SAMORAST (ČECHY)

Autor: Wrbo | Pridané: 16.9.2023 | Počet videní: 499

Úvod Tento víkend sa pre SAMORAST zomlel celkom náhodou a ešte pred mesiacom a pol to mal byť sobotný výjazd PIVNICE kdesi na Vysočinu. Za piatok sme písali do ČB chalanom od STRES TANEC, či nechcú ísť do reparátu za zrušený koncert, ktorý padol v apríli skrz moju vyskočenú platničku. Slovo dalo slovo a všetko sa dohodlo. O pár týždňov na to mi píše Miloš z ROŽAVA, či neprídeme ku nim na domácu pôdu zamrviť so SAMORASTom. Pozerám mapu a skúšam to nejako nakombinovať a do toho vypadne z Kalacha, že on vlastne ten víkend nemôže. Nejdem to tu teraz rozoberať do detailov, ale nakoniec sme sa nanominovali aj do Budejovíc. Dík za to!
Nebudem skrývať svoju frustráciu z posledného roka, kedy sme aj ako kapela nespravili dokopy nič nové – teda áno, doteraz nenaskúšané 2 ňjú songy, plus posledné koncerty na domácej pôde nestáli za nič a do toho čoraz menšia účasť na bystrických akciách ... Klasika, človek si začne hovoriť, či to všetko ešte má zmysel atď atď. Poznáš to, keď zo seba vydávaš viac, ako sa ti vracia, tak to prestane človeka nejakým spôsobom napĺňať. Preto som potreboval akútne dobiť baterky. Chceš vedieť recept, čo zaručene funguje? Ok pozorne teda čítaj – stráviť dokopy 14 hodín na cestách pre dva dvadsaťminútové sety :-). Existuje niečo lepšie? Neverím!

8.9.2023 České Budejovice @ Výměník 1 + STRES TANEC, LUSKY

Dnes si berieme voľno, aby sme všetko postíhali a v pláne je samozrejme aj gastroturistika po južných čechách, takže rýchlo odbavíme nakladanie vecí, nákup v hypermarkete a hurá na cesty. Chalani otvárajú pivá a vejlet začína. V Blave naberáme Vajca a úlohu hlavného navigátora preberá Iwo. Aby ste rozumeli, Iwo má podľa jeho slov spomalený telefón, tak ma neraz v minulosti dostal do miernej vývrtky, kedy som potreboval jasný pokyn a ten jaksi neprichádzal. Rozhodol som sa mu dať poslednú šancu (ach ja naivka :-) ). A tak sme teda rýchlostnú cestu pre motorové vozidlá vymenili díky jeho (ne)podarenej aplikácií za zúžené vozovky plné traktorov a iných agropomalýchkokotín, ktoré nás viedli krásnou prírodou južných čiech. Reštiku už samozrejme nestíhame a na miesto konania prichádzame niečo po piatej. Tam je na mieste len kapela a (doslova) pár ich známych. Na tomto mieste robia koncert prvý raz, takže sami nevedia čo od toho očakávať. Výměník 1 je klasická komunistická stavba, ktorá vo svojej najväčšej sláve slúžila (prekvapivo), ako tepelný výmenník. Teraz je z toho bar s hipster industrial výzdobou a pivnicou bez vetrania, kde sa bude odohrávať dnešný koncert. Správne už tušíš, že to bude doslova peklo :-).
Aby som nezabudol, tak na tento koncert nás pozval Mišo z Tisovca, ktorý posledných pár rokov žije a pracuje v ČB, kde sa sčukol s Paayom (ex UCHÁZÍM, ex GRIDE) a Sukim (ex UKRADENÁ STRAKA OF AMERICA) a dali dokopy STRES TANEC. Doma v Tisovci mrvil v asi jedinej skapunkovej kapele, ktorá ma vyslovene bavila. Možno ti bude niečo hovoriť meno VLASTNÝ NÁZOR, tak to je ono!
No nič, ľudu sa už asi viac nenazbiera a o 22:00 sa musí končiť, tak prvý ide na rad spomínaný STRES TANEC.

Určite aj ty poznáš muzikantov, ktorí majú svoj osobitý pohľad na muziku a nech robia čokoľvek nové, stále z toho cítiť ten nezameniteľný rukopis? Nie, nie je to samovykrádačka, keďže STRES TANEC pôsobí ucelenejšie a dokonca by som nazval aj hitovejšie, ako spomínaný predchodca, ale ten smrad z toho proste cítiš. A to je len a len dobre! Strašne ma tu bavia Paayove gitarové hluky, najmä teda naechované sóla a rôzne noise vyhrávky. Chalani majú v pláne nahrávať nové matro, tak si to očekuj. Predposledná pieseň je "Ďáblové na konci léta" s najhitovejším refrénom, aký som za posledných X rokov počul. Text "Krev co ti teče z dásní, taky skrásní, běsi bili probuzeny" sa zarezáva pod kožu a súdiac podľa strhaných tvárí niektorých návštevníkov a návštevníčok o vierohodnosti týchto slov ani nepochybujem. Rozlúčia sa "Depresiou" od Davovky.
V kotolni začína byť tak brutálne teplo, že nechcem ani pomyslieť, čo to bude pri samotnom hraní. Už pri prvom odklepe paličiek zo mňa leje, ale nejako to ustojíme. Napočudovanie sa mi hrá celkom dobre aj napriek tomu, že som 8 deň na antibiotikách a že až po poslednej songe si uvedomím, že sa mi kopák posunul o dobrých 8cm a šlapka mi ostala na mieste, takže beatre vlastne len hladkali blanu, bez potrebnej razancie. Ľudí sa vo finále nazbieralo zo 20, tak to až taký prepadák nebol. Rýchlo balíme veci a ideme sa ubytovať k Michalovi na byt neďaleko klubu. Keď sa vraciame, tak už hrá posledná kapela tuším z Plzne LUSKY.

Len gitara a bicie. Ak by som mal prirovnávať, tak sfleku ma napadá FYASCO. Také stonerovejšie a spievané v angličtine. Každopádne zaujímavá vec, tak to očekuj radšej tiež.
Po setoch sa vrháme na jedlo z ktorého jednoznačne vyhráva cuketový tatarák. Vonku potom ešte v kruhu kecáme a toto sú tie momenty, čo ma na tom všetkom bavia skoro najviac (až po jedle samozrejme haha). Pred desiatou sa zavelí na odchod a odchádza sa pártiť na garáž, kde sa hrá a popíja až do skorého svitania. My keďže zajtra ešte hráme a sme pobití skorodôchodci, tak sa separátne poberáme k Michalovi na byt (večná ti vďaka za toľkú pohostinnosť), kde ešte kecáme, vypalujeme, popíjame, bilancujeme. Veď to poznáš :-)

Ráno vstávame relatívne vyspatí a vydávame sa na barbarské nálety na miestne supermarkety, presnejšie teda vegan oddelenia. Po príchode na byt zapratávame celý stôl jedlom a v TV sledujeme najlepšiu reláciu ever. Hádam zo 10 rokov nemám telku, takže podobné klenoty mi utekajú, ale ak sa budeš niekedy cítiť mizerne, tak si nájdi niekde v archíve na internete reláciu Svadba na prvý pohľad (alebo tak nejak). Neolutuješ, ver mi :-D.

Cestou do centra mesta sa ešte zastavujeme v garáži u našich hostiteľov. Trampoty s GPSkou tu opisovať nejdem, to by bolo na samostatný +18 report. Tam párty pokračuje a trochu sa zakeciavame a je tam fajn. Jak by nám ani nemohlo byť, keď sa preberá bulvár a prevláda spomienkový optimizmus. Paľko chce strašne ochutnať na domácej pôde čapovaný budvar, tak sa odoberáme do centra mesta. Cestou cez príjemný park s riekou sa dostávame na námestie, kedy úzkou uličkou vybiehame za nejaký sprievod, ktorý vpredu máva vlajkami. Tu sa môj prakokotí radar zapína na 100%, keďže českú vlajku spoznávam hneď, ale tú druhú slovanskú trikolóru s nejakým znakom uprostred chvíľu dešifrujem. Ok je to chorvátska vlajka a očividne je to svadba, takže cajk. Chvíľu tak sledujeme šťastných novomanželov a okolo nás prejde známa persona, ktorú sfleku identifikujem, ako Míru Waňka z FPB/UJD. Aj on ide na svadbu. Dole máš rozpixlovanú fotku, aby si nepovedal, že som ojebávač haha. Zapadneme do vraj legendárnej reštaurácie Masné krámy, kde Paľko dostáva svoj vytúžený polliter. Vraj nie je nič moc. Aj miestni nám povedali, že si máme radšej kúpiť lahváča a sadnúť k rieke. Ale neskúsiš, nevieš. Dáme ešte výhliadku z vysokej zvonice, ktorá je asi najvyšší objekt v okolí, kde trocha pokecáme so správcom o politickej situácií na slovensku, kde sám vyjadruje obavy z politického vývoja u nás a zároveň nám radí destinácie ako Nový Zéland a Kanadu, kde by sme mohli začať nový a šťastný život, keďže je to tu také aké je. Nebojte ujo, už dávno o tom rozmýšľame, len nie a nie sa rozhýbať.

9.9.2023 Lysá nad Labem @ Shibak + NOISE, SCALP, ROŽAVA, UNSOLVED CASE

Cestou ešte stojíme v Tábore, kde si doprajeme klasickú lowcost čínu, ktorú hodnotíme ako ťažký priemer a rúbeme si to do Lysej, aby sme stihli vidieť aspoň posledný bajk závod. Žiaľ, keď prichádzame na miesto, tak už je po všetkom a zvučí sa prvá kapela. Šibák je vlastne zarastený kopec v miernej pahorkatine, kde si miestna bajková komunita urobila veľký bajk park s asi milíon rôznymi skokmi. Neskutočne sympatické miesto, kde sa cítime dobre hneď od prvej chvíle. Je tu aj kopec detí, tak človeku vôbec ani nepríde, že je na hardcorovom koncerte. Ako prvá ide kapelka NOISE z Mělníku.

Čo som vyčítal na internete, tak kapelka mala dlhoročnú pauzu a nedávno sa dali opäť dokopy. Aj keď nie som moc fanušík tohoto strihu hardcore, tak ma to k môjmu počudovaniu celkom bavilo. Podiel mal na tom aj fakt vymakaný bubeník, ktorému to neskutočne odsýpalo. Vysokopoložený spev ma bavil tiež a celkovo z toho išla fajn energia. Druhú kapelku SCALP registrujem už hádam aj 10 rokov a naposledy som ich videl v Lučenci spolu s THALIDOMIDE. Dokonca sa mi marí, že som písal aj recku na ich mini CD. Ich nahrávky ma moc nebavia, no naživo to bola príjemná záležitosť. Dosť veľký podiel mal na tom riadne dynamický spevák. To tomu celému dodalo tú správnu energiu.

ROŽAVA to už zaklincovala k dokonalosti svojou temnotou, práve keď slnko úplne zapadlo a z lesa sa vracali ozveny naechovaných gitár. Nové songy idú viac do emoviolencu, kde sa chalani neboja zakomponovať aj melo vokály. Sakra som unesený aj napriek zahuhňanej gitare. Rytmičák zasa znie, ako vystrihnutý zo "St. Anger" a to mi robí moc moc dobre. Má to emócie, energiu, mrte rytmických zmien ... Toto ťa nemôže nudiť. Budúci rok v máji chceme chalanov dotiahnuť na slovač, tak ak máš záujem zdemolovať klub aj vo svojom meste – kontaktuj ma haha. Na rade sme my a musím povedať, že takto hrubo som koncert asi ešte nikdy nedojebal. Vajco ani Iwo tiež prikladajú ruku k dielu, ale ľudia sa bavia a to je hlavné. Po sete ešte naložíme veci a sadáme ku stanu, kde sa odpálim až tak, že sa odtiaľ už nepohnem. Poslednú kapelku teda vypúšťam a sediac na paletách, pozorujúc hviezdy kecáme až do nejakej pol jednej. Aj mi toho trochu bolo lúto, že sme s chalanmi z ROŽAVY ani poriadne nepokecali, ale snáď si to vynahradíme nabudúce u nás. Afterparty pokračovala Djom až do 4 rána, kedy podľa svedkov asi došla nafta v generátore, no o hodinku na to začali úradovať pilčíci a tak sa ráno celkom bavíme na osudoch chalanov z kapelky SCALP, ktorí cez noc vlastne ani nespali.

My sa ráno pobalíme celkom rýchlo a niečo po 9 vyrážame. Osadenstvo festu ešte dospáva, takže prcháme bez rozlúčenia. Cesta domov je solídnym 6 hodinovým peklíčkom a keby nebolo jednej udalosti, tak by to ani nestálo za reč. Áno, náš basák Iwan sa vybral na pumpe na WC, ktoré bolo spoplatnené a podľa jeho slov, mu to nechcelo zobrať peniažky. Tak sa vybral von. Ku koncu malej potreby si všimol za sebou policajnú dodávku. Áno dámy a páni, tentokrát to bude za 500kč :-D. To nevymyslíš. S Vajcom iba neveriacky čumíme, a bavíme sa ako sa Iwan vykrúca. 1312 foreva.
Dík za všetko!