PUNKGEN
| NOVINKY | KONCERTY | FOTOARCHÍV | RECENZIE | ROZHOVORY | ČLÁNKY | SÚŤAŽE |
| DISTRO | LABEL | ARCHíV FANZINOV | PREKLADY TEXTOV | RECEPTY | GUESTBOOK |
RSS
POZÝVAME:
So 23.12.2017
the WILDERNESS (SK), COCO BONGO (SK), NABOSOPOSKLE (SK)
benefit pre Food not bombs Košice

Košice, Collosseum

plagát
.. ostatné koncerty

NOVINKA V DISTRE:

V/A SCHMEICHEL KABINET 666 - LATINO & CZECH COMPILATION (TOTALITARIANISM STILL CONTINUES)
4.00 €

NAJNOVŠIE FOTKY:
SAMORAST, GATTACA (9.12.2017, Trnava)

NAJNOVŠÍ ROZHOVOR:
BALKI: "To, že niekto pomaly schválne spieva falošne, prípadne vedome generuje otrasný zvuk, to nie je autentický punk, to je z hudobného hľadiska jednoducho pičovina."

NAJNOVŠÍ REPORT:
SAMORAST, GATTACA (9.12.2017, Trnava, Kubík)

NAJNOVŠIA RECENZIA:
BROKEN DEAD - Extent of pain CD

NAJNOVŠÍ ČLÁNOK:
V úzkostnej depresii vzbury

NAPOSLEDY NASKENOVANÝ ZIN:
Express your feelings #10 / KAZ #5 / 0

NAJNOVŠÍ PRELOŹENÝ TEXT:
OI POLLOI - We dont need them

NAJNOVŠÍ RECEPT:
Cuketa na kari











Rozhovor BALKI: "TO, ŽE NIEKTO POMALY SCHVÁLNE SPIEVA FALOŠNE, PRÍPADNE VEDOME GENERUJE OTRASNÝ ZVUK, TO NIE JE AUTENTICKÝ PUNK, TO JE Z HUDOBNÉHO HĽADISKA JEDNODUCHO PIČOVINA."
Možno sa niekto bude pýtať, čo robí tu rozhovor s niekým, kto sa nepohybuje vyslovene v hardcorovej scéne. Balkiho poznám už viac ako desať rokov a viem, aké postoje zastáva a práve tomu som prispôsobil aj pár otázok. Chcel som hlavne ukázať, že aj obyčajný "neopankáč" (za toto označenie ma zabije hehe) má veľakrát vyzretejšie názory, ako hociktorý iný samozvane uvedomelý hardcorák. Inak hrá aktívne v kapelách už viac ako 17 rokov a tento rok sa mu podarilo zorganizovať malý multižánrový festival v SNV. Nemalá časť rozhovoru sa točí okolo politiky v punku, lebo mám pocit, že sa poslednú dobu na ňu jaksi (možno aj cielene) zabúda.
Wrbo


Wrbo: Pohybuješ sa na tomto poli už skoro 20 rokov. To je viac než úctihodná doba.
Ak by si mal porovnať seba ako puberťáka, dvatsiatnika a seba tu a teraz, nastal nejaký radikálnejší posun, či zmena z hladiska tvojho vzťahu k smerovaniu spoločnosti a okoliu, či punku ako takému? Dá sa brať ešte punk ako skutočný protest aj v súčasnosti? Predstavuje ešte vôbec nejakú hrozbu? Ak áno - akú?


Balki: Takže hneď prvou vetou si ma pekne zložil, a síce si pripomenul cteným čitateľom a hlavne mne, aký som ja už starý chuj, dík moc! :D
Ale k veci. Na túto obšírnu tému by sa dalo napísať snáď pol knihy, ale ak chceme, aby to ľudia prečítali aspoň do konca prvej otázky, skúsim to čo najviac skrátiť. Rozdiel medzi mojím "ja" v minulosti a teraz samozrejme určite je. Tým, že si na tomto svete stále dlhšie, nabaľujú sa na teba rôzne informácie, vedomosti, problémy, skúsenosti, jednoducho máš toho v tej svojej hlave stále o čosi viac. V tých mladých časoch bola z dnešného pohľadu väčšina vecí relatívne jednoduchá (aj keď samozrejme z toho aktuálneho sa to javilo inak). Toto ale platí všeobecne, bez ohľadu na nejaký hudobný alebo životný štýl. Tú vývojovú krivku, ktorú si naznačil (puberťák - dvadsiatnik - súčasnosť) by som možno jednoslovne opísal zhruba ako "rebélia - precitnutie - nadhľad". Čiže samozrejme, v tých začiatočných časoch ten punk rozhodne znamenal protest, ale postupne to od tej rebélie prešlo k niečomu - no nazval by som to asi plnohodnotnejšiemu. Dnes si nemyslím, že najhlavnejšou úlohou punku je protest. Poďme sa na to pozerať cez muziku. Punk-rock by mal byť podľa mňa v prvom rade o tom, aby sa ľudia pri počúvaní hudby aj zamysleli nad témami, o ktorých tie skladby sú. Samozrejme, väčšina kapiel, resp. textárov - vrátane mňa - dáva do toho aj ten svoj osobný názor, ale to ešte neznamená, že ho poslucháčovi vnucujem, alebo očakávam, že s ním musí 100-percentne súhlasiť. Podstatné je, aby sa zamyslel nad danou problematikou, pretože kapela o nej hovorí zrejme z dôvodu, že je to nejaké "issue" (nenapadá ma slovenský ekvivalent) v tejto realite. Samozrejme, že každého hudobníka poteší, ak sa s ním poslucháč stotožňuje, ale ja si myslím, že rovnako v pohode je aj: "Chlapi, počúval som tú vašu vec, máte pravdu, toto je problém, je to téma, ale ja mám na to celé troška iný názor." Teda ako vravím, podstatné je to, aby bol človek "prinútený" zamyslieť sa a dospieť k nejakému vlastnému pohľadu. A hrozba? Poslednými vetami je to myslím vysvetlené. Nebezpečenstvom pre spoločnosť sú práve jedinci - ovce, ako je dnes populárne ich nazývať. Samozrejme máme množstvo záujmových skupín, ktorým udržiavať masy v nevedomosti vyhovuje, a z tohto pohľadu pre nich ten inteligentný punk a celé podhubie určitou hrozbou asi naozaj je :)

Wrbo: Kedysi sa s obľubou písalo o tom, že práve punk nastavuje zrkadlo spoločnosti. Myslím, že úpadkovú formu v niektorých prípadoch reprezentuje dokonale :-). Čo ale tá druhá strana? Už tá spomínaná aktívnejšia? Aby sa dostali prezentované myšlienky aj k širšej verejnosti, musí kapela (či jednotlivec) vyjsť zo svojej nory (napr. prípad the WILDERNESS a ROZPOR na Pohode) a podať ich nejakou formou ďalej nezasväteným dušiam. Tu ale narážame na prvý z mnohých mantinelov - dá sa potom ešte stále hovoriť o DIY autentickom punku? Na druhú stranu, má vôbec cenu hrať koncerty v kluboch pre 30 známych, ktorí zdieľajú podobné názorové hodnoty a neposúvajú tak ten presah ďalej, keďže o tom všetkom už dávno vedia a sú s tým ako tak stotožnení? Kde ty definuješ tú pomyselnú hranicu, kedy je punk ešte autentickým punkom a kedy tú autentickosť už stráca?

Balki: Heh, intro tejto otázky si zhodnotil dobre:) Viem sa vžiť do situácie z oboch pohľadov. V prvom rade absolútne súhlasím, a je to vlastne aj logické, že ak chceš osloviť svojimi myšlienkami čo najširšie publikum, je asi nutné hrať aj na akciách, ktoré povedzme nie sú čisto punkové, alebo vôbec nespadajú do nejakej UG scény. Toto je aj jeden z dôvodov, prečo som sa tento rok rozhodol organizovať multižánrový festival. Ak by chcel za to niekto kritizovať kapelu, že nie je akože autentická, t.j., že punková kapela musí byť v tomto smere radikálna a hrať len na "príslušných" koncertoch, tak čo na to povedať. Je to teoreticky na našu vlastnú škodu. (plus nehovoriac o tom, že to zaváňa fašizoidným prístupom). Ak by to naozaj bolo z nezištných dôvodov, viem tolerovať vystúpenie punkovej kapely "doraz" aj v TV Markíza. Nie každý má ale na takéto niečo žalúdok, silu a chuť všeobecne, a teda ako vravím, dokážem pochopiť aj to videnie z druhej strany. Predsa len aj tú hudbu sme začali (teda určite väčšina) robiť preto, lebo ťa jednoducho baví hrať a dostávať za to skôr tú pozitívnu väzbu. Pre muzikanta je koncert jeden z najvyšších levelov zadosťučinenia. Ak sa navyše odohráva v dobrom prostredí s ľuďmi, ktorých je tam hoc len desať, ale plne sa s tebou stotožňujú, tak je to úplne skvelé. Mňa osobne by rozhodne menej bavilo hrať pre ľudí, ktorí ťa vôbec nechápu, ale len pozerajú, čo má toto celé znamenať, pritom ich môže byť v hľadisku aj 5000. (pozor, čistá teória, v živote som pred 5000 ľuďmi nehral:). Prípadne dokonca pre nejakých povedzme úplných idiotov, ktorým by síce bolo dobré čo to našou muzikou povysvetľovať, ale bol by to asi dosť znechucujúci zážitok. Teda aby sme to zhrnuli: prospešnejší pre spoločnosť by bol ten prvý variant, ale treba naň "gule" a úplne by som nezatracoval nikoho, kto ich jednoducho nemá dosť veľké. Verím, že ľudia chápu, čo tým chcem vlastne povedať, nie že budem za kokota :D
Hranica toho pomyselného autentického punku sa pre mňa stráca v momente, ak práve skladby a texty prestávajú byť autentické a úprimné a ich komponovanie sa stáva vzhľadom na celkový výsledok akýmsi kalkulom plným kompromisov. Pozor, myslím ten ideový a štýlový kalkul. To, že niekto pomaly schválne spieva falošne, prípadne vedome generuje otrasný zvuk, to nie je autentický punk, to je z hudobného hľadiska jednoducho pičovina.

Wrbo: Oprav ma ak sa mýlim. Prvú kapelu si zakladal okolo roku 2000. Najskôr ZOPSAHLAVA, potom HOLY FUCKT! a nakoniec zatiaľ posledná je VÝHRADA SVEDOMIA. Čo pre teba jednotlivo znamenala (či znamená) každá kapela, v ktorej si sa angažoval?

Balki: No, tak úplne prvú kapelu som veru založil už v roku 1997, volala sa MC PEŤO & BARBAR MATÚŠ, a to by si nechcel počuť kámo :D Každopádne ako vravíš, seriózna vec bola až ZOPSAHLAVA, ktorá fungovala 10 rokov. Znamenala a aj znamená pre mňa stále najviac, pretože práve s ňou som si prešiel úplne všetko, od totálnej nuly, keď sme zistili, že nástroje treba zladiť dokopy, až po vydávanie albumov. Po jej rozpade som začal fungovať v ďalších dvoch. Kým HOLY FUCKT! bola skôr taká umelo vytvorená vec, VÝHRADA SVEDOMIA vznikla úplne prirodzene, keďže jej členovia tvorili vlastne alternatívnu koncertnú zostavu ZOPSAHLAVY. Medzitým ešte prebehli rôzne mini projektíky, ale tie viacmenej nestoja za zmienku. HF! sa začiatkom tohto roka rozpadol, napriek tomu mi táto kapela dala taktiež svoje, hlavne trošku nový rozhľad po hudobnej stránke + kopec nových kamarátov a známych. Čiže čo sa týka kapiel, VS je teraz moja hlavná a jediná priorita.

Wrbo: MC Peťo a Barbar Matúš znie náhodou skvele :-). Nespomenieš si na nejaký úryvok z Vašeho textu :-)? Myslím, že slovenská pop music 90-tych rokov zanechala výzarné defekty v každom z nás :-).

Balki: No to práve nemalo texty (chvalabohu), to bol čistokrvný UG elektropop :D Mali sme aj nahrávku, ale asi sa časom niekde stratila. Musím sa skontaktovať s Barbarom a zistiť :D

Wrbo: Za tie roky sa museli na teba nalepiť nejaké úsmevné historky z koncertov, či nahrávaní. Bolo by fajn nejaké podstatné, či už pozitívne alebo aj negatívne vypichnúť :-).

Balki: V podstate možno takmer každý druhý koncert prináša nejakú situáciu, ktorú si zapamätáš na veľmi dlho. Aby som to čo najviac skrátil, skúsim vypichnúť len jednen zážitok, pozitívno-negatívny :D Odohral sa ešte v roku 2007 a kto pozná tvorbu ZOPSAHLAVY, bude mu príbeh aspoň zčasti známi. Mali sme vtedy booknutý dvojkoncert so zastávkami v našom krásnom hlavnom meste a na druhý deň v Hlohovci. V Bratislave to však začalo byť podozrivé od začiatku. Najskôr sme boli dosť šokovaní z klubu a prostredia, potom informáciou, že o 22:00 sa musí skončiť, čož pri štyroch plánovaných kapelách už teraz nevychádzalo. Navyše my sme mali v ten večer "tú česť" hrať ako poslední. Postupne za nami chodil organizátor (pozdravujem Atticusa :), ktorý nám stále po troške odoberal z času, a tak z pôvodne dohodnutej hodiny to bolo zrazu len 45 min, potom pol hoďky, potom 20 minút a nakoniec nám prišiel povedať, že či by bolo ok, ak by sme zahrali len tak 2-3 veci :D Nič sa nedalo robiť, išli sme teda do toho s tým, že bude ako bude. Pekne sme sa na pódiu roložili a nazvučili, a v okamihu začatia nášho setu prišiel majiteľ a oznámil, že je desať a akcia končí :D A tak sme sa zasa naspäť zložili a odkráčali z pódia preč. Na toto sme sa tam jebali z východného Slovenska, ukázať, ako sa vieme rozložiť a zložiť :D (neskôr sme to ale hodnotili možno aj ako dobrú vec, keďže môj stav bol už v tej chvíli po celodennej ceste zo Spišskej a čakaní v klube asi taký, že som do gitarového efektu namiesto adaptéra strkal nabíjačku od Nokie :D). Šli sme teda na ubytovňu, kde sme sa asi siedmi prepašovali do dvojmiestnej izby a mali sme čo robiť, aby recepčný nepovyhadzoval aspoň nás cezpoľných. Na druhý deň ma z toho vyčerpania a stresu šlehlo o zem uprostred čínskej reštaurácie v Auparku, čiže na špinavých a zaručene zdrogovaných pankáčov miestna smotánka okamžite nasadila políciu a po dôkladnom usúdení aj záchranku. Skryl som sa ale na hajzly a čakal, kým nezmiznú. Úspešne. Na to sme sadli do auta s nádejou, že celé toto peklo si vynahradíme na dnešnom koncerte v Hlohovci. Presne v momente, keď sme naštartovali auto, dostávame telefonát: "Dnešný koncert sa ruší, majiteľ klubu sa včera obesil." Tak toto už bolo naozaj dosť aj na koňa. Neostávalo nič iné, len sa vrátiť domov a v tej chvíli nás napadlo, že vo Spišskej je dnes dobrý koncert, tak sa aspoň poponáhľame a zrelaxujeme po tomto katastrofálnom výlete tam. Pred Popradom nás ale zastihla extrémna snehová búrka, na diaľnici bolo vidno tak na meter a išli sme asi 20, no fakt sme mali strach o životy. Keď sa nám po tomto utrpení podarilo dostať konečne bezpečne domov, valíme si to rovno aspoň na záver koncertu, ale môžete hádať, čo nás tam čakalo - papier na dverách "Koncert zrušený" :D No čo ti poviem, krásny koncertný víkend za nami :D

Wrbo: Povedal by si si už vtedy na začiatku, že muzika bude tvoriť podstatnú časť tvojho života? Aký je tvoj recept na to, že aj po tridsiatke sa tomu venuješ stále s patričným zápalom?

Balki: Ja som už niekde hovoril názor, že podľa mňa sa človek rodí s tým, že je na niečo predurčený. V tom, že budem robiť v živote tieto veci som mal jasno snáď od doby, keď som mal 4-5 rokov a videl som v telke nejaký metalový koncert. Keď sa k tomu neskôr pridalo aj to "ideologické" rozhranie, bolo to definitívne. Spočiatku šlo však čiste len o kapelu, a ten zápal teda smeroval len k jedinému bodu. Teraz je toho nadšenia samozrejme o troška menej, a navyše sa už viac prerozdeľuje aj na iné aktivity okolo muziky a scény. Tým ale práve samotná kapela trošku trpí, čo mi je ľúto. Recept na to neexistuje, buď jednoducho taký si, alebo nie.

Wrbo: V nejednej svojej kapele ste razili pravidlo o tom, že ste presvedčení nevoliči. Dokonca sa mi marí, že ste v deň volieb organizovali akcie s názvom "Ja volím muziku". Vieš sa s tým stotožniť ešte aj v súčasnosti, keď sa extrémna pravica tlačí do politického diania čoraz viac a získava podporu spoločnosti?

Balki: Je to tak. Od volieb v roku 2002, čo boli jediné voľby, ktorých som sa zúčastnil, som organizoval vždy na deň volieb kvázi protestnú akciu "Ja volím muziku!" (predtým ešte pod názvom "Nám je to jedno"). Po zmienených voľbách ‘02 som si frustrovaný povolebným vývinom povedal, že prístup "volím menšie zlo" absolútne nespĺňa nejaké moje predstavy, a tak som sa definitívne rozhodol, že jednoducho odteraz nie som ochotný podporiť svojím hlasom nikoho. Nikdy by ma však ani vo sne nenapadlo, že situácia môže dospieť do súčasného štádia. Parlamentné voľby 2016 mi však dali (a nie len mne) poriadnu facku a skladba "Presvedčený nevolič" od VÝHRADY SVEDOMIA sa dá momentálne brať už len ako recesia. Bohužiaľ naša slovenská spoločnosť dospela až do štádia, kedy som bol nútený svoj postoj prehodnotiť, pretože ak nechceme, aby sme sa zobudili naspäť v nejakej diktatúre, nezostáva nič iné, len sa vrátiť k pokryteckému hlasovaniu za to menšie zlo. Predpokladám, že podobný scénár sa odohráva u mnohých ľudí. Ťažko ale povedať, ako to dopadne do budúcnosti. Veľa môžu napovedať najbližšie voľby do krajských zastupiteľstiev (v čase tejto odpovede sme 2 týždne pred nimi). Jediná istá vec je, že sa dočkáme stúpajúcej účasti.

Wrbo: Nestáva sa, že Ťa prekvapia tvoji dlhoroční známi z ničoho nič sympatiami k pravicovému extrémizmu, či otvoreným velebením kotlebovcov? Čo robíš v takom prípade? Je kamarátstvo viac, ako nejaká politika? Alebo si neoblomný a nemilosrdne atakuješ podobné prejavy hlava nehlava?

Balki: Stáva sa to rovnako mne, ako každému. Ak to zoberiem veľmi prehnane, nástup krajnej pravice so sebou nesie aspoň jeden zaujímavý pozitívny aspekt - a síce pekne sa to naše okolie vyfarbilo a aspoň vieš, kto okolo teba chodí. Bohužiaľ okrem prekvapenia to býva často hlavne veľké sklamanie. Musím povedať, že s nejakým extrémne otvoreným velebením som sa v mojom najbližšom okruhu úplne nestretol. Ľudia sem tam naberú odvahu na "husté reči" po značnom množstve požitého alkoholu, ale za normálnych okolností tí prípadní kotlebisti skôr držia hubu a zbytočne neprovokujú. Je to samozrejme ale spôsobené hlavne tým, v akom prostredí sa ja osobne pohybujem. Tiež by si asi nešiel do nejakej bašty ĽSNS na celé ústa kydať, že váš Magián je blázen. Musím sa priznať, že v tomto smere som miestami už tak trošku rezignoval. Konštruktívna debata s presvedčeným kotlebistom je takmer utópia. Ja som už starší človek a nemôžem sa toľko zbytočne rozčuľovať :) (teraz ale nechcem zasa hádzať všetkých do jedného vreca, naozaj poznám aj pár ľudí, ktorí sú síce na tej opačnej strane, ale aspoň dokážu viesť dialóg na serióznej úrovni). Navyše mi príde, že častokrát pri týchto diskusiách zohráva podstatnú rolu Dunningov-Krugerov efekt. Treba si preto hlavne uvedomiť jednu vec. Sú ľudia, ktorí nerozmýšľajú nie preto, že nechcú, ale preto, že to jednoducho "nevedia". Príroda nenadelila každému rovnako, a tak nemôžeš byť ku všetkým, ako píšeš, nemilosrdný a atakovať hlava-nehlava. Žijeme v komplikovanej dobe, čo sa týka politickej situácie (a to nie len u nás + a to nie len, čo sa týka pravicového extrémizmu), treba len veriť, že aspoň tí, ktorí sú toho schopní, otvoria oči, a situácia neprerastie do niečoho naozaj zlého. Samozrejme treba aj bojovať - osveta prostredníctvom muziky a vecí s ňou spojenej je myslím ideálnou formou.

Wrbo: Nemáš niekedy pocit, že kapely z východného slovenska trochu trpia tým, že pochádzajú z miest akých pochádzajú? Hrajú X rokov a len náhodne sa dostanú za hranice svojho okresu, či kraja - česť výnimkám. Poväčšinou sa stávajú ťažko lokálnymi záležitosťami a i keď vo svojích mestách môžu mať početný fanklub, za spomínanými hranicami už tomu tak poväčšinou nie je. Registruješ to?

Balki: V prvom rade je to celé o tom, ako dobrú tvorbu kapela produkuje a ako na sebe maká. Poloha je tiež jeden z faktorov, ale určite nie ten hlavný. Dobrá kapela sa dostane za hranice svojho regiónu bez ohľadu na to, či je zo Žiliny, alebo z Trebišova. Celá vec je v podstate jednoduchá. Keďže v tejto našej scéne sa hrá v 99% prípadoch za cesťák a organizátori koncertu majú priemerne rozpočet povedzme 30 € na kapelu, stačí si pichnúť do svojho mesta na mape kružítko a raz dva vidíš okruh, ako ďaleko sa asi tak môžeš dostať. Rozdiel je v tom, že ak si z Michaloviec (s tým, že na Ukrajinu hrať asi nepôjdeš), tak máš z toho pomyselného kruhu už len polkruh, ktorý dosiahne naozaj tak maximálne po hranice východného Slovenska. Ale ak si zo západu, obsiahneš v podstate západ aj stred a navyše pri troche šťastia hráš aj u susedov na Morave. Vďaka tomu to tak potom vyzerá, že kapely z východu sa nikde nedostanú, ale v skutočnosti sa dostanú rovnako ďaleko ako všetci ostatní :) Ver tomu, že v Bardejove môžeš mať kapelu, o ktorej už za Bystricou nikto nepočul, ale v južnom Poľsku na nich chodí plný klub. Každopádne ako som napísal na začiatku, ak nechce byť kapela lokálnou záležitosťou, musí na sebe v prvom rade poriadne makať. V konečnom dôsledku aj tie výjazdy sa dajú poriešiť šikovnejšie, ak sa chce. Ak ale teraz pominieme koncertnú stránku, v dnešnej informačnej dobe je hovoriť o nejakých lokálnych veciach až trošku srandovné. Staršie ročníky by ti raz dva vysvetlili, ako bolo kedysi potrebné posielať poštou ručne napísané listy, keď si chcel napríklad dohodnúť koncert niekde mimo mesta. Dnes napríklad dokážeš vyrobiť solídnu nahrávku v garáži a ešte v ten deň ju môže počúvať celý svet, tak o akej lokálnosti sa tu sakra bavíme?? :)

Wrbo: Rád sa pýtam kapiel na punkovú minulosť spojenú s ich mestom. O SNV mi niekedy s poriadnym zápalom rozprával dobový pamätník Dzuro (ak to náhodou čítaš, ozvi sa!) až neskutočné príbehy okolo koncertov a kapiel. Čo všetko si registroval ty? Aké zázemie vybudoval punk v SNV a ktoré kapely, či organizácie, ktoré tam fungovali, by stáli podľa teba za zmienku?

Balki: Ja zasa rád na tieto tvoje otázky čítam odpovede :) A niekedy som z nich dosť prekvapený, keď ľudia opisujú, ako v ich končinách nebola takmer žiadna alebo len malá scéna. Veru Spišská ma naopak vzhľadom na svoju veľkosť (a aj polohu a ekonomickú situáciu) až priam neuveriteľne bohatú históriu. Ja to síce "naživo" mapujem až od prelomu tisícročí, ale samozrejme z rozprávania viem, že punk funguje v SN minimálne od začiatku 90-tych rokov.
Kapely:
Medzi prvých priekopníkov patrili kapely ako EKZÉM (s dvoma ľuďmi z tejto kapely som mal neskôr tú česť hrať v HF!, čiže aj odtiaľ tie story z prvej ruky), potom projekty, po ktorých sa - pokiaľ viem - toho moc nezachovalo ako EXLEX, FLAWERS, PAPAYEGORO, TPZJ, HKP, ďalej STAINLES V.D., AKUTOL, HAPPY DAYS (nahrávky vieš nájsť na nete). Asi v roku 95 ale začali hrať DECIS, prvá naozaj seriózna punková kapela, v tej dobe to dotiahla určite najďalej, keď po nej ostali až tri kvalitné albumy, SIMILY (predchodca dnešných SMOLA A HRUŠKY), CLIFTONS (ktorí sa ale po krátkom čase rozišli a dali sa naspäť dokopy až v r.2008). Na prelome tisícročí prichádza takpovediac druhá generačná vlna a vznikajú BEZ REŠPEKTU, po chvíli premenovaní na JAKUTIN a hrajú až do 2010, zároveň ZOPSAHLAVA, v podstate s rovnakým dátumom začiatku aj ukončenia činnosti, ale na miestne pomery s naozaj bohatou zbierkou tak koncertov ako aj albumov, a u ktorej sa dá povedať, že tú "lokálnosť" určite presiahla. Bol tu aj crust/hc v podobe SCORBUT, krátko účinkovali aj PIATOK 13. / ROZDIEL, neskôr vlna takého novodobejšieho (FTP), či jednoduchšieho (PREZIDENT KLAUN) punku. Mnoho z týchto kapiel sa po roku 2010 rozpadlo a utvorili sa z nich nové - VÝHRADA SVEDOMIA, HOLY FUCKT!, ROZDIEL. Reálne je momentálne v SN na scéne CLIFTONS ako top, VÝHRADA SVEDOMIA a povedzme že aj BIGĽAYZ a NIČITEĽ, ktorí ale sami seba celkom do punku asi neškatuľkujú. Potom je tu ale ešte najnovšia vlna mladých, za čo som naozaj rád, pretože "po nás" tu bola neskutočná diera - TEN MORE MINUTES (grunge), COCO BONGO (hc-punk), POD ALTÁNKOM (ťažko alternatívny punk :D). Nespomenul som ale ešte asi najlegendárnejšiu a v podstate najstaršiu UG kapelu z nášho mesta, a to preto, lebo samu seba myslím vždy označovala len ako ska/reagge a pod., ale podľa mňa to bol miestami punk jak sviňa - ČO KOHO DO TOHO. V rámci tej doby, kedy hrali, dosiahli títo ľudia priam neskutočné, miestami pre mňa až ťažko uveriteľné veci. Ospravedlňujem sa vopred všetkým, na ktorých som zabudol. Zaujímavý fenomén, ktorý samozrejme funguje vo viacerých mestách, ale v SN veľmi výrazne je to, že tú muziku robia stále tí istí ľudia, len sa raz za čas pomenia medzi kapelami, prípadne sa utvoria nové. Vystihovala to populárna hláška - "štyria ľudia - päť kapiel" :)
Kluby:
Veľký a dlhoročný problém SN. Kým v celých 90-tych rokoch až v podstate do cca 2008 to zastrešoval okrem legendárneho Semaforu (predtým známym tiež ako Domovina) aj Kameňák a dokonca kruto UG priestor na periférií mesta s názvom Podskala, od tej doby to ide dolu vodou a s tou scénou je to naozaj ako s nejakými Nomádmi. Po konci "Semáku" prišiel ešte Semafor 2, po krátkom čase však skončil aj ten a celé sa to začalo presúvať už do troška divnejších miest - najprv pivnica s názvom Rock pub II, potom dokonca herňa Interactiv. Ďalšia krátka ale výrazná zastávka bolo LP café, po zmene majiteľov premenované na MišMaš. To bolo asi z môjho pohľadu naozaj také posledné miesto, kde sa to celé zgrupovalo. Momentálne sa občas robia koncerty v podniku Legenda (ktorý sa ale otvára čiste iba pre akcie), komunita okolo týchto vecí sa zvykne stretnúť aj v Rese a najnovšie máme za sebou už aj akciu v pizzérií ... je to ťažké. Skutočný koncertný/komunitný klub rozhodne v SN dlhodobo chýba, a tým pádom celé to podhubie, teda to, čo z neho ešte aktuálne zostalo, výrazne trpí. Situácia je taká, že najviac ľudí asi stretnem na skúškach kapiel v jednotlivých garážach, kde aj ten punk je stále cítiť asi najvýraznejšie ...
Ľudia a organizácie:
Vo Spišskej sa určite nájde aj viacero osobností, ktorí to tu celé nejakým spôsobom či už budovali/budujú, alebo aspoň udržujú. Pre mňa je to v podstate každý človek, čo pri tej muzike a celkovo komunite vydržal, napriek veku, práci, manželstvu, deťom, či dokonca zdraviu. Z minulosti musím spomenúť hlavne stredisko Domček a Rada Sedláka (pôsobiaceho do dnes), ktorý či už požičiavaním aparatúry, poskytovaním priestorov na skúšanie, alebo organizovaním pre mňa legendárnych koncertov "Deň študentstva" pomohol pri rozbehoch nejednej kapele. Nezabúdal by som ani na Riša Gužáka a jeho štúdio RUNNER, kde nahrávali svoje prvé naozaj seriózne veci taktiež mnohé kapely tvrdšieho razenia. Aktuálne - za zmienku stojí určite komunitná organizácia S.U.M.A, za ktorou stojí viacero ľudí a ich aktivitou je hlavne organizácia koncertov a veci s tým spojených, dosť hustú činnosť vyvíjajú mladíci Chaloši zos Spišskej, funguje tu aj enviromentálne orientované ZáZeMie a ja osobne sa snažím prispieť svojou troškou v rámci ZPH music.
Verím tomu, že punk v tomto meste má okrem dlhej histórie ešte snáď aj nejakú tú svoju budúcnosť ;)

Wrbo: OK. Ďakujem Ti za Tvoj čas strávený nad týmto rozhovorom. Záverom by som sa chcel ešte opýtať na jednu vec. Čo si myslíš, že je potrebné urobiť pre to, aby sa nová generácia deciek vrátila späť pod pódiá a začala znova mlátiť do nástrojov? Máš na to nejaký názor, či nebodaj recept? Prečo podľa teba už nie je punk, či hardcore tak vyhľadávaný u mladých, ako napríklad pred desiatimi rokmi?

Balki: Recept je na to podľa mňa relatívne jednoduchý - chce to čas. Všetko je to o aktuálnej dobe, a myslím, že každému je jasné, že dnešná mladá generácia nie je taká ako my hlavne kvôli pokroku a dostupnosti technológií. To sa ale netýka len muziky, ale aj napríklad športu. Keď sme vyrastali my, neexistovali mobily či internet, počítač mala jedna z 30 domácností a v televízore bežali dva programy. Čo sa dalo asi tak doma robiť? No nič moc. A tak sme okamžite po škole leteli von a hrali hokej alebo futbal a neskôr, keď došlo na muziku, tak nasledovalo to isté. Skúška s kapelou bola KAŽDÝ deň kamarát, v podstate sme ani nerozmýšľali nad tým, prečo by sme nemali večer prísť do garáže a hrať. To nebolo akože len nejaké hoby, tomu sme venovali veškerý svoj voľný čas a častokrát aj viac. Teraz je iná doba a dnešná mládež má tak široké možnosti vyžitia, že sa tomu v podstate ani vôbec nedá čudovať, ako to je. Ťažko kritizovať, kto vie, keby sme sa narodili o 20 rokov neskôr, možno by sme neboli iní. Každopádne, osobne si myslím, že celý tento virtuálny svet a sociálnosieťový boom časom prejde - a myslím, že to už dokonca nie je ani tak ďaleko - a opäť príde vlna toho, čo sme zažili my. Prečo? Lebo ľudia sa veľmi radi vracajú k oldschool veciam :) Príkladov je veľa, pozri sa len na nosiče. Kým pred 15-20 rokmi, keď som ja osobne niekomu povedal, že doma počúvam platne a kazety, bol som za kokota ... A sleduj to teraz. Bez urážky, ale mne to príde, že dnes keď chceš do tejto UG spoločnosti vôbec patriť, tak doma ti nemôže chýbať gramofón a správna kapela musí vydať album buď na platni alebo kazete, inak to polovicu ľudí normálne ani nezaujíma - a môže to byť pokojne nahrávka roka. Pričom to je asi to najmenej podstatné, čo by sa mala v tejto scéne riešiť. Ale trochu som odbočil. Čiže verím tomu, že o pár rokov sa vráti aj tá muzika, pretože mať nejakú punkovú kapelu bude pre mládež znova "cool" vec. A ak potom trebárs nebudeš hrať na nejaký nástroj, tak budeš za kokota! :D Druhá vec je, že mladí ľudia potrebujú hlavne k tomu punku či hardcoru nejakú inšpiráciu, motiváciu, niečo proti čomu pôjdu, alebo naopak za čo sa budú biť. Nechcem povedať, že teraz žijeme v nejakých úžasných časoch, ale rozhodne je to luxus oproti celkom nedávnej minulosti. Či už z ekonomického, politického alebo sociálneho hľadiska. A preto ani to rebelstvo v podobe muziky, ktorá je od svojho základu "opozičná" nefunguje až v takom rozsahu, ako zvyklo. Ako vravím, vplyv doby.

Wrbo: Posledné slová sú Tvoje! Obľúbený citát, či nejaká životná múdrosť ... :-)

Balki: Človeče jeden z obľúbených citátov mám už roky rokúce práve od teba! A síce: "Nenávidím rozhovory s ľudmi, s ktorými si nemám čo povedať". Neviem teda, či si to vymyslel ty, ale každopádne maximálne sa s tým stotožňujem. Na rozdávanie životných múdrostí sa ešte necítim. Ide o to, že progres zabezpečí jedine neustále vzdelávanie sa. A to aj čo sa týka punkovej subkultúry. Toť vše, dík Wrbec za priestor, uznávam ťa za to, čo robíš. Myšlienky tu spomenuté sa určite dajú rozvinúť do oveľa širších súvislostí, tak ak by mal niekto záujem si podebatiť, vidíme sa na koncertoch.

Kontakt: zphmusic.sk


 
Pýtal sa: Wrbo

Tento rozhovor už bol zobrazený 331 krát!
Späť na rozhovory
Oznámkuj tento rozhovor ako v škole:
1 2 3 4 5
Hodnotenie rozhovoru: 1.2

Pridaj komentár k rozhovoru:
NICKNAME:
E-MAIL:
WEB:
Q+Y+I
TEXT:


 #7277 Balki   napísal/a 05.12.2017 21:38:31
Koco: Kedykolvek
 #7276 kočo   napísal/a 05.12.2017 11:24:38
Ok, pospomínal som si. Nebolo to celé TMM ale len ich gitarista a spevák. Hrali v alchýmke a došli sme to tam podporiť celá parta lebo sa s chalanmi poznáme asi 5 rokov. Cover na orlík nás veľmi prekvapil no vážnejšiu debatu o politike som s nimi nikdy nemal. A je kurva rozdiel počúvať zónu v dobe dospievania pred 15 rokmi a počúvať zónu v dobe dospievania teraz. Koňýk sa už nijak nekamufluje, nemusiš sa ani ťažko dostávať ku blacklistu čo o nom spísali blackblog.sk stačí že zavítaš na stránku zóny a. K tomu Famatu kde ste hrali so zónou som si najprv niečo prečítal, potom som to tu hodil.A k tej 2. otázke: jasné že treba alternatívu, jasné že treba chodiť na akcie aj inde než vo ,,svojej,, scéne. Treba šíriť postoje ďalej. Sami robíme festival Pozitif dej alebo sme napr. hrali na otváračke semestra Všvu...atď ale veď, radšej o tom môžme pokecať osobne na nejakom koncerte v spišskej.
 #7275 Twg   napísal/a 05.12.2017 09:37:54
idem si po popcorn
 #7274 Balki   napísal/a 05.12.2017 08:02:19
Koco: Robis privelmi unahlene zavery. RAZ si videl kapelu a uz ju davas dole. Ja som ich videl min. dvakrat, a ziadny Orlik nehrali, a ani netvrdili, ze pocuvaju. Kto ma teraz pravdu?
Druha vec, ak by si posudzoval kapely podla toho, na com vyrastali, tak vedz, ze 99% kapiel (minimalne v SN) vyrastali AJ napr. na Zone A. To ale este neznamena, ze ked to niekto pocuval pred 20timi rokmi, suhlasi dnes s nazormi jej predstavitela. Ci akoze si vazne myslis, ze ano?
K tomu eventu, poprve, ma to troska ine pozadie, ako sa mozno na prvy pohlad zda, opat, netreba zozrat hned vsetko, co vidis a nevies vsetky informacie. A po druhe, neviem, ci si teda cely rozhovor aj cital, alebo si len videl nazov kapely a splechol prve co ta napadlo, ale ak ano, tak si v ramci tohto prosim este raz a poriadne prestuduj odpoved na otazku cislo 2. Maj sa dobre.
 #7273 kočo   napísal/a 04.12.2017 23:51:35
a ešte k TEN MORE MITNUTES ( grunge) že som na nich raz bol a ďakovali tam nejakému kamošovi, za to, že ich naučil počúvať orlík následne zahrali cover orlíku. Neviem jak sú na tom chlapci teraz, ten koncert bol pred niekoľkými rokmi ani nechcem byť nejaký novoveský pankový udavač. Ja len, že keď toto je najnovšia vlna, tak sa k nej nehlásime.
 #7272 kočo   napísal/a 04.12.2017 23:45:58
https://www.facebook.com/events/1671419779812390 ja len tak, že čo to
POSLEDNÉ KOMENTÁRE:
včera 10:15
shupo: hlavne, ze ja so >> 9.12.2017 SAMORAST, GATTACA Trnava, Kubík (report)
11.12. 00:40
Peťa: Taky mi posílaly .. >> BROKEN DEAD - Extent of pain CD (recenzia)
08.12. 23:59
Mišo Štich: Tu je ešte demo .. >> EXTIP 12" (recenzia)
08.12. 19:26
sralkopal: KAZOSTROJ: to, ž .. >> EXTIP 12" (recenzia)
08.12. 17:40
Balki: Wrbo bacha na to >> EXTIP 12" (recenzia)

ANKETA:
Počúvaš aj nové kapely z noviniek, ktoré nepoznáš?

[94/27.89%]
Samozrejme, väčšina je skvelých

[185/54.9%]
Občas, nestíham registrovať všetky

[31/9.2%]
Nie, všetko sú to čudné štýly

[27/8.01%]
Som tu raz za rok


Počet hlasov: 337


Online: ... Autor: adrik punkgen@gmail.com: 2003 - 2017 ...