2.50 €

FACAN - BOLEST, TEMNOTA, STRACH CD (recenzia)
Trochu som zalovil v histórii reportov, pretože s FACANom som sa stretol pred nejakými troma rokmi na debutovom Opičáku a opis ich vystúpenia znel: "ValMezský FACAN opäť rozvýril vody surového hc/punku, kde ma uchvátili gitaristové blackmetalové vyhrávky. Za mikrofónom Dr.Zhor, niekdajší MC z hc/hiphopových ELEKTRICKK MANN - kapela môjho pubertálneho obdobia. Z nahrávky ma to moc neoslovilo, ale naživo to bolo aj vďaka strojovo presnému bubeníkovi viac než výborné".
Dnes držím v ruke čierny digipack s troma lebkami a v kútiku duše dúfam, že sa za ten čas v kapele toho moc nezmenilo. Podľa prvého dojmu na základe obalu, by som to tipoval na nejaký crust. Ale odhliadnuc od toho obal pôsobí vcelku elegantne a kapelná fotka, ktorá sa nachádza vo vnútri fakt nemá chybu. Textová príloha s obrázkami, ktoré dokreslujú zameranie textu sa tiež vydarila, takže celkové spracovanie obalu hodnotím viac než pozitívne (len tie spomínané lebky... :-)).
CD ukrýva osem piesní s jedným introm na ploche 22 minút. V booklete som sa dočítal, že sa táto nahrávka tvorila v Bzeneckom štúdiu Shaark, takže nadupaný zvuk je akousi samozrejmosťou. Krásne z toho celku vyčnieva tučná basa, ktorá pri občasných vyhrávkach skvelo dopĺňa tiež hutnú gitaru. Po kľudnom intre sa to už ale rozbieha naplno a dostávame sa hneď k najväčšiemu hitu celej nahrávky. "Povoleno zabíjet" s textom "Kdykoli, kohokoli odsoudit za nic, výsada bolševismu, či zdvihnutých pravic. Etnické čistky, zkurvené ideologie, tam kde byl hladomor povoleno zabíjet". Vojnová tématika mi popravde nejde pod kožu už pekných pár rokov, ale tieto riadky až mrazia. Už spomínané blackmetalové vsuvky vyplávajú na povrch hneď v druhej piesni "Čisté ruce". Zaujímavé a netypické frázovanie speváka naplno eskaluje pri ďalšej "Cesta zpět". Osobne si myslím, že práve tá spevákova hip hopová minulosť má na tom veľký podiel :-). Nebyť tématického obrázku pod textom, tak mi chvíľu trvá z neho vyčítať, že sa jedná o problematiku drôg. Medzi slabšie kúsky radím "Prěkladatel těl" a "Nálet", ale ktovie, či to nemá čo dočinenia s tou mojou averziou voči tej prefláknutej téme. Naopak pieseň s poetickým názvom "Zarostl úsměv" mi príde celkom vydarená. Ono určitým plusom je fakt, že piesne nemajú rovnakú stavbu a tempá, čiže sa po čase nezačnú zlievať dokopy a tým pádom nestihnú znudiť.
Ak by som to mal zrhnúť, tak faktor Valašsko sa určitým spôsobom podpísal aj na tejto nahrávke. Nie je to len okopírovaný a tuctový hardcore/punk, či crust, aký sa hrá v poslednú dobu kadetade. To čaro osobitosti by som videl v najmä už v spomínaných rôznorodých štruktúrach piesní. Páni sú jednoznačne muzikanti a myslím si, že táto nahrávka len tak rýchlo nezapadne. Veď si to vypočuj a posúď sám/a.

bandzone.cz/facan
  1. Intro
  2. Povoleno zabíjet