Peter Balázs (P.I.N.A.)

DVERE, NABOSOPOSKLE, INCRIMINATE (25.1.2019, Banská Bystrica, Kaktus)

FEROCIOUS X - Den grå sanningen E.P. 7"

Pozvánka na Hardcore is coming fest

Bariéra #6 / 2001

PASKUDA - TOTO STE CHCELI? VY, ČVARGA! CDr (recenzia)
Tak a je dokonané. Finálna bodka za power/crustovým telesom menom PASKUDA práve uzrela svetlo sveta. Osobné problémy v kapele vyústili v nutný rozpad. Ten sa odohral na jar tohoto roka. Je to škoda hlavne preto, pretože to bola posledná banda, ktorá v okolí drtila svojský fastcorový crust. Keď sa nad tým teraz zamýšľam, tak ma vlastne nenapadá žiadna iná podobná kapela v celej našej malej republike. Ak teba náhodou áno, daj tip! Týchto 8 piesní malo pôvodne výjsť na split LP s personálne prepleteným BASAL BANAROM zo Zvolena. Ten však svoj materiál (tiež posmrtný) vydal na kazetke pod trefným názvom "Basal skapal" (odporúčam vypočuť). Takže sa nakoniec chalani rozhodli pre jednoduché pálené CD-rká s potlačou v náklade 50 kusov. Predok zdobí pekná farebná kresba z hrobu vstávajúcich kostlivcov (podobný námet mali aj BASAL BANAR, no v strohejšom prevedení). Booklet obsahuje len texty a názvy piesní. Jediná informácia naviac je ďakovačka a v tej aj tak nikomu poďakovať nechcú :-). Celé to vo mne budí dojem v štýle "je nám to už úplne jedno". Po tých viac než desiatich rokoch hrania, by som čakal dôstojnejšie rozlúčenie, no do istej miery mám pre toto počínanie pochopenie. Len mi to príde ľúto, to je celé. CD putuje do prehrávača a pri prvých tónoch nevychádzam z údivu. Z prvotných nahrávok sa tlačil taký crustovejší punk (z prvého skúšobňového dema ešte s obojpohlavným vokálom zasa totálna špina :-)) a čím sa kapela vyvýjala ďalej, definitívne opúšťala punk a začala plávať vo fastcorových vodách. Je nutné hneď na začiatok poznamenať, že je to prvá nahrávka s novým gitaristom, ktorý tu zanechal viac než výrazný rukopis. A aj keď som tento materiál videl naživo veľakrát, tak som nikdy vďaka zlému zvuku nezaregistroval, čo tam chalani presne mrvia. Melodické gitary s heavy metalovými vyhrávkami. Žeby sa PASKUDA dala na neocrust? Osobne mám podobné melodické linky rád, no toto by som do chalanov nikdy nepovedal. Odklon o 180 stupňov. Jedinú podobnosť s predošlými nahrávkami vidím v Michalových bicích. Tie si zachovávajú svoje typické charakteristické črty. Z novej tváre, akú chalani predstavili, ostávam príjemne prekvapený. Viem, že to asi nebude sedieť každému, ale zmena je život :-). 8 piesní s výraznými melódiami a ich už typicky pomalými vybrnkávacími intrami. Hlavne strojovo presné sypačky tu znejú úplne super. V nich som vždy videl silu tejto kapelky. Jediné mínus by som videl v nedotiahnutých a zastretých vokáloch. Miestami sú pre mňa trochu horšie dopasované/nafrázované, až to pôsobí odfláknutým dojmom. Tiež témy a celkovo lyrika v nich mi nepríde až tak zaujímavá, ale aj to je len vecou čiste môjho osobného názoru. Úprimne netuším, ako sa k tejto nahrávke dostaneš, pretože tých 50 kusov sa asi celkom rýchlo roztratí a na bandzonovom profile som videl len pár piesní, ale za pokus nič nedáš. Skús sa im ozvať tam. Z celkovej kapelnej diskografie radím tento album na druhé miesto hneď za prvé štúdiové demo, ktoré bolo v tej dobe pre mňa sakra kult. Chalani ani po rozpade nelenia a majú rozbehnuté nové projekty, takže budeš o nich ešte určite počuť. Tiež sa mi nestáva často, že CD, čo dostanem na recenziu si pustím aj po jej dopísaní hehe. Celkovo to hodnotím ako vydarenú vec a adekvátnu bodku za príbehom menom PASKUDA.
PS: Tá štýlová odchylka je pre túto bandu asi vecou typickou, keď si vezmeme do úvahy, že PASKUDA vznikla vlastne z grunge-ovej kapely LAZY GRUDGE (nájdi si ich na bandzone :-) ).

1. Strom živora
  2. Slučka myšlienok