KRONSTADT (CZ), AHOJ (SK)

Bratislava, garáže pod Prístavným mostom

10.00 €

CHURCH OF MISERY, CONE FOREST, MIROED (10.10.2019, Košice)

(V/A) BRNO STÁLE V PLAMENECH 12" (recenzia)
Totalitarianism still continues
Brno, Brno, Brno město pozérů, Brno, Brno, Brno město poserů! Tak tento úryvok z textu od dnes už neexistujúcej kapely SCARTO z Brna na tejto kompilácii určite nenájdete a ani na jej predchodcovi spred 4 rokov s názvom Spalte Brno na prach. Že Brno je mesto pozérov si netrúfnem povedať, ale určite nie je mesto poserov, keď v priebehu rokov 2008 až 2012 dokázali spoločnými silami ukázať celému svetu, že ak sa chce spolupracovať tak to ide a výsledkom sú 2 dlhohrajúce platne s 21 kapelami z Brna a okolia a to je len výsek nie výčet ako sa píše v booklete. Nie v booklete, ale v 84 stranovom fanzine o veľkosti A4, v ktorom nájdete úvahy, rozhovory, scene reporty, fotky, reklamy a samozrejme má každá zo zúčastnených skupín vlastnú stránku s grafikou a textom. Veľmi si cením snahu 4 z 12 labelov, ktorí namiesto reklamy na svoje budúce počiny využili miesto na napísanie krátkej úvahy. Samotná výberovka by pravdepodobne bola len jednou z mnohých, ale s takto parádne spracovaným bookletom dostáva ďalší hodnotnejší rozmer pomocou ktorého sa dozviete oveľa viac ako len z vypočutia si nasranej muziky vylisovanej do drážok vinylu.

Hibernujúca FESTA DESPERATO otvára kompilačku so songom z poslednej štúdiovej seansy , ktorý nahrali opäť v pozmenenej zostave bez Matessa za mikrofónom a s Gustom s CORE BASTARDS za bicími. Ich song "Varování" s pomalým rozjazdom v strednom tempe sa presne hodí na úvod, aby sa v krátkom čase po gitarovej vyhrávke zmenil v crustové peklo. Hrubý punk v podaní pre mňa úplne neznámych the INTRUDERSS znie naozaj presvedčivo s veľmi aktuálnym textom poukazujúcim na rozrastanie sa ľudskej populácie. Pri punku ostávame aj naďalej, ale v prípade novej kapely BOY, v ktorej pôsobia spevák MAD PIGS a gitarista Kelso zo šurianskych DIE HARDS, ide skôr o melodický punk rock strihu ´82 mixnutý napr. aj takými TURBONEGRO. Pokračujeme v ďalšej medzinárodnej zostave s maďarským bubeníkom na čo jednoznačne poukazuje aj názov BOMBATÖLCSÉR hrajúci krutý crust/grind s extrémnym ženským vokálom dosť často prirovnávaným ku klasike DISRUPT. Mne osobne hlavne druhý song "Fukušima noční můra" pripadá ako zabudnutý song od NAPALM DEATH éra Mentally murdered EP. Opäť sa vraciame k punk rocku tento krát v podaní MAC GYVER, ktorý okupovali aj prvú časť Spalte Brno na prach, kde ma taktiež zaujalo ich osobité poňatie punku, atmosférou a rukopisom pripomínajúce hlavne rožnovské kapely motajúce sa okolo Vrahu. Stoner/sludge TUMMO aj napriek ich dávnejšie vydanej samostatnej LPčky počujem po prvý krát a musím uznať, že svojou kvalitou vysoko prevyšujú snáď aj celosvetový štandard. Rytmické bicie sa perfektne doplňujú s usoplenou melódiou, niekde v pozadí počujem kravský zvon, ktorý použili aj GOSPEL OF THE FUTURE, u ktorých v minulosti Pepa obsluhoval takisto ako aj tu mikrák. Neostáva nič iné ako sa poobzerať po debutnej doske a počkať si na plánovaný split s TOMORROWS HELL. Stranu A ukončujú V DOBĚ MORU dvoma songami metalického grindu, rozumej toho modernejšieho s hrubým zvukom a dvojpolohovým vokálom, kanál za ten by sa nemuseli hanbiť ani gore grinderi, druhá poloha je viac urevanejšia, výborne sa dopĺňajú, skvelá bodka na záver. Stranu B rozbiehajú 6MAS s netradičným válom v punkovom rytme s grindovým soundom, ale šlape to pekne od podlahy, naživo to musí rozpogovať aj mŕtvoly. Přísnotické komando RISPOSTA netreba nikomu predstavovať, podľa mňa jedna z naj kapiel v ČeskoSlovensku hrajúca crust, a to na rovinu poviem, že až na pár výnimiek túto odnož punku nepočúvam, navyše skvelá lyrika! Pokračujeme v tukatadra tempe švédska špinavosť na každom kroku veterán Čiko basuje, dievčina ručí o život, 2 gitary dodávaju zvuku plnosť a brutalitu. MIDNATT DÖD sa už určite dostali do pozornosti všetkým vyznávačom Švédska už len texty po švédsky a nikto im neuverí, že sú z Brna, pardon zo Znojma. Hrubosť a chaos neopúšťa ani ďalších zúčastnených, taktiež ženský vokál v podaní Jaany, ktorej spevácka minulosť sa dá vystopovať v AGE OF DEATH a PRIPYAT. Tak vrhneme sa na MORSA. Pri prvom počutí preletia 2 songy ani sa nenazdáš a v hlave ti ostane tak akurát prievan, ale pri pozornejšom počúvaní ti neunikne vplyv death metalu. Nemyslím tým, že kapela mastí death metal, ale tie postupy, zvuk, hlavne basy je čisto death metalový, rýchlosť je samozrejme omnoho vyššia, ale to "spomalovanie" opäť death metal a takisto aj atmosféra. Pevne verím, že životnosť MORSA nebude tak krátka a lokálna ako bola pri prechádzajúcich Jaaninych spolkoch. Držím palce. Konečne pre niekoho príde oddýchnutie po predchádzajúcich prasopaloch a MAD PIGS ti naservírujú punk roku 2012, ležérne tempo, prenikavý spev, hovorené slovo, fajná melódia, super! S.U.M.O. = 2 crust/punkové rozbušky v stredne rýchlom tempe so zahuhlaným zvukom a hrubým vokálom, neprekvapí ani neurazí. Na úplný záver kapela bez ktorej by pravdepodobne Brno nebolo tým čím je a asi ani tieto kompilačné LPčky nikdy neboli zrealizované. SEE YOU IN HELL to je už tradícia vysokej kvality. Žiadne Japonsko, žiadny burning spirit, ale jedovatý klasický československý hardcore/punk, nič viac nič menej. Nemám viac čo dodať, snáď, že grafika celého tohto projektu je na vysokej úrovni, či už predný obal znázorňujúci rozbombardované Brno olemované fotkami zúčastnených kapiel, zadná strana s názvami songov a blesky udierajúce do priemyselnej zóny alebo obal bookletu či stránky kapiel.
  1. FESTA DESPERATO - Varovaní
  2. INTRUDERSS - 7 miliard
  3. BOY - S náma si nebudou hrát