EMPTY HALL OF FAME (CZ), SAMORAST (SK), ROŽAVA (CZ)

Predstavujeme: KARGE MERI (SLOVENSKO)

Autor: Adrik & KARGE MERI | Pridané: 7.10.2014 | Počet videní: 1363

Po vyše dvoch rokoch driny medzi stenami skúšobní je týchto päť nových tvárí pripravených rozvíriť relatívne pokojnú hladinu (nielen) miestneho hudobného podzemia, nabudení motiváciou dokázať a priniesť niečo nové. Dva roky zháňania tých správnych článkov do celku a spájania nápadov je nemožné zahodiť za seba. Šesť počinov obsahujúce prichádzajúce debutné EP tejto bandy nesúcej názov KARGE MERI očakávajte v najbližšej dobe.
KARGE MERI

Adrik: Tak na úvod, prečo KARGE MERI? Čo to je?

Prasiak & Laci: Najlepšia pálenka.

Dan: Všetko najlepšie. Koniar ideš.

Koniar: Osobne neznášam vymýšľanie názvov, ale kapela je vec, ktorá sa bez názvu nezaobíde. Dumali sme nad tým fakt dlho, a všetky názvy, s  ktorými sme prišli proste neboli ono. Ako to však býva pri takýchto veciach, pomohla nám náhoda. Mal som obdobie kedy som čítal iba striktne sci-fi literatúru, no a pri hľadaní v sci-fi sekcii v knižnici som narazil na knihu (pravdepodobne zablúdenú z inej sekcie, pretože nemala so science fiction nič spoločné) ktorá mala názov "Drsné more", od estónskeho spisovateľa Augusta Gailita. Zaujala ma obálka, aj príbeh (je to o osudoch lovcov tuleňov, ktorí žijú na ostrove izolovanom od moderného sveta). Na konci knihy bol názov v estónčine, čo je práve Karge meri. Zapáčilo sa mi ako to znie, ideovo sa mi to hodilo k našej hudbe a ostatní členovia kapely s tým tiež súhlasili, takže sme mali konečne názov.

Vlado: Ako už bolo spomenuté, s názvom prišiel jedného dňa Koniar. Popravde nebol som ním zo začiatku úplne nadšený, no keď nám Koniar objasnil čo tento názov znamená a aký príbeh v sebe skrýva, názor som ihneď zmenil.

Adrik: Prečo ste vyliezli zo skúšobne až po dvoch rokoch? Neboli ľudia, čas alebo ste nemali hotový materiál? Bolo ťažké nájsť vhodný spev do takejto muziky?

Prasiak: Kámo, prvú skúšku sme dali už niekedy v novembri 2011, čiže prvé koncerty sme začali hrať skoro až po troch rokoch plných pílenia v  skúšobni. Teraz s odstupom času sa na to pozerám ako na enormnú kopu času, neraz sme sa dostali do štádia totálnej apatie a váhania, či to vôbec ešte má zmysel hrotiť naďalej, či sa nám vôbec podarí niekedy hrať naživo. A áno, tak ako si to už načrtol, dôvodom bolo zháňanie spevu, pred Lacim sme vyskúšali asi 6 ľudí, no stále to nejako krachlo.

Koniar: Nemali sme dôvod sa nikam ponáhľať, ale samozrejme hlavný problém bol ten spev, skladby sme mali hotové už dlho dlho.

Vlado: Do kapely som prišiel v lete 2012. Dano mi jedného slnečného dňa zavolal s otázkou, či by som si s nimi neprišiel zahrať, že si to pýta druhú gitaru (s Danom sme ako deti hrávali u mňa v pivnici. Vedel, že som vždy chcel hrať, tak zrejme preto ma zavolal). Čo sa týka spevu, tak sa dá povedať, že som bol ten, kto dokopal Laciho k tomu, aby to s nami prišiel vyskúšať. Nakoniec to vyšlo a myslím, že sme všetci s jeho výkonom nadmieru spokojní.

Adrik: Mali ste v pláne od začiatku hrať takúto muziku? Alebo každý dal do muziky niečo do seba a nakoniec vznikol tento druh hard core? Nehrá dnes takúto muziku až príliš veľa kapiel? Akými kapelami ste sa inšpirovali?

Prasiak: Zjeb je v tom, že keď sa kapela dávala dokopy, pôvodná predstava bola totálne temná pojebaná špina a satanizmus. No na to aby sme sa v tejto škatuli udržali dlhšie ako dve skúšky sa stretli tí nesprávni ľudia - Dano hral na bicie až moc dobre a presne a Koniar neudržal uzdu svojej fantázii a kreativite. A tak to aj dopadlo. Chvála pánu bohu. Inak počul som už aj názor, že takto melodické kapely sú teraz strašne trendy a je ich plná riť. Na to mám iba jednu reakciu - je rok 2014, možno je týchto kapiel plno, ale určite nie viac ako kapiel čo hrajú tlakerský twostep HC a na koncerty kapiel nášho štýlu chodí určite menej ľudí (vidím to na tom ako krásne prepálime, keď robíme koncert napr. pre screamo kapelu), kto vie či je to tým, že do takej muziky cvičiť kickboxové figúry je asi nereálne.

Dano: Sme hlavne piati ľudia, ktorých hudobné korene sú rôzne - Prasiak, Koniar a Laci sú odchovanci metalu, pričom ja a Vlado sme sa k tvrdšej hudbe dostali rokmi skrz melodický punkrock/pop-punk a pod. (neznášam škatuľkovanie). Čo sa týka inšpirácie, je zopár kapiel, v ktorých sa určite zhodneme, no naša tvorba bola vždy skôr o večernom jamovaní v  skúšobni ako o snahe sa priblížiť niečomu konkrétnemu. Verím ale tomu, že internetoví konšpirátori nám veľmi radi prezradia koho sme vykradli a  možno aj to, koho sa ešte len vykradnúť chystáme :)

Koniar: Nemám rád prílišné plánovanie. Vytvára to zbytočné mantinely, ktorých sa potom človek musí držať a hudba tým podľa mňa trpí. Mne je vlastne jedno či to čo hráme je HC, metal, rock alebo či takých kapiel je stotisíc alebo tri. Hráme to čo z nás prirodzene vytieklo a ostatné ma nezaujíma.

Vlado: Keď mi Dano po prvýkrát poslal nejaké demá, nijak extra ma to neohúrilo, no počul som v tom veľký potenciál. Nakoniec z toho vzniklo EP "Specters" a z môjho pohľadu je táto hudba výnimočná a som na chlapcov veľmi hrdý. Myslím, že sa nás štýlovo nedá škatuľkovať.

Adrik: Takže texty, dôležitá súčasť kapely alebo len doprovod k dobre zahranej muzike? O čom sú tie vaše a kto ich píše?

Dano: Ja si myslím, že v hudbe a špeciálne v tej heavy sú slová veľmi dôležité, lebo krik je veľmi výrazným nástrojom, ktorý umožňuje dodať slovám omnoho väčší dôraz, a preto sú u nás texty rovnako dôležité ako hudba a cieľom je to, aby naša tvorba bola miestom, kde môže hocikto újsť keď ho realita pritlačí k zemi. Na textoch sme robili ja a Laci, no jednou skladbou prispel aj Koniar. Vysvetlenie o čom sú ich texty prenechám im. Ja som prispel skladbami dvoma - jedna opisuje myšlienkové odlepenie sa od minulosti ("Summer") a druhou som vzdal hold mojej mame, ako rodičovi, ktorý sa napriek nepriazni osudu a životným prekážkam nikdy nevzdal, neľutoval sa a neprestal kráčať vpred (skladba názov ešte nemá sorry). Je to veľmi dôležitý text nakoľko sme s Lacim vychovaní len našimi mamami a celý život to máme pred očami.

Koniar: Môj text je v podstate o tom ako mi hudba ničí život :D

Vlado: Určite si nemyslím, že texty sú iba doprovodom alebo nejakým vyplnením. Texty majú byť vyjadrením toho, kto ich prezentuje. S tými našimi plne súhlasím.

Laci: Naše pocity, spomienky, názory. O tom sú naše texty. Myslím, že je zbytočné ich nejako bližšie rozoberať, keďže jeden text sa dá vyložiť na X spôsobov. Ja som toho názoru, že ľudia si z textov majú brať to čo chcú a nie to čo im povie niekto iný.

Prasiak: Dodám, že počas toho dlhého obdobia zháňania speváka sme neraz rozmýšľali aj nad čisto inštrumentálnou tvorbou, že to už proste necháme tak, no od začiatku sme tie skladby skladali a pripravovali na to, že tam spev bude. Myslím, že každý z nás počúva kvantum inštrumentálnych kapiel, čiže by bola sprostosť tvrdiť, že sa s tým nezhodujeme a že hudba vyslovene potrebuje nejaký verbálny doprovod a nemôže hovoriť sama za seba, no pre nás to nejako nebolo ono. Stáli sme si za tým, že tá hudba si tam ten spev pýta aj navzdory tomu, že je dosť muzikálna a  plná, aj navzdory názoru mnohých ľudí, že to kľudne môže ostať takto. A  teraz môžem s kľudom povedať za všetkých, že sme radi tomu, že sme si za tým do poslednej chvíle stáli a nevzdali to.

Adrik: V novembri máte v pláne krstiť debutnú nahrávku. Tak ju pekne predstavte, o čo pôjde, čo na nej bude a či výjde aj na nejakom fyzickom nosiči.

Dano: Nahrávka je zbierkou šiestich songov, ktoré vznikali od našich začiatkov (skladieb, ktoré prežili a neobohrali sa do štádia, že sme ich zrušili). Debut dostal meno "Specters", vypustený do sveta bude 10.10. a bude na stiahnutie zadarmo na našich stránkach - kargemeri.bandcamp.com. Chceme sa touto cestou poďakovať dvom ľudom, bez ktorých by sme neboli schopní nič realizovať a nimi sú Juraj Ivan (Studio S32) a Ján Terpák (GREENFIELD, ex FADING TOMORROW) - ĎAKUJEME!

Koniar: Len doplním že na nahrávke bude aj intro ktoré je vystrihnuté z  môjho nočného jamovania v školskom ateliéri (nahrané cez foťák), do ktorého je zmixovaný príhovor z jednej počítačovej hry :D

Adrik: Ste z Košíc, tak môžete zhodnotiť našu lokálnu scénu. Ako to tu podľa vás vyzerá? Prečo tu nie je viac core kapiel? Kde sú tí všetci ľudia, keď nie na koncertoch?

Koniar: Čo sa týka účasti ľudí na koncertoch, to by som nekomentoval. Je každého slobodné rozhodnutie či príde na koncert či nie.

Laci: Súhlasím viac menej s Koniarom, je to každého osobná vec čo robí vo svojom voľnom čase. No čo ma celom irituje sú ľudia, ktorí sa bijú do hrude, ako silno podporujú lokálnu HC/punk scénu pričom na koncert kde nebude "po piči piť" ani len nepáchnu.

Dano: Všeobecne to je s domácimi kapelami zaujímavé. Vyzerá to tak, že odkedy staršie známe projekty zanikli, nič nové tu akosi nevzniká (česť výnimkám) čo je veľká škoda + ako Laci spomenul, mám pocit že sa u nás delí hudba na cool a na "to ostatné". Dokonca som sa pár krát stretol s názorom, že ak je niečo melodické a nebodaj spevák vie spievať, je to "teplé", čo je podľa mňa viac ako smutné.

Prasiak: Ľudia na Slovensku a hlavne v Košiciach ako keby trpeli nejakým komplexom, automaticky sú demotivovaní robiť veľké veci a jedine na čo sa zmôžu je plačkať v skúšobni, že ich nikto nikde nechce a pindať na nemecké kapely, že sú to zbohatlícke deti, ktorým rodičia zaplatili turné po Európe. Potom to vyzerá tak, že je tu plno projektov s fakt našlápnutou muzikou a potenciálom, no to dokážu iba svojmu lokálnemu publiku počas ich ročného víkendového turné po každej košickej pivnici, a potom sa rozpadnú, lebo vyčerpali všetky možnosti. A to nehovorím len o muzike, ľudia v Košiciach sa sústredia len na to čo je u nás, nepozerajú sa von z kotliny. Popri tom na to aby si sa s kapelou presadil aj niekde mimo hraníc svojho mesta, kraja a štátu ti stačí len nemať bláznivé nesplniteľné nároky a poznať ľudí. Na to ti stačí napríklad cestovať mimo svojho mesta na koncerty svojich obľúbených kapiel alebo volať svoje obľúbené kapely do svojho mesta a zorganizovať im koncert, do ktorého síce vopcháš celkom tučné peniaze, no je to stále kurva lepšie ako pasívne sedieť doma na vajcoch! Takže čest výnimkám, máte našu podporu, chceme sa s vami navzájom inšpirovať! Čo sa týka návštevnosti ľudí na koncertoch organizovaných nami - nech si naserú.. Máme našu stálu "klientelu" - ľudí, ktorí su otvorení všeliakým žánrom a  veria nám, že sem nedotiahneme zlú muziku a za to im ďakujeme, že nás stále prídu podporiť. Síce pohľad do peňaženky potom zamrzí, no viac ako tých 20-30 konkrétnych ksichtov nepotrebujeme, nemusí to u nás vyzerať ako na koncertoch trebars v bývalom Khoi-khoi, kde to bolo vždy zaručene plné, no minimálne polovica tých ľudí, čo tam stále chodili si už ani nepamätá ako sa ten uvrieskaný rámus označoval a o čom vlastne bol..

ĎAKUJEME ZA POZORNOSŤ A ZA PRIESTOR <3

kargemeri.bandcamp.com