maľovanie, výstava

RAEIN (27.4.2024, Wien @ Rhiz)

LOSER YEAR, LOVE EMBASSY, RAEIN (27.4.2024, Wien @ Rhiz)

Predčasná vzbura #5 / 2013

NONCONFORMIST (SLOVENSKO)

Autor: adrik | Pridané: 31.3.2024 | Počet videní: 242

<nostalgia>Písať reportáž na reunion kapely ako NONCONFORMIST po dvadsiatich rokoch nebude z mojej strany vôbec nestranné. Srať na nejaký lokálpatriotizmus, ale tento košický DISAFFECT sa na mňa prilepil už niekde počas puberty. Rodičia ma síce nikdy nevzali na predchádzku na Zelený dvor (tu by to ešte chcelo od pamätníkov ponamáhať mozgové závity a vydolovať z nich nejaké spomienky, pokiaľ ešte nejaké sú a spísať ich aspoň do nejakej podoby), stihol som posledný koncert v Butterfly, aj zopárkrát sa zabudnúť v Khoi Khoi, a to nielen na koncerte, neskôr aj v Pokhoi (to je už ale novodobá história), jedna z prvých odpovedí vtedy ešte len budúcej pani vydavateľovej, teraz sládkovej pri zoznamovaní sa na otázku, aké kapely počúva, bola NONCONFORMIST a bolo vymaľované. </nostalgia>
Poďme teda na jednotlivé koncerty. Že NONCONFORMIST už nejakú dobu poctivo skúšajú, sme mali z prvej ruky, najskôr zo skúšobne na Hlavnej, neskôr z koloseáckej. Žiaden kalkul, vidina slávy a peňazí, nič z toho nepotrebujú. Urobili to z prostého dôvodu - pretože môžu. Väčšina koncertov boli aj tak benefity. Postupne začínali pribúdať dátumy, až sa to ustálilo na samovražedný týždeň po ČeskoSlovensku. Začali sme špekulovať a kalkulovať s dátumami, nakoniec nám po rozmenení na drobné vyšli tri zastávky:

Nedeľa 17.3.2024 Košice @ Collosseum + NERVA, PRACH

Začiatok turné strategicky v Košiciach. V nedeľu.
Po troch intenzívnych "pracovných" dňoch sa ešte od ranných hodín venujem zahraničnej návšteve. Nevadí, som nesmrteľný. Mesto celkom prázdne, útočisko k zevlovaniu sme našťastie našli v Pokhoi, ktorý bol otvorený len pracovne, ale od rána tu postupne z miestnych, ale aj ďalekých hrobov a krýpt začali vyliezať rôzne postavičky z 90-tych a nultých rokov. Dnes to bude veľké! Sadáme ešte na normálny čapák, pospomíname na nebohé kluby (haha, niekedy si toho človek pamätá viac ako domáci) a na siedmu ťaháme do Collossea. Tu už sa to hemží ďalšími chodiacimi pamätníkmi. Nebudem ďaleko od pravdy, ak napíšem, že niektorí dostali po rokoch priepustku z druhého sveta len na tento večer. Vekový priemer je vysoko nad štyridsať, mladých táto kapela už asi nestihla líznuť. Mohli prísť kvôli predkapelám, alebo aspoň z toho dôvodu, že to bol benefit na VLKa ...
Večer otvára NERVA V prvých minútach cítiť akúsi počiatočnú nervozitu - predsa len netuším, či vôbec hrali pred takýmto publikom, ale chlapci hneď preradia na vyššiu rýchlosť a zvyšok koncertu už idú s plným nasadením. Dalo by sa aj napísať, že sa s ničím nesrali. Playlist poskladaný z kazety / MC a posledného dema, protivojnové a protinenávistné príhodyvory, do toho výborný zvuk. Za mňa najlepšia šou, akú som od nich videl, a to som s nimi čo-to najazdil.
Nasleduje trochu smútku, osamelosti a melanchólie made by PRACH. Ak si odmyslím texty, tak dnes je to "veselšie" ako z nahrávok, poväčšinou nové skladby, ale došlo aj na niečo z dema alebo cover "Systém v nás". Budem sa opakovať: opäť nabúchaný zvuk a podaný maximálny výkon.
A je to tu! Po dlhých dvadsiatich rokoch sa opäť na pódiu ukazujú NONCONFORMIST. Po kratšom entrée ľuďom natlačeným dopredu pripomínajú mladosť skladbou "Vina v nás samých". Starostlivo vybraný playlist s príhovormi a textami, ktoré sú aktuálne aj dnes (z toho až mrazí), poskladaný naprieč celou diskografiou: "Otvor svoje oči", "V mene" alebo double cover "Systém v nás" zo sedempalca "Open your eyes", spomínaná otváracia "Vina v nás samých", "Dotkni sa skutočnosti", "Nezmieriteľní", "Už sú tu zas" či "Kam?" z desaťpalca "Touch reality", z novšej tvorby (split 12") "Vojna slov" alebo "Tancuj", ale došlo aj na nikde nevydanú a zatiaľ najnovšiu "Život", kde je ten hudobný posun asi najviac znateľný. Dalo by sa povedať, že prierez toho najlepšieho, jasné, že každý by našiel skladbu, ktorá chýbala (napríklad "Väzni bez viny", "Hry nevedomosti" alebo "Sen"), ale to by sa ten večer nemusel nikdy skončiť. Za pomoci bývalého gitaristu jednej z prvých košických punkových kapiel JEDINÁ MOŽNOSŤ strihli aj spomienkový cover s Achmedom, ktorý si vzal mikrofón. Brutálna pankovica aj po rokoch! Čas je nemilosrdný nepriateľ, taktiež na výkone sa tiež podpísal nie úplný 100% zdravotný stav všetkých členov, takže nejaká chybička alebo skôr "preklep" se vloudil, ale nič strašné, čo by dehonestovalo celkový výkon. O pol desiatej za nekonečných výkrikov a prosieb z pódiá odchádzajú, že už nič nemajú. Stačilo, som spokojný. Také niečo ti nabije baterky na dosť dlhú dobu. Ešte je len marec, ale neverím, že túto zaslúžene nazvanú udalosť roka v Collosseu niečo len tak ľahko tromfne.

Streda 20.3.2024 Žilina @ Hájovňa + PRACH

Kontaktovaných bolo toľko ľudí, že by sme nimi naplnili minimálne tri osobné autá. Nakoniec sme zostali na čísle štyri. Nevadí. Cesta, ako to už u mňa býva, rýchlovka. Pred Hájovňou máme ledva kde zaparkovať a opakuje sa nedeľa: plná Hájovňa, hlavne nádvorie, nekonečné vítačky a kecačky s ksichtami, ktoré stretávaš maximálne tak na Ffud feste. Dokonca aj zopár ľudí, ktorí boli aj v Košiciach. Nie sme jediní jebnutí. Dávame welcome jedlo, niektorí aj drinky, tiež jedlo a pitie z baru. Nebudem to naťahovať, ale posnažím sa nekopírovať predošlé riadky, ok? :D
PRACH dnes opäť v šialenom nasadení. Kebyže sa to dá merať, tak možnože aj o milimeter väčšom. Juro roztrhal minimálne dve struny, takže má Dáša aspoň čas na kecanie medzi skladbami. Napríklad o bývalej skúšobni na železničnej stanici alebo o sedmových kartách v zabudnutých split kazetách NONCONFORMIST / ATTITUDE. Playlist myslím, že totožný: prevažne nové skladby, triple cover, dobrý zvuk - opäť veľmi dobrý set.
Teplo, pot, ľudia nalepení na sebe, ale aj tak komornejšia a priateľskejšia atmosféra bez pódia. NONCONFORMIST sa nechali počuť, že im to pripomenulo squaty z 90-tiek. Aj keď stále nie sú celkom fit, choroba stihla skoliť aj ďalšieho člena, rúbe sa naplno, povedal by som, že niekedy aj rýchlejšie ako by malo. Publikum, až na najnovšiu skladbu "Život", spieva spolu s kapelou, sem tam si niekto skočí do davu a radosť s každej ďalšej "poznanej" skladby by sa dala rozdávať. "Už sú tu zas" si spolu s kapelou strihne Maťa z NAIVEFIGHTERS, pankovicu od JEDINEJ MOŽNOSTI zase na base univerzálny Dáša. Lepšie im to išlo na menšom pódiu. Koniec sa nejak extrémne nepreťahoval, čo keďže je streda, chválim nielen ja. Do auta pristupuje ešte Marek M., ktorého vyhadzujeme pred bytovkou v Spišskej Novej Vsi a po odnesení zvyšného košického kontrabandu sa už nevieme dočkať na piatok.

Piatok 22.3.2024 Bratislava @ Pink whale + HROB, PARASITE DREAMS, BETON

Voľba nakoniec padla na Bratislavu. Zavážili pracovné povinnosti, ale aj to, že tu BETON bude oslavovať dvadsiate narodeniny. Vôbec to do boha nebeží! Na poslednú chvíľu k nám do IC nastupuje aj Mariánko, rovnakým vlakom z Košíc cestuje aj Vajgel, to sa ale dozvedáme až na mieste činu. Mariánko sa ide ubytovať, my stíhame nejaké tekuté občerstvenie a spolu s košickými expatmi sa stretávame na lodi. Vo vnútri sme prvýkrát, stále sme šli len okolo, ale obdivujeme, koľko je hore aj v podpalubí priestoru. Dokonca dole je v rovnaký čas ďalší koncert! Opäť stretávame ksichty, ktoré to s kapelou tiež "ťahajú" nejeden deň, ale aj konformiťáckych panicov. Idem sa pozrieť na HROB, tma ako na cintere po zotmení pred všetkými svätými, dávam popri tom národné menu - koložvársku kapustu v tortile. Brutálny funeral, zvuk masívny, dobre im to v tom záhrobnom death metale doomovo buble. Aj z dema je to pecka! PARASITE DREAMS nejako prekecáme respektívne prestojíme v rade na pivo, ale na BETON sme už vpredu v plnej poľnej. Metalové plecniaky sme nechali pre istotu doma. S Mariánkom sme si špeciálny old school set vysvetlili po svojom a pri skladbách z "Konského kokota" sa cítime mierne podvedení. Mariánko si vo vlaku poctivo pripomínal texty úplných vykopávok ako "Psychopat", "Skurvená strela" alebo "Kalifornia", načo jeho mladistvá spolusediaca, ktorá isto šla až do Bratislavy, pre istotu vystúpila už na Vinohradoch. Aspoň si dal na seba sivasté a už papierové dvadsaťročné tričko, ktoré zdedil po staršom bratovi. Bola by sranda počuť, ako by tie skladby zneli s háémdvojkovým túningom. Možno na tridsiatku. Zo starín ale odzneli "Zajtra", "Ruiny", "Pohreb budúcnosti", "Otroci strachu", "novší" "Detonátor" alebo "Naveky nasratý" s Joeom. Inak zvukovo neskutočný tlak. Čakám, kedy sa potopíme a nájdu nás až v Gabčíkove. Zostal rad na NONCONFORMIST. Otváračka "Vina v nás samých" a už je celý priestor prepchaní ľuďmi. Perú do nás jednu klasiku za druhou, ľudia spievajú spolu s kapelou. Bohužiaľ máločo počuť príhovory a nejaká chybyčka (dnes aj väčšia) sa tiež našla. Že by sa vpredu vôbec nepočuli? "Už sú tu zas" vypomáha spievať opäť Maťa z NAIVEFIGHTERS, pri coveri JEDINEJ MOŽNOSTI berie do rúk basu Fúzik. Super, aj keď na Košice a Žilinu to nemalo. Chvíľku ešte koketujeme s tým, že by niekto vzal na otočku auto do Brna, ale s pribúdajúcimi hodinami nás táto myšlienka opúšťa. Myslím, že tieto tri dni bohato stačili na niekoľko ďalších rokov.