CAMELEON, MYCOP, DAMATO (6.7.2018, Banská Bystrica, Farhof)

NAPALM DEATH IS DEAD / SPACEGRINDER / CUNTS / SEDEM MINÚT STRACHU MC

Sami sobě #6 / 2002

Balkánsky syr

POZVÁNKA NA SKAPAL PES FEST 2014
V Trebišove Skapal pes?

Prvý septembrový víkend (5.-6. 9.) sa na Novej Koronči pri Trebišove uskutoční dvojdňový multižánrový festival Skapal pes fest. Festival nadviaže na úspešný vlaňajší ročník a opäť svojim návštevníkom ponúkne inšpiratívny program, zostavený v štýle DIY (do it yourself – zrob sebe sam/a). Lákadlom bude poľská legenda SKAMPARARAS a talent na nové talenty (prvý koncert tu odohral LUNOCHOD, ako nováčik hrali FÚZY MÚZY a iní)

Názov festivalu je ironickou odpoveďou (aj výčitkou súčasne) množstvu šikovných ľudí, ktorí týmto porekadlom kriticky opisujú stav kultúry mimo centier väčších miest. Organizátori chcú druhým ročníkom ukázať, že kultúra nevzniká vo vzduchopráznde a že na fakt pohodkový festival netreba nutne veľkých sponzorov, tlačenku vo veľkých médiách ani bohatého tatka. "Bude to iba také, aké si to spravíme. Ak sa nám to podarí, bude tradícia. Ak nie, tak spomienky. U nás je festivalov fakt veľa, ale všimli ste si, že na plagátoch sú stále tie isté kapely, len napísané v inom poradí? (smiech). Sám seba si viem predstaviť možno na dvoch, ktoré však organizujú rovnako naši kamoši. Najlepší festival je taký, aký si spravíš. A som úprimne rád, keď sledujem, ako sa kultúra opäť vracia ku koreňom - tie sú pod zemou - underground. (smiech)," povedal Viktor Pončák, jeden z organizátorov.

Skapal pes fest kladie dôraz na samoorganizáciu, metódu Do it yourself, kedy sa nespoliehame na to, kto pre nás čo pripraví, ale každý z účastníkov festivalu sa stáva jeho súčasťou, tvorí jeden celok, za ktorý nesie zodpovednosť. Festival nerobí dramatické rozdiely medzi kapelou, diskutujúcimi, preformance, DJom, účastníkmi, pedagógom z detského kútika, alebo legendou svojho žánru.

Všetko začne v piatok 5. septembra vernisážou inovatívnej trebišovskej galérie Koniareň. Hudobne bude piatok na Kapybara stejdži zameraný na folk a punk. Vystúpi Moski s projektom PANKPOP v hardiščanskom nárečí, anarchopunkáči DÁŠA FON FĽAŠA a HLEDÁNÍ z českej Orlové. Potom si svoju premiéru zažijú angažovaní intelektuálni pankáči MY O VLKOCH, ktorí uvedú košickú stálicu the PELIKANOS v novom obsadení. SAŠA PALINKAŠ zo Srbska spieva v srbskom východoslovenskom nárečí a bude spolu s O.Z. Zemplínsky valal aj diskutovať. Piatkový večer uzavrie DJ Stan Ramones a DJ SevenMinutes.

Sobota je zase dosť nasekaná. V Kine Koronch nám začnú deň michalovskí FreeDom rozcvičkou mozgov - dajú nám populárny pub quíz. Moderované diskusie budú v réžii českého Nesehnutí o obchode so zbraňami, Dana z Orlové a DÁŠU FON FĽAŠA o kultúre a metódach DIY (Do it yourself) a Marínku Somarinku predstaví aj pani spisovateľka Marka Staviarska, ktorá sľúbila, že nám aj niečo prečíta, hoci jej knižka pre deti vychádza až v októbri. A čerešničkou pre ľudí, ktorí sa radi žašívajú bude v Best of fest Anča 2014 - asi desať najúspešnejších animovaných filmov z rôznych kútov Európy.

Potom sa celý deň budú hrať všelijaké moderné párty hry ako Cornhole, Laddergolf, Pétanqe, (ku večeru aj Kapybara drinking games), ale aj tradičný futbalový a calcettový turnaj, alebo workshop s lukostreľbou. Skapal pes fest je pre deti v pohode. Na deckovisku ich čakajú panie pedagogičky, farbičky-čarbičky, trampolína, pieskovisko a kadejaké fajnotky. Kapybara stage bude v sobotu v štýloch reggae ale aj elektornických liquid, jungle, neurofunk, deep dnb ktoré budú mastiť košickí a rožňavskí djs.

Skapal stejdž v sobotu začne oipunk PORUCHA s trúbkou z Humenného, potom sabinovská dvojica BRITNEY PORN, svoj prvý koncert zažijú aj prešovčania YEKTAL, ktorí bez spevu spájajú budapeštianský štýl (MÁSFEL, KORAI OROM...) s prešovskými prvkami a nepodobá sa to skoro na nič známe. Kapela HAXLLY ORCHESTRA zo Svidníka hrá energický surfrock. "Teší nás veľmi dobrá spolupráca (nielen v rámci iniciatívy festivalu Pohoda, ktorá zbuntošila najdôležitejšie festivaly na Slovensku na podporu nitrianského klubu Mariatchi) s Richťom z Nitry, teda Bandaska sound, ktorý nám odporúčil aj LOST SOULS."

Festival poskytne priestor zaujímavým diskusiám, besedám, workshopom, ale návštevníci sa budú môcť vyžiť aj športovo (futbal, cornhole, pétanque...) a taktiež si preveria svoje vedomosti v zábavno-náučnom kvíze. Literárny stan ponúkne kvalitné knižné tituly a má pripravených viacero súťaží a happeningov. Rodičia si môžu svoje ratolesti "odložiť" v detskom tvorivom kútiku (Deckovisko), v ktorom sa pod vedením pedagogičky nudiť určite nebudú. V skorých večerných hodinách sa predstavia lokálne kapely, hrajúce prevažne alternatívny rock, surf-rock či punk. Keďže sa organizátori Skapal pes festu zapojili do festivalových sobôt v nitrianskom klube Mariatchi, festival príde podporiť aj Richťo, ktorý klub vedie a zahrá dídžejský set. Vyvrcholením sobotnej noci bude legenda v žánri ska/reggae SKAMPARARAS z Poľska, ktorí zaručene rozhýbu každého.

"Mnohí ľudia si minulý ročník Skapal pes festu foneticky spájali so štýlom SKA, preto sme si povedali, že prečo nie. Oslovili sme asi najväčšiu poľskú legendu SKAMPARARAS a oni súhlasili. Na scéne sú už viac ako sedemnásť rokov."

Organizátori všetkým odkazujú: "Príďte sa zabaviť a podporiť fajnu vec v našom/vašom meste."

Ďalšie informácie a podrobný program festivalu nájdete na stránke: www.skapalpesfest.sk
 Autor: Monika Timková