Mišo Kralovič: "Blog is the new výmena kaziet"

ZRCADLO SRDCA, SAMORAST, DISTAX, BAESTEN (25.7.2020, Poprad, garáže)

CHIENS - Trendy junky 12"

Pozvánka na Summer moshpit párty

Punkheard #2 / 1996

TRUE REASON - BEZ STRACHU CD (recenzia)
Neviem, či bola dobrá voľba poslať toto CD na recenziu práve mne. NYHC ma nikdy ničím nenadchlo. Ver, že som to dokonca skúšal prelomiť aj docela nedávno. Zameral som sa hlavne na CZ scénu a kapelky ako STREETMACHINE, EVERYDAY H8, KONFRONT, ... Pozeral som klipy, počúval texty, vnímal všetky tie riffy a aj tak mi to prišlo všetko rovnaké. Slová ako rodina, priateľstvo, moja cesta omielané skoro v každej skladbe, až mi to pripomenulo všetky tie oi kapely, ktoré si tiež dookola idú tie isté frázy ako a-politika, násilie, skinhead a nejaký iný skinhead, pivo, či lokálny futbalový team.
Je mi jasné, že všetko už bolo povedané, každý jeden riff bol použitý už nespočet krát a hardcore/punk tiež točí dookola tie isté témy a o cruste ani nehovoriac. Tak v čom je toto iné? Pre mňa osobne asi tým, že táto scéna išla vždy jaksi mimo mňa a viem o nej s prepáčením hovno. Ale keď si už chalani spravili tú námahu a CD mi poslali, tak si spravme taký malý rozbor tejto nahrávky.
Začnime teda pozitívne. Hardcore v tomto podaní musí v prvom rade odsýpať. Musí byť ako tlaková vlna, ktorá všetko zmätie a všetko po nej ostane naokolo rozjebané. To sa chalanom podarilo. Zvuk je nadupaný a vyniknúť dáva hlavne gitarám, ktoré hrajú krásne stredovo. Celkom by ma inak zaujímalo vypočuť si podobnú muziku v totálne špinavom sounde škandinávskych rawpunk kapiel. Ďalej musím uznať, že hitový potenciál tejto nahrávky je tiež relatívne vysoký. Hlavne druhá pieseň "Mier", ktorá ma spočiatku refrénom (a hlavne prízvukom v slove mier) slušne iritovala. No pozdejšie som ju nemohol dostať slušnú chvíľu z hlavy. Čo sa týka inštrumentálnej stránky tohoto CD, tak s kľudným svedomím môžem povedať, že páni sú zdatní hudobníci a v danom štýle sa držia mantinelov zubami nechtami a tu prichádzame už k negatívam tejto nahrávky. Spomínal som to už vyššie - nevidím moc do tejto muziky a aj keď sa snažím pozrieť za horizont svojich možností, stále mi to príde také nevýrazné a zlievajúce sa, akoby tomu chýbalo niečo svojské. Niečo, čo zažívaš pri počutí dosiaľ nepoznanej nahrávky, to čo ti otvorí hubu a povieš si - tak toto som ešte nežral. Rozumieme sa? Texty sú tiež väčšinou skvele nafrázované, no tiež ma úprimne moc neoslovili. Viem, toto je veľmi citlivé téma, ale nedokážem sa ubrániť pocitu prvoplánovosti pri čítaní niektorých riadkov. Je to ale v poriadku, je to môj subjektívny pocit a autor, či ostatní fans to môžu vidieť inak. Záverečná pieseň "Znalci" mi príde textovo najzaujímavejšia a mám taký blbý pocit, že sa po tejto recke tiež ocitnem na tom pomyselnom znaleckom blackliste hehe. Druhá časť textu je poctou topolčianskej HC komunite a snažím sa loviť v pamäti, ktoré mesto okrem Bratislavy malo také zastúpenie v ortodoxnej NYHC scéne, ako práve Topolčany. Keď je len zlomok pravdy v tých donekonečna omielaných frázach ako "rodina", či "jedna scéna", tak potom pred týmto tzv. hardcore klišé skladám dole svoj pomyselný klobúk.
Záverom by som chcel dodať len toľko, že po prvotnom zdesení, keď som CD vyberal z obálky, to nebolo až také dramatické, ako sa mi na prvý pohľad zdalo a svojho poslucháča si to určite nájde. V pamäti lovím minimálne 3 mojich známych, ktorých by toto CD určite posadilo na riť a určite by o ňom vedeli písať fundovanejšie a s väčším nadšením ako ja (keby však mali chuť písať recky). Chalanom sa ale nedá uprieť nadšenie a ak sa nemýlim, dokonca robia aj jeden malý letný HC festival v blízkosti svojho rodného mesta. CD vyšlo pod vlastnou kapelnou značkou a zoženieš ho na stránkach kapely.

truereason.bandcamp.com
  1. Bez strachu
  2. Mier