LIDSKÉ ZDROJE (Rakúsko), MOMMY IS MENTAL (Rakúsko), PRACH (SK)

Bardejov, Bašta

DAVOVÁ PSYCHÓZA - EMANCIPÁCIA (PHR)
16.00 €

Nö fest 2019 (22 - 23.11.2019, Horná Lehota)

SISTEM ERORR - ČLOVEK 7" (recenzia)
Tak mi už prišiel jeden zo zárezov Adrikovej T-560ky, ktorá do priesvitného vinylu tentoraz vyrezala druhý počin prešovských SISTEM ERORR. EPčko je po grafickej stránke veľmi šikovne poriešené, hlavne ak to porovnáš s takmer až wordartovou grafikou ich debutového CD. Priložený je papierik s textami, fajná nášivka Good night human pride, nálepka a napálené CDr ala DFF pre tých, čo majú ešte stále nejaký záhadný dôvod nekúpiť si gramofón za pár éčok niekde v bazáre. Takže, ak ide o vizuál a prílohy, ja osobne som nadmieru spokojný.

Prvý vál s názvom "!!!" zahajuje paľba na rytmičák, ktorá to celé odštartuje do klasického poga striedajúceho sa s občasným uvoľnením. Melódia je chytľavá, refrén taký romantický (aj keď vlastne občas premýšľam, že či je refrén ešte stále refrénom, ak má zakaždým iný text hmm), text je, myslím si, celkom v pohode. Je to dobre napísané a chytľavo zrýmované. Celé to znie dostatočne naliehavo, až kým sa na záver nevtrie znelka z Beverly Hills 90210, ktorú som totálne nepochopil. Akože, dá sa to možno nejako obkecať, povedať, že je to symbol povrchnosti a všetkých tých vecí, o ktorých sa spieva v texte, lenže aj tak mi to príde zbytočné a v kontexte skladby mimo. Pripomenulo mi to ten prihlúply záver niektorej z tých somarín od KONFLIKTU, kde hrajú úryvok z Joplinovho Entertainera. Ale, odmysliac si ten záver, znie to dobre a celkovo je to asi najvydarenejšia vec na EP.

Titulná skladba "Človek" je taká trochu kontroverzná. Ide o to, že refrén je postavený na najpopulárnejších slovných spojeniach TI JEBE a DO PIČE. Keby vedľa mňa bývala nejaká 60-ročná starenka, ktorá mi znepríjemňuje život a voláva na mňa policajtov, pretože si je istá, že som satanista a  predávam deťom fety a marihuanu, ktorú si aplikujú pod koleno, určite by tento vál bol pre mňa jasnou voľbou. Ale takto na prázdno na mňa moc nezapôsobil. Znova, asi som pochopil zámer, ale dojem sa akosi nedostavil. Akože, vulgarizmy sú pre punk užitočný nástroj, ale postaviť na nich tie najvýraznejšie pasáže je risk, pretože to môže vyznieť trochu detinsky a prvoplánovo. Ale ak človek rozumie zámeru a vie, že tá kapela to nerobí z PIČOVINY, tak potom JEBAŤ na to! Hudobne mi to moc nepripomína ČAD (ako sa niekde vyjadrili chalani z kapely), ale skôr mi to evokuje taký ten rozporácky rock and roll crust. Hehe. To čo je?! No a na záver skladby som sa dozvedel, že som geňo vyjebané a mám sa spamätať. To je pravda!

B stranu otvára "Začalo to dávno, to", monotónna štvorakordovica v strednom tempe s celkom hypnotickou dvojhlasnou melódiou. Tú monotónnosť nemyslím v negatívnom zmysle. Po textovej stránke najosobnejšia vec na platni, významovo trochu poetickejšia a nostalgickejšia. Že by kríza stredného veku tesne po dvadsiatke? He he.

No a na záver znova pogo. "Zapáľme ten oheň" je taká tá motivačná záležitosť. A ja na tieto motivačné rapy moc nie som. Ale ako také povzbudenie na záver tématicky temnejšieho EPka to asi dáva zmysel.

Chalani sa na tomto počine vyhli siláckym rečiam a podobným dvojsečným zbraniam. Takisto už úplne odignorovali zbytočné alko témy a zamerali sa na zmysluplnejšie texty, na ktorých si dali záležať. Je to počuť. Priznám sa, že po hudobnej stránke toto nie je práve ten punk, ktorý bežne vyhľadávam, ale to je iba čisto subjektívna záležitosť a vec vkusu. Z vlastných dojmov môžem iba zhrnúť, že táto nahrávka má tú dôležitú ingredienciu, ktorá robí punk punkom, a  to je úprimná naliehavosť. Čo si myslia ľudia, muzikantská úroveň a podobné somariny, to už je najmenej dôležité. Najdôležitejšie je neurobiť niečo, za čo sa po rokoch budeš červenať. A Sistem sa určite za túto nahrávku nebudú musieť červenať, práveže sa posunuli ďalej. Škoda asfaltu to nebola.

sistemerorr.bandcamp.com
  1. !!!
  2. Človek