KRONSTADT (CZ), AHOJ (SK)

Bratislava, garáže pod Prístavným mostom

10.00 €

CHURCH OF MISERY, CONE FOREST, MIROED (10.10.2019, Košice)

JUST WÄR - SITUATION NORMAL STILL FUCKED UP CD (recenzia)
Emergency
Pre upresnenie situácie: toto je len promo CD s prvým albumom pražskej formácie JUST WÄR, ktorý vyšiel túto jar zatiaľ len na vinyle. Či dôjde aj na ďalšie typy nosičov, mi známe nie je. Keď si to tak zoberiem, doteraz som vlastne kapelu zaznamenal len podľa názvu. Za päť rokov existencie sa mi ich produkcia ešte nestretla s mojimi sluchovodmi. Pravdupovediac som nevyvíjal ani žiadnu aktivitu týmto smerom. CLIMAX ani DEMARCHE, čoby akože predchodcovia, ma nijako nenadchli, takže o JUST WÄR som prirodzene záujem nejavil. A pankovým videoklipom sa z diaľky vyhýbam. Takže mi doma musel pristáť až tento kompakt, aby sa mi konečne mohli potvrdiť moje približné predstavy o ich muzike.
No a hneď od prvých tónov bolo vymaľované. Kapela sama seba zaradila k dosť spopularizovanému termínu motor-charged punk, no tentokrát by som to trochu upresnil. JUST WÄR v prvom rade vyšli z punku modelu 82, resp. street punku na žižkovský spôsob. To by proste nemohla byť taká priama pogovačka od začiatku do konca. Čiže niečo také, ako pankové kapely z roku 82 zneli okolo roku 1990. No a potom tu máme metalového gitaristu, čo by tá najhlavnejšia kovová prímes, a speváka, ktorý to trochu tlačí na krastový prejav. Takže celé dokopy to dáva takú správne reznutú zmesku panku, metalu a tak trochu aj crustu. Trochu. A v tom je práve gro tohto albumu. Tá vyrovnanosť a vyzretosť. Nejaké hity tu sú, to určite, no pre mňa nič zásadné. Týchto desať skladieb však skvele funguje ako celok, muzikanti majú čo to odohrané a celé to proste šľape, ako sa patrí. Celý 10- skladbový album to potom posúva na oveľa vyššiu úroveň. Až sa nechce veriť, že sa teda jedná o prvú dlhohrajúcu platňu týchto bojovníkov. Ale tak to proste má byť. Radšej dať všetkému dostatok času. A zvuk nahrávky sa tiež nepodcenil. Síce trochu tradičný k tomuto štýlu, čiže čistý, no nie suchý, ale správne hutný.
Inak pri tom hosťovaní Bilosa mi celkom chodí po rozume, že to nie len v tých dvoch songoch znie ako taká panková obdoba MALIGNANT TUMOUR. Ak to teda mám ešte viac priblížiť. Spieva sa tu tiež anglicky a hlavne ten gitarista by sa uživil v hocijakej thrashovej alebo speed metalovej kapele. Fakt kvalita, ikeď pankáčom nadmiera gitarových sóličiek môže trochu prekážať. No a bubeník je už potom motör, ktorý to celé stmeluje. Šľape presne a v správnych momentoch podtrhuje metalové pasáže dvojšľapkou.
Celé to však nakoniec v poslednom songu zabijú úplne zbytočnou a hroznou reggae pasážou. Tieto karibské rytmy síce niekedy viem predýchať u klasického punku, keď už to tam majú potrebu srať, ale pri tvrdších odnožiach mi to fakt príde od veci. A to som to neprepáčil ani takým PAINTBOX, ktorých mám fakt rád. Ale to je len môj problém, ako aj tie spomínané videoklipy.
Každopádne prvý album JUST WÄR ma celkom prekvapil svojou kvalitou a kto si holduje v podobných kapelách, by si ho nemal nehať ujsť. Ja by som si to radšej pozrel naživo, keďže takéto veci môžu byť celkom jazda.

justwar.bandcamp.com
  1. All wound last kills
  2. Sky overcast