprimne zaujimal tvoj pohlad na buducnost.
(novinka)
01.10. 10:52 Rado:
A vy ste?90%depresia 5%markiza5%jojka:) vysoká analýza krachujúcej krajiny,díki za rozbor a nevnucuj mi prosím ťa tvoj nihilizmus,usmej sa a nadychni zhlboka
(novinka)
13.7.2018 OPIČÍ BÁL 4; Sklabiňa, Strelnica
Autor: Miro Vozárik | Pridané: 31.7.2018 | Počet videní: 1071
Snahu o vyvolanie si konkrétnych rozpomienok na nedávno uskutočnené (už)
štvrté pokračovanie Opičieho bálu - a ich následné zaopatrenie čo najpriliehavejšími
šatami - nezačnem nijakými okázalými chválospevmi. Maximálne tak podotknem,
že okrem kvalitného spoločenského ovzdušia naplneného nevšednými ľuďmi;
ponúkol tento ročník aj niekoľko skutočných hudobných lahôdok - samozrejme
súbežne popri tých gastronomických. :)
Po vstúpení na pôdu "perly turčianskej kotliny" sa rozhodným krokom uberám
smerom k areálu bývalej strelnice. Cestou si vychutnávam čaro všadeprítomnej
vidieckej idyly, ktorej nehybné ticho a pokoj je onedlho prerušené vibráciami
vzduchu spôsobenými vystúpením žilinských CAMELEON. Členovia tohto
dua v dávnejšej minulosti pôsobili (v istých kruhoch) náramne oceňovanými
powerviolencovými zoskupeniami. Žánrovo sa oproti týmto projektom pohybujú
z hľadiska výstavby a štruktúry jednotlivých skladieb na úplne opačnom póle
hudobného vyjadrenia. Z ich predstavenia som svedkom asi troch-štyroch skladieb
a ostáva mi len uznanlivo prikyvovať hlavou. Ako koniec-koncov aj ostatným
prizerajúcim sa.
Len pre úplnosť: otvorenie hudobného programu celého festivalu pripadlo
na COCO BONGO. Táto kapela predstavuje len nepatrný diel z pestrofarebnej
mozaiky ich aktivít. Právom je o týchto kreatívnych mladých ľuďoch v poslednom
čase výrazne počuť, takže nevidím nijaký zmysel v ďalšom približovaní ich
činnosti. Dokážu sa zodpovedajúcou formou prezentovať aj sami. :)
Ako príjemný a osviežujúci kontrast v porovnaní s predchádzajúcim koncertom
sa ukáže set v podaní domácich the BLOTS. Svoju zhruba polhodinku
odštartujú zbrusu novou pesničkou a ďalej pokračujú v rýchlom slede skladbami
z ich debutového albumu. Pestrý punk-rock podporený melodickým (ozaj) spevom
nedovolí ani na okamih poľaviť v pozornosti. Kapela sa predstavila na tomto
milom podujatí premiérovo. Domnievam sa, že najmä bytosť majúca v kapele
starostlivosť o spevové linky, si musela tieto momenty patrične užiť. Môj
predpoklad je postavený na jej vlastnom rozprávaní. V ňom sa vyznala z nostalgicky
podfarbeného citového vzťahu, ktorý dlhodobo prechováva k miestu konania
Opičieho bálu.
Ďalším v poradí je elektro-akustický set v podaní MIŠA ŠTICHA. Na
ostatnom Fffud feste mi jeho vystúpenie učarovalo ako celok. Aj táto skutočnosť
je dôvodom mojich dnešných vcelku vysokých očakávaní. :) Od úvodu sa usilujem
čo najhlbšie vnoriť do tajomnej atmosféry tvorenej svojskou poetikou Mišových
piesňových textov. V zhruba polovici sa rozhodne vyladiť vzájomný vzťah
so svojim nástrojom a po tomto momente začne ním servírované folk-punkové
menu chutiť omnoho znamenitejšie. :) V priebehu koncertu pociťujem naliehavú
potrebu prísť do kontaktu s textami aj prostredníctvom ich fyzického záznamu.
Rozdávanie textov vo formáte štíhleho free-zinu sa tentoraz nekoná. :) Najsilnejšie
na mňa zapôsobí prednes textu piesne "Kľučka", ktorý vo mne evokoval
stiesnenosť charakterizujúcu mnohé z početných duševných zápolení prebiehajúcich
v ľudskom vnútri. Záver obstará séria coverov - z nich najväčšmi utkvie
v pamäti "Odzadu" od NAIVE FIGHTERS.
Mnohými očakávaný koncert RÚBANISKA mi (z môjho pohľadu nezainteresovanej
osoby vo vzťahu k vnútornému životu kapely) neprináleží bližšie opisovať.
Kto mal tú možnosť byť priamym svedkom jeho priebehu, si môže videné a počuté
vyložiť mnohoznačnými spôsobmi. Jedno je však nespochybniteľné: pre Dášu
a spol. sa jednalo istotne o dostatočne citlivú záležitosť. Tá neskôr vyústila
až v jedno rezolútne rozhodnutie s nádychom definitívnosti.
Už len pri letmom pohľade na pripravujúcich sa členov CONCUSSY registrujem
zmenu na poste vokalistu. Moju pozornosť ihneď pritiahne ľahko nepríčetný
výraz zračiaci sa v jeho tvári a na koncertných vystúpeniach crustových
kapiel zriedka vídaný pomocník - tzv. "Elvis" mikrofón. Odznejú prevažne
výtvory z vynikajúceho split LP so spriateľenými DISTAX a podľa slov znalcov
aj nejaké nové skladby.
Nadchádza čas pre ARALKUM. Ich koncert by som prirovnal k najjagavejšej
hviezde objavujúcej sa na aktuálnej nočnej oblohe. Prebúdzajúca sa chladná
noc a divoká príroda na dosah ruky s nenútenou prirodzenosťou dokresľujú
a súčasne umocňujú podmanivú atmosféru nimi servírovaného epického crustu.
Danov záhrobný vokál ukrýva texty, ktoré z hľadiska môjho vnímania predstavujú
až politické básne. Imponuje mi, ako sa Dan dokáže s pomocou využitia nevšedného
poetického jazyka vyjadriť k vážnym politickým, ekologickým a sociálnym
témam. Pôsobivé!
Krátko po jedenástej hodine (takmer presne v súlade s pôvodným časovým plánom)
sa o triumfálne zavŕšenie prvej festivalovej noci postará CTIB. Tých,
ktorí nepostrehli zásadnú zmenu vo verejnej prezentácii jeho (pôvodne) piesňových
textov a nebodaj očakávali akustický folk-punk, bleskovo vyviedla z omylu
Ctibova úvodná charakteristika aktuálneho prístupu ku koncipovaniu jeho
sólo vystúpení. Disko-ego-punk - tri zložky verne zachytávajúce a vystihujúce
podstatu Ctibovej súčasnej tvorivej metamorfózy. Texty, v ktorých sa to
len tak hmýri poetizmami, hrou so zvukomalebnosťou češtiny a rozmanitými
obrazmi, už nie sú v spojení so Ctibovou tvorbou ničím výnimočným a dychberúcim.
Ale prítomnosť ďalšej vrstvy v podobe elektronického hudobného podkladu,
excelentných tanečných kreácií a neutíchajúcej energie už mohla spôsobiť
u (neoboznámenej časti) publika pocity nesúce sa na jemných vlnách príjemného
a neočakávaného zaskočenia. Strhujúcu "pódiovú show" zakončí zopakovaním
pesničky, ktorou otvoril svoje bezmála hodinové predstavenie. Vďaka Adrikovej
šibalskej iniciatíve sa neplánovane objaví na scéne dnešného večera akustická
gitara - symbolizujúca predchádzajúce (v kontexte folk-punkového pesničkárstva)
konvenčnejšie hudobné prevedenie Ctibovej tvorby. Nakoniec sa po zaujatí
nie práve najvľúdnejšieho postoja k Adrikovej výzve a pár brnknutiach do
strún stratí podľa vlastných slov "v nočnej hmle".
Avšak v tomto bode nie je ani zďaleka naplnený hudobný scenár dnešnej noci!
Po živom hraní prináša ponocujúcim vytrvalcom pohladenie duše a nasýtenie
ucha vinylová afterpárty v podaní tých najpovolanejších - Denisy&Strapatého.
Už po druhýkrát sa v rámci Opičieho bálu podelia s prítomnými o ukážky zo
svojej monumentálnej vinylovej zbierky. Od úvodných tónov sa v okolí provizórneho
stageu vyformuje stabilná zostava baviacich sa ľudí. Tí si prídu na svoje
najmä v poslednej tretine ich DJ setu. Práve vtedy je priestor prenechaný
hc/punk/rockovým klasikám s kultovým statusom. Osobne moju pozornosť väčšmi
upúta počiatočná časť, ktorá je vyhradená širšiemu žánrovému rozptylu -
od hiphopu, post punku, elektropopu až po inteligentný rock. V samom závere
sa ešte dokážu vysporiadať s alkoholickými atakmi, ktorých cieľom sú stoly
dočasne slúžiace ako plocha pre umiestnenie obidvoch gramofónov. Činia tak
s náznakom jemnulinkého podráždenia. :) Naplnením piatej hodiny rannej je
oficiálna programová náplň pre tieto chvíle vyčerpaná.
Narušiteľom prerušovaného ranného spánku sa stanú akusticko-opilecké verzie
notoricky známych pogo punk-rockových songov. Hlasný krik interpretov spoľahlivo
prehluší aj zvuk ich nástrojov. :) Na duševnú rozladenosť, majúcu pôvod
v nedostatku kvalitného nočného odpočinku, pôsobí ako účinný medikament
Strapatého pútavé rozprávanie. Síce disponujem vedomosťou o civilnom Strapatého
mene, ale aj tak sa rozhodnem ostať pri používaní prezývky. Tu si pomôžem
stotožnením sa s H.D.Thoreauom, ktorý v jednej zo svojich esejí vyslovil
mienku o bezvýznamnosti a bezcennosti ľudských krstných mien. Protiváhu
vidí vo výlučnom používaní prezývok. Aj keď konkrétne táto prezývka už s
veľkou pravdepodobnosťou nebude v Strapatého prípade najaktuálnejšia.:)
Výplň jeho rečového prejavu tvoria rôzne roviny. Jedna z nich je prednášková.
Totižto Strapatý momentálne pôsobí v pozícii správcu niektorých hradov a
zámkov v Trenčianskom kraji. Tak nám popri záplave historických faktov zároveň
energicky približuje dennú realitu spätú s touto prácou. S bravúrnou ľahkosťou
dokáže v zlomku sekundy zmeniť tému a navodiť tú správne odľahčenú festivalovú
atmosféru. Zarezonuje farbisté líčenie (často trpko-smiešnych) príhod spojených
napr. s jeho angažovaním sa v činnostiach priamo súvisiacich s prevádzkou
rožnovského Vraha alebo dobrodružnými cestami skrz európsky kontinent. Jedným
dychom ešte pokladám za potrebné dodať, že som v tomto bode začal hlbšie
uvažovať nad konfliktom medzi usporiadaným a usadeným spôsobom života vs.
ustavičným pohybom a putovaním. Možno niektoré Strapatého názory a postoje
môžu aj v rámci (aspoň vopred predpokladaného a deklarovaného) slobodomyseľného
a pluralitného prostredia subkultúrneho ghetta vyznieť pre niekoho dosť
kontroverzne resp. až provokujúco. Ostáva si priať len viac takýchto vybočení
zo zdanlivo jednoliatej názorovej jednoty. :) V jednej z mála hluchých pasáži
sa dohadujeme na odpoludňajšom minivýlete na Sklabinský hrad. Do tých chvíľ
sa tentoraz len pasívne prizerám usilovnej snahe ľudí upravujúcich rôzne
druhy zeleniny pre účely ukuchtenia vege guľáša. :) Na Opičom bále mi je
od jeho prvého nádychu sympatická spontánnosť spolupodieľania sa kohokoľvek
z návštevníkov na niektorej z radu org. činností.
Na vyššie spomínanú prechádzku sa odoberám spoločne so Strapatým, Denisou
a ich kamarátom (profesionálnym filmovým kritikom) Marekom. Nerozhodneme
sa zvoliť skratku vedúcu cez strmý kopec (ten sa nachádza v tesnej blízkosti
areálu), ale prístup po štandardnej asfaltovej ceste. Fakt, že Sklabiňa
vďaka svojej polohe zohrávala dôležitú úlohu v rámci SNP, sa premietol aj
do existencie pamätných tabúľ umiestnených na niektorých z rodinných domov.
Odkazujú napr. na prítomnosť štábu SNP pre oblasť Turca v tom-ktorom príbytku
resp. na iné skutočnosti späté s touto významnou historickou udalosťou.
Aj napriek nevyužitiu už zmieňovanej prírodnej skratky sa prudkému stúpaniu
nevyhneme. :) Začína sa odvíjať od odbočenia smerom k obci Sklabinský Podzámok.
Všetkými dostupnými zmyslami si vychutnávame absenciu akéhokoľvek civilizačného
ruchu. Nositeľom jedinej ľudskej aktivity na okolitých lúkach a pasienkoch
je drobný farmár trpezlivo sa venujúci obracaniu sena. V týchto chvíľach
ešte určite netuší o nepríjemnostiach, ktoré mu spôsobí nestabilnosť a premenlivosť
nálad počasia aktuálneho pre dnešný deň. Nikam sa neponáhľame a počas krátkeho
výstupu rešpektujeme individuálne - hlavne fyziologické - potreby každého
z nás. :) Nemôžem opomenúť Strapatého nepretržitý slovný prúd poznatkov
a aj praktických skúseností. Jeho cieľom je úprimná snaha sprostredkovať
nadobudnuté teoretické vedomosti a ich následné overenie prostredníctvom
empírie. Dostatočným dôkazom predchádzajúcich slov je Strapatého bohatá
zbierka rôznorodých turistických zážitkov spojených s pozorovaním prírody.
A nedominujú im zďaleka len turisticky najvyhľadávanejšie a najnavštevovanejšie
lokality. Dennodenne sa stretávam s ľuďmi, ktorí vynikajú (ne)schopnosťou
viesť nekonečne dlhé, samoľúbe monológy a pritom nepovedať vonkoncom nič.
A Strapatý predstavuje úplné opozitum k vyššie popisovanému javu. Konečne
som mal príležitosť stráviť nejaký čas s človekom, ktorého verbálny prejav
síce charakterizuje vysoká početnosť slov a viet, ale tá v nijakom ohľade
nezaostáva za ich myšlienkovou a obsahovou kvalitou. A tu ukončím vzývanie
určitých aspektov Strapatého osobnosti. :) Po hodinovej chôdzi sa ocitáme
pred vstupnou bránou. Usádzame sa na lavičke neďaleko stanoviska hradnej
stráže. Strapo nám bez vyzvania poskytne výklad obsahujúci informácie spojené
so spôsobom, akým sa pristupovalo k budovaniu hradov v období, keď dochádzalo
aj k stavbe toho Sklabinského (použitý materiál, techniky a pod.). Okrem
minulosti sa dotkne aj horúcej súčasnosti Sklabinského hradu. Tie čerpá
z osobného stretnutia s ľudmi, ktorí navštívili predvlaňajší Opičí bál a
sú priamo zainteresovaní v organizácii podujatí konaných v areáli hradu.
Po približne hodinke sa vydávame na spiatočnú cestu. Strapo navrhuje siahnuť
po skratke, ale Denisa aj na základe minuloročných skúseností túto blatistú
alternatívu promptne zavrhuje. :) Náhle a znenazdajky sa objavujúci dážď
jej dáva len za pravdu. :) Príval dažďových kvapiek naberá na rýchlosti.
Našej pozornosti však aj tak neunikne expresívna reakcia maloroľníka na
fatálne následky, ktoré spôsobila daždivá zmena počasia vo vzťahu k jeho
úmornej námahe. Tá sa ohlásila bez predchádzajúceho varovania. Sprvoti nevinne
sa tváriaca prehánka začína vykazovať znaky dlhotrvajúceho lejaku. Ako dočasný
úkryt nám na pár desiatok minút poslúži útulná krytá terasa tamojšieho denného
baru. Vstúpiť dovnútra nám nie je umožnené z dôvodu jeho zrušenia. Ale nie
sme v tieto okamihy jediní, kto sa rozhodne využiť tieto priestory ako chvíľkové
útočisko. Už pred našim príchodom sa pod jej strechou sústreďovala skupinka
čítajúca približne šiestich cyklistov. Jeden z nich na mňa pôsobí ukážkovým
macho dojmom. Preto si aj vnútorne zhlboka vydýchnem, keď sa po viditeľnom
zmiernení intenzity dažďa vydávame späť k strelnici. A možno som len príliš
precitlivený a predpojatý voči ľuďom, ktorých vzhľad a správanie sa vyznačuje
kritériami potrebnými pre naplnenie definície toho najviac preferovaného
a správneho druhu mužnosti.:)
Po dorazení späť do centra tohtovíkendových radostí a pôžitkov ihneď zisťujeme,
že sa počas našej niekoľkohodinovej neprítomnosti diali veci. Kolísavosť
nálad poveternostných podmienok sa premietla aj do zvýšenej neplánovanej
aktivity ľudí zabezpečujúcich hladký a bezproblémový chod festivalového
diania. Tá na seba zobrala podobu lopotného prenášania aparatúry a mixpultu
pod strechu priestranného olivovo - zeleného vojenského stanu a po skončení
koncertu MY O VLKOCH (ten sme premeškali) opäť späť na pôvodné miesto. Logickou
výslednicou týchto javov je vznik zhruba poldruhahodinového časového posunu.
Medzitým ma Wrbo okrem zopár fanzinov počastuje aj prvými lastovičkami z
jeho úrody jabĺk. A tým spôsobí mojim chuťovým zmyslom nefalšovanú radosť. :)
Pod vyjasnenou oblohou štartuje svoj set KULLERVO. Za mikrofónom
môžeme zočiť ostrieľaného harcovníka Mirka Kokavca, ktorý je širšej verejnosti
známy najmä svojim labelom Ultima ratio. Ten sa špecializuje prevažne na
vydávanie nahrávok kapelám z krajiny tisícich jazier. Osobne moje sluchové
zmysly v poslednom období vystavujem kontaktu s hrubým a surovým hc/punkom
ozaj len sporadicky. Čiže z tohto priznania jednoznačne vyplýva, že nedokážem
ani dostatočne zodpovedne posúdiť mieru potencionálnych inšpiračných vplyvov
fínskeho hc/punku na tvorbu KULLERVA. :) Inak set má vzhľadom na minutáž
jednotlivých zásekov potrebný spád. Dokonca prichádza aj na krátke objasnenie
pointy väčšiny songov pred ich interpretáciou. O pozornosť sa chtiac nechtiac
uchádza aj generačný stret v rámci kapely. Štyri struny totiž obsluhuje
chlapec, ktorý len nedávno prekonal hranicu magickej plnoletosti. :)
Po suverénnom výkone KULLERVA prichádza na rad HIBAKUSHA. Tá len
prednedávnom oslávila dve dekády od svojho zrodu. A práve táto skutočnosť
sa hmatateľne odráža na citeľnej vyzretosti a vyhratosti tejto formácie.
Aj keď Blanka sa k nej pridala až neskôr. Dokonca Dan v jednom staršom rozhovore
pre Hlasatel #2 spomína na striktný nácvik repertoáru podľa notového
zápisu. :) Okrem skladieb z "Pandory" a splitu s HIROSHIMA NIGHTMARE
zaznejú aj dve (?) úplné novinky. Zahrané s absolútnym prehľadom a zachovávajúc
ideálnu dĺžku vystúpenia - t.j. 20-25 minút. Odporúčam vyhľadať si aj texty.
Tie oplývajú kvalitou, ktorá je u kapiel z Orlovej už vopred očakávaným
automatizmom a istotou.
Blok ďalších troch kapiel príliš neharmonizoval s mojim vtedajším vnútorným
nastavením, ale určité dojmy predsa len zanechali. :) LŽI sršia navôkol
mladíckym nadšením a vitalitou. Ich nadšenie je určite zapríčinené šancou
a možnosťou stvárniť svoju vlastnú tvorbu vo forme živého hrania. Štipku
infantilne vyznelo ich preklínanie policajných zložiek, ale obdobné spôsoby
kanalizovania svojho hnevu sú myslím v plnej zhode s vyššie spomínaným mladíckym
entuziazmom začínajúcej kapely.
Členovia čiernym kovom predchnutého (neistota ohľadom správneho skloňovania)
SVÍZLU ponúkajú skvostné inštrumentálne výkony. V mysli uviazne jeden
milý kontrast - keď vokalistkin výraz tváre prechádza po odspievaní jednej
z pochmúrnych textových pasáži takmer nebadateľne do prekvapujúceho a čistého
úsmevu. :) Koncert fastcoreových veteránov RABIES je poznačenými
početnými výpadkami elektrického prúdu. Tie sú ale od seba oddelené zhruba
30 sekundovými intervalmi. A počas nich stihnú RABIES nasypať aj 2-3 songy.
:) Záver ich setu už neskomplikuje nijaký výpadok.
Zvyšok hudobnej časti večera sa bude niesť v znamení (väčších či menších)
problémov so zvukom. Tie si najvýraznejšie odnesie koncert VOLE. Ale o tom nižšie.
O dokonalé vyslobodenie zo strnulosti a hudobnej bezfarebnosti sa zaslúžia
traja MC združujúci sa pod crew s názvom PTAKZ. Od prvých sekúnd
nastáva výmena energie medzi nimi a ich spolusúputníkmi na tomto minitour
- členmi VOLE. Trojica Smrad/Edosh/PhoeniCZ sa rovnomerným dielom podelí
o čas vyhradený na vlastnú sebaprezentáciu. Ponuré beaty korelujú s podobne
depresívne ladenou lyrikou. Dominuje jej pitvanie sa v najspodnejších poschodiach
osobného duševného podsvetia. Významu poznania, vzišlého zo sebapozorovaní
a vnútorných rozborov, sú spôsobilí porozumieť a zároveň ho opatriť zmyslom
asi len ich samotní protagonisti. Každopádne nie najľahšie stráviteľný electro-rap
v podaní tejto trojice je vítaným oživením sobotňajšieho lineupu!
V očiach ľudí čakajúcich na predstavenie pražských VOLE je nemožné
prehliadnuť iskru značiacu vzrušujúce očakávanie z práve sa chystaného.
Naneštastie už v priebehu samotného zvučenia začínajú vyvstávať vážne problémy
so zvukom. Naporúdzi sa ale nenachádza ani jeden z dvojice zvukárov, ktorý
by mohol vyvinúť úsilie o ich urovnanie či skorigovanie do aspoň ako-tak
prijateľného a znesiteľného stavu. Hneď počas ostrého štartu vypadáva mikrofón.
A tento technický nedostatok pretrvá až do predčasného ukončenia setu. Tým
pádom sú natešenému publiku ponúknuté len strohé fragmenty zo silných stránok
VOLE. Celkovú atmosféru ich produkcie, ktorá je napáchnutá pôsobivou špinou
a "darebáctvom" zamýšľaným ako druh umeleckého prejavu, dokonale podtrháva
vokalistovo sebaironizujúce vyjadrenie zahrňujúce celú kapelu: "Asi jsme
ešte nedorostli na koncerty v zahraničí". :)
Na môj osobný vrchol tohto večera si ešte musím chvíľu nechať zájsť chuť,
pretože rom si vymenil poradie s KOVAA RASVAA. Štúdiové nahrávky
tejto partie na mňa zapôsobili pomerne tuctovým dojmom, ale naživo ponúkli
strhujúci a kompaktný set, ktorý môžeme smelo prirovnať k prudkej, dravej
a rýchlo tečúcej rieke. Našťastie absentovala aj prítomnosť predchádzajúcich
technických ťažkostí; čiže nejestvuje v tejto chvíli žiadna prekážka brániaca
v až frenetickom nasadení. Nespomínam si, kedy naposledy som bol svedkom
takéhoto výbuchu energie nakompresovaného do tak krátkeho časového úseku
- celková minutáž s určitosťou nepresiahla 20 minút. Obzvlášť človek chrliaci
jeden (predpokladám) jedovatý text za druhým sa za spomínané časové obdobie
úplne spotreboval a vyčerpal. Ozaj náramné prekvapenie!
V tejto fáze už je opäť plnohodnotne k dispozícii jeden z dvojice majstrov
zvuku pre túto víkendovú fiestu - konkrétne Majky (skvelý C.A.C.I.B. DORTMUND).
Na základe prejavov človeka doplňujúceho túto dvojicu som nadobudol dojem,
že nezaujíma prílišné sympatie k akciám tohto razenia a neveľmi sa stotožňuje
s ich filozofiou. V jednom momente sa tento pán prezentoval nasledovným
výrokom: "Neviem, čo môže mať spoločné muzika a jedlo". Asi veľavravné
vyjadrenie. :) Aj keď mne sa z mojej pohodlnej pozície pasívneho prispievateľa
na cesťáky píšu podobné postrehy viac než ľahko.
Po absolvovaných strastiach a prekážkach, ktoré zosobňoval napr. jeden z
mikrofónových stojanov s vratkými nohami resp. problém s ozvučením prechodu
na bicích; môže tesne po naplnení polnočnej hodiny odštartovať svoj koncert
DROM. A učiní tak s jemu príznačnou skromnosťou. Koncertný program
pozostáva výlučne zo živého stvárnenia ich najaktuálnejšieho štúdiového
počinu - "Tady búh není!". Smelo môžem skonštatovať, že toto dielo
je dokonalým prienikom spracovávanej témy a inštrumentálnej stránky. Obidve
základné zložky sú si rovnocenné; vďaka pevnému spojeniu ich nemožno od
seba oddeliť a nezatieňujú jedna druhú. A práve tento postreh je základom
nasledujúceho nehudobného odbočenia. Látkou tvoriacou myšlienkové jadro
predmetného albumu je zobrazenie útrap konkrétneho etnika, ktoré je momentálne
v Európe spomedzi všetkých ostatných etnických skupín najviac postihnuté
a zasiahnuté chudobou - a z nej zákonite vyplýva diskriminácia a siahodlhý
rad ďalších negatívnych sociálnych javov. A žiaľ, aj po dôkladnom zdokumentovaní
rómskeho holokaustu musia naďalej Rómovia, Cigáni (resp. ľudia za nich sa
považujúci alebo ostatnými za nich označení) zakúšať príkoria vyvierajúce
z ich trístneho postavenia. A nedokážem si teraz vybaviť, kedy sa nejaká
diy kapela z týchto geografických končín (či akákoľvek aj s odlišným prístupom)
zaoberala touto ťaživou témou. Bližšie informácie a prípadné stimuly k štúdiu
je možné objaviť na bandcampe kapely či priamo v graficky veľkolepo prevedenom
booklete. Teraz ale späť ku koncertu. DROM vsádzajú na starostlivo budovanú
atmosféru a zručnú prácu s náladami jednotlivých skladieb. Najrukolapnejším
dôkazom týchto slov je kúzelná (azda až postrocková) medzihra v piesni s
názvom "339". Tá si spolunažíva v nádhernej symbióze s pozitívnym
textovým obsahom. S náznakmi nádeje a svetla v marazme ľudskej ohavnosti
operuje DROM aj v "Do lesů". Zvyšok sa nesie v znepokojujúcom duchu.
Ten je len zvýraznený (v danom konceptuálnom rámci) niekedy až bolestivo
pôsobiacim pomalým tempom a vokálnym prejavom oscilujúcim medzi srdcevrúcim
revom a zrozumiteľným prednesom vo forme hovoreného slova. Tieto postrehy
nie sú len odrazom dojmov získaných na základe živého vystúpenia kapely,
ale čerpajú aj z niekoľkonásobného posluchu ich najnovšej nahrávky. Moje
túžobné očakávania upierajúce sa práve k tomuto koncertu boli napokon ešte
prekonané a znásobené. Každý jeden výkrik, hovorené slovo a tón som kapele
bezhranične uveril. A pritom hrozilo, že svoj program nebudú môcť úspešne
zavŕšiť, ale vďaka ukážkovej priateľskej spolupráci obidvoch gitaristov
sa im podarilo vzniknutý (opäť raz) technický problém pohotovo a zdarne
vyriešiť. Povznášajúci emocionálny zážitok ovlažujúci dušu aj telo. A to
aj napriek nie práve najpriaznivejším podmienkam. Prebytok pátosu ospravedlňujem
intenzívnym citovým pohnutím, ktoré vo mne spôsobila prezentácia vlastnej
tvorby od týchto ľudí. Neskonalá vďaka! A nielen im, ale aj ľuďom čo DROM pozvali. :)
Poslednou kapelou tohtoročného Opičieho bálu je uletené (v tom najpozitívnejšom
a najumeleckejšom slova zmysle) duo MASSOLA. Zhruba tri desiatky
ľudí si vychutnávajú experimentálnu kooperáciu saxofónu a bicích nástrojov.
Tú sporadicky dopĺňajú barbarské zvuky v podaní bubeníka. Saxofonista vyšíva
skrz svoj nástroj nádherné disharmonické tóny a bicie sa účinne starajú
o žánrový presun z jazzu do grindu a naopak.
Niekoľko minút po pol tretej nadránom odštartujú za prítomnosti všadeprítomného
lesného chladu svoj poriadne skrátený set Denisa&Strapatý. Tentoraz - ako
bolo samotnou dvojicou avizované už v priebehu dňa - hrá prím elektronická
hudba resp. interpreti využívajúci vo svojej tvorbe minimálne niektoré jej
prvky. Niekoľko mien samozrejme zaznamenávam pre potreby domáceho podrobnejšieho
skúmania. O cca 90 minút je striedmejšia verzia vinylovej afterparty ukončená.
Po drevenom schodisku sa svižným krokom poberám k rozľahlej miestnosti slúžiacej
k nočnému odpočinku kapiel a návštevníkov. Narozdiel od predchádzajúcich
ročníkov je tentoraz jej kapacita plne zužitkovaná. Ustieľam si tesne pri
dverách. :) Ešte pred vkĺznutím do vnútra spacieho vaku som očitým svedkom
Aďovho kolmého pádu na svoju karimatku. Táto ukážka fungovania gravitačného
zákona dokonale stelesňovala jeho naakumulovanú únavu, ktorú spôsobilo nepretržité
uspokojovanie apetítu všetkých zúčastnených.
Preplnená "spálňa“" je okrem ľudí prechodným domovom aj nie práve najvábnejších
súčastí ich spánku - napr. spánkovej poruchy dýchania (tzv. "chrapot").
Jeden obzvlášť chorobný mi už po dvoch hodinách zabráni v ďalšom upadnutí
do stavu spánku. Logicky tak volím variantu rýchleho vzdialenia sa z tohto
miesta. Pri bleskovom balení zisťujem, že časť mojej karimatky uviazla pod
Adrikovým telom. :) Pri manipulácii s ňou tak nevyhnutne dochádza k Adrikovmu
prebudeniu. Táto situácia je v nasledujúcich hodinách zdrojom mojich menších výčitiek. :)
Na základe informácií od ľudí z org. tímu dokázal počet platiacich účastníkov
4.ročníka festivalu pokryť náklady a výdaje spojené s nárokmi vystupujúcich
a pod. A to bol myslím aj rozhodujúci zámer: uprednostniť atmosféru užšieho
kruhu priateľov a známych pred masou návštevníkov. Kladne je potrebné hodnotiť
aj pridanie sa k už všeobecne rozšírenému trendu využívania zálohovateľných
pohárov na nápoje či prítomnosť skleneného riadu prineseného aj samotnými
účastníkmi. Každopádne - v rámci príprav, priebehu či nevďačného nedeľného
upratovania - si organizátori a ich spriaznené duše siahli opäť až na dno
svojich fyzických síl. Diapazón možností uplatnenia niektorej z prístupných
foriem spätnej väzby a vďačnosti je dostatočne široký. Najjednoduchší spôsob
predstavuje podporenie nasledujúceho ročníka prostredníctvom svojej návštevy.
Aj keď ľuďom, ktorí sa bezprostredne podieľajú na organizácii tohto príjemného
festivalu, každoročne ukrajuje z ich energie a chuti dlhodobo napätý vzťah
s osobami disponujúcimi vlastníckym právom k areálu strelnice. A aj to je
dôvod, prečo im za doteraz prejavenú úpornú vytrvalosť a nepoddajnosť patrí
úprimná vďaka! Samozrejme organizátorom a nie vlastníkom areálu. :)
Pridaj komentár k reportu:
#7453 Twg napísal/a: 02.08.2018 11:18:51
Miro pisal som ti to na fb napisem aj tu. Super report dakujem. Dal som ho na jeden sup a uplne bez problemov.#7452 cocotello napísal/a: 02.08.2018 10:55:00
Spočiatku som bol trochu vyvedený z miery nad úrovňou písaného slova z Mirkových reportov. Postupom času však celková koncepcia slov vo mne zanechala príjemné dojmy a celkový pocit šťastia. Štýl a technika ako sú tieto vety sú jedným z najlepšie prezentovaných pohľadov na súčasnú tvár hardcore punku na Slovensku. Miro si pán!!!PS: nech žije AŠI - Adrikova Šibalská Iniciatíva
Iniciatíva
#7451 Miro Vozárik @ napísal/a: 02.08.2018 00:12:50
Úprimne som rozradostnený, že mnou vyvinutá zvýšená námaha(tentoraz som - v porovnaní s minuloročnou snahou -, strávil nekonečným preformulovávaním jednotlivých častí textu dokonca viac času než samotným písaním) našla odozvu v zopár pozitívnych ohlasoch a reakciách. Najmä tie od Dana a Koča si z dôvodu ich konkrétnosti osobitne cením. Ale samozrejme aj ostatné. :)Celkom dobre nerozumiem prirovnaniam k futbalovému teoretikovi a psychológovi L. Borbélymu. Ten je mimochodom známy aj tým, že jeho fenomenálne teoretické vedomosti neviedli v športovej praxi k žiadnym výraznejším úspechom. Možno hráči ním vedeného mužstva nedokázali v dostatočnej miere porozumieť taktickým pokynom a inštrukciám smerujúcim z trénerovej strany. :)
A aká je teda spojitosť jedného z aspektov L.Borbélyho verejného prejavu s mojim pokusom o pocitové písanie ? Myslím že vôbec nijaká. Však v mojom prípade sa ani náhodou nejedná o nejaký suchopárny teoretický výklad. Snažím sa predsa len o slovné uchopenie tých najjednoduchších a najprirodzenejších pocitov, ktoré vyvstanú v mysli azda každému návštevníkovi festivalu/koncertu/pod. Medzi tie môžu napr. patriť hudobné/nehudobné zážitky či stretnutie so zaujímavými ľuďmi. Akurát dlhší text tkvie v pretlaku nahromadených dojmov. :)
Na záver by som požiadal ľudí, ktorých môj spôsob štylizovania viet unavuje, znervózňuje resp. na nich inak negatívne vplýva, aby sa aspoň pokúsili o sformulovanie konštruktívno - kritického zdôvodnenia svojich postojov. V opačnom prípade je ozaj vhodnejšie radšej nestrácať vzácny čas a nezaujímavé či nudné úmyselne ignorovať. Len niečo označiť ako nudné, príšerné, nestráviteľné - bez položenia a následného zodpovedania si tej najzákladnejšej a (v tomto kontexte) najpríhodnejšej otázky - môže viesť len k znechuteniu a odoberaniu energie. Klišé vyjadrené v podobe obšírnejšieho pojednania o blahodárnych účinkoch správne cielenej konštruktívnej kritiky si pre túto chvíľu fakt odpustím.
#7450 kočo napísal/a: 01.08.2018 17:04:13
Ci pana!Fakt dobrý report.
Inteligentne a kreatívne zhodnotené výstupy.
brutálny prehľad v kapelách.
Miro si frajer.
#7449 deegee napísal/a: 01.08.2018 11:55:26
Ja neviem, asi som iný, ale po dočítaní som si povedal že konečne poriadny report!Super čítanie!
#7448 ferencvaros budapest napísal/a: 01.08.2018 09:33:35
10 x som zaspal pri citani.laco borbely punku!
#7447 justus napísal/a: 31.07.2018 22:20:31
Kiežby trval opičí bál toľko ako prečítanie tejto e-knihy Dúfam že ešte bude nejaký ten ročník#7446 kakadu napísal/a: 31.07.2018 19:55:02
Laco Borbély punku je späť...#7445 Pričeskar napísal/a: 31.07.2018 17:02:49
docital som, mozog uvareny, a teaz by sa hodilo nieco z pohladu jednoduchsich jedincovPozývame:
Št 26.12.2024
Poprad @ Koľaj 22
JAKUBYSKO (SK), OTRAS (SK), TVOI POSTOI (SK), CLIFTONS (SK), TIME SPROUT ORCHESTRA (SK), SOFIA NOT (SK)
... ostatné koncerty
Vyhľadávanie:
Najnovšie fotky:
VOLE, MÖRGHUUL, KRONSTADT, LEVAG, 50M ZNAK (14.12.2024, Brno @ Kabinet múz)
Najnovší rozhovor:
Najnovší report:
FAJRONT, BACKSTAGE BOYS, the WILDERNESS, RÚBANISKO, EDÚV SYN (12.10.2024, Banská Bystrica @ Bosorka)